عصر بازار

حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی مانع بروز خطاهای پزشکی می‌شود

عصر اعتبار- نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: حذف دفترچه‌های بیمه اجتماعی به جلوگیری از اشتباهات پزشکی و تداخلات دارویی می‌انجامد.

حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی مانع بروز خطاهای پزشکی می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پاگیاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، علی نوبخت حقیقی، نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ارتباط با حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی گفت: اقدام بسیار پسندیده‌ای است و غیر از صرفه‌جویی مالی که در اجرای این طرح اتفاق می‌افتد به لحاظ بالارفتن کیفیت خدمات درمان بسیار موثر است.

    وی افزود: به عنوان مثال مردم نسخه‌های پیچیده شده خود را به داروخانه می‌بردند و داروخانه گاهی اوقات در خواندن نسخه عاجز بود و در تشخیص دوز دارو دچار مشکل می‌شد. وقتی نسخه‌های پزشکی به صورت دیجیتالی باشند، قبل از رفتن بیمار به داروخانه،  داروساز می‌تواند براساس نسخه الکترونیک، داروی او را بپیچد و مدت زمان استعمال دارو را نیز روی آنها درج کند.

    نوبخت حقیقی گفت: در مواردی آزمایش بیمار گم می‌شود و یا همه موارد آزمایش توسط او انجام نمی‌شود و احتیاج به یک آزمایش جدید دارد، با اجرای این طرح و حفظ سوابق پزشکی بیمار در هزینه‌های مالی بسیار صرفه‌جویی می‌شود.

    وی ادامه داد: پزشک بعدی در این صورت دسترسی کامل و جامعی به سوابق پزشکی و آزمایشات بیماران خود دارد و سبب بهبود درمان‌ و روش‌های نسخه‌نویسی می‌شود و مردم خدمات بهتری را دریافت می‌کنند. بیماران خدمات درمانی بهتری می‌گیرند و هم به لحاظ اقتصاد درمان صرفه‌جویی بهتری صورت می‌گیرد.

    این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا وجود دفترچه‌های تامین اجتماعی تاثیر منفی بر طرح تحول سلامت داشته است، گفت: قطعا با اجرای این طرح کیفیت درمان بیش از پیش خواهد شد.

    وی افزود: البته طرح حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی در حال حاضر تنها مختص به بیمه شدگانی است که درمان مستقیم از واحدهای تحت پوشش سازمان‌های تامین اجتماعی می‌گیرند. تمامی افراد از بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هستند.

    نوبخت حقیقی تصریح کرد: بیمه شدگان تامین اجتماعی دو گروه‌اند، یک گروه خدمات مستقیم از واحدهای این سازمان دریافت می‌کنند و یک گروه خدمات غیرمستقیم از واحدهای وزارت بهداشت می‌گیرند. بیمارانی که خدمات را از واحدهای تحت پوشش وزارت بهداشت می‌گیرند از این مزایا برخوردار نیستند.

    وی افزود: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کردیم که وزارت بهداشت ساختارهای لازم  را فراهم کند تا به سیستم اجرا شده در تامین اجتماعی بپیوندد. تمام بیماران کشور باید از این مزایا برخوردار شوند و با دادن کدملی از این مزایایی بیمه‌ای بهره ببرند.

    نوبخت‌حقیقی گفت: در برخی مراکز درمانی بهداشتی و درمانی روستایی و شهری ایجاد پرونده الکترونیکی پزشکی تحت عنوان سامانه «سیب» توسط وزارت بهداشت و درمان شروع شده است. در حال حاضر تمام قسمت‌های سامانه سیب، الکترونیکی نشده و بخشی از آن به صورت کاغذی باقیمانده است. با معاونت توسعه امور اجتماعی سازمان برنامه و بودجه و کمک وزارت بهداشت کم‌کم واحدها به زیرساخت‌هایی مجهز می‌شوند که بتوان تقویت شبکه‌ها را انجام دهیم.

    وی مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح را جلوگیری از اشتباهات پزشکی و تداخلات دارویی دانست و افزود: در صورت تداخل دارویی سیستم به پزشک داروخانه علامت خطا نشان می‌دهد. دقت، سرعت و استفاده از این سیستم برای اطبا جاذبه دارد.

    نوبخت حقیقی ادامه داد: از مزایای این طرح پرداخت 60 درصد حق ویزیت به پزشکان است که به صورت آنلاین به حساب آنها ریخته می‌شود.

    وی در پایان گفت: کشورهای پیشرفته خیلی پیشتر سراغ اجرای طرح‌های اینچنینی رفته است و اجرای این طرح از سوءاستفاده‌های احتمالی بیمار و استفاده از چندین دفترچه بیمه جلوگیری می‌کند. منابع مالی در حوزه درمان بسیار محدود است و نیاز به صرفه‌جویی‌های مالی داریم. اجرای این طرح بستر این صرفه جویی‌ها را ایجاد می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی