عصر بازار

حذف دفترچه های درمانی تامین اجتماعی گامی برای خدمت بهتر به مردم

عصر اعتبار- از زمان تاسیس سازمان تامین اجتماعی تاکنون که ۳۲ مدیرعامل تصدی پست مدیریتی این سازمان را برعهده داشته اند، خدمات خوبی به مردم ارائه شده اما در دولت یازدهم با حذف دفترچه درمانی، خدمت بزرگی به بیمه شدگان و مستمری بگیران شده است.

حذف دفترچه های درمانی تامین اجتماعی گامی برای خدمت بهتر به مردم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، ایرنا، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تغییر اساسی در حوزه تامین اجتماعی، گام های اساسی برای حل مشکلات مردم در این حوزه برداشته شد و به همین منظور پروژه حذف دفترچه ها در این سازمان کلید خورد.
    از حدود 2 سال پیش تاکنون با تامین زیرساخت های مهم و اساسی از جمله اجرای سیستم اچ.آی.اس (HIS- استقرار یک سیستم پردازش، بازیابی و ارتباط دادن مراقبت بیمار و اطلاعات اداری برای همه فعالیت‌های مربوط به بیمارستان) گام های اولیه برای اجرای این طرح برداشته شد.
    همچنین پس از مجهز شدن همه بیمارستان های ملکی سازمان تامین اجتماعی به این سیستم، در گام های بعدی تلاش برای الکترونیکی شدن پرونده های بیمه شدگان و مستمری بگیران انجام شد.
    در این مرحله از اجرای پرونده الکترونیکی، همه 42 میلیون بیمه شده سازمان تامین اجتماعی دارای این پرونده شدند و برای دریافت خدمات دیگر به داشتن دفترچه های کاغذی نیازی ندارند.
    پس از اینکه مراحل پرونده الکترونیکی نیز به پایان رسید برای ارائه خدمات بهتر به بیمه شدگان و مستمری بگیران نیز کد خاص برای هر بیمه شده در نظر گرفته شد که از این طریق بتوانند خدمات را با شناسایی بهتر افراد بیمه شده و مستمری بگیر به آنان ارائه داد.
    از آنجا که سالیانه 600 میلیارد ریال برای چاپ دفترچه های کاغذی توسط سازمان تامین اجتماعی هزینه می شد، با اجرای این طرح یک سوم از هزینه های این موضوع نیز کاسته خواهد شد.
    پروژه حذف دفترچه های درمانی ابتدا در آبان ماه 94 در شهرستان یزد کلید خورد و برای بیماران خاص در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در این استان اجرایی شد؛ ‌پس از مدت کوتاهی به همه استان کشیده تا اینکه تلاش برای اجرای این طرح در کشور برنامه ریزی شد.
    پس از اینکه نقاط قوت و ضعف ناشی از پروژه حذف دفترچه های درمانی در استان یزد شناسایی شد، به تدریج در برخی از استان ها از جمله تهران، ‌اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی اجرایی شد و مردم در این استان ها نیز از خدمات حذف دفترچه ها بهره مند شدند.
    در استان تهران نیز درمانگاه آزادی به عنوان یکی از مراکز درمانی آزمایشی(پایلوت) برای اجرای طرح حذف دفترچه ها معرفی شد که در این مرکز نیز خدمات به بیمه شدگان و مستمری بگیران به صورت الکترونیکی بود.
    حذف دفترچه ها اکنون به مرحله ای رسیده است که بسیاری از استان های کشور در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی،‌ بیمه شدگان و مستمری بگیران بدون داشتن دفترچه های کاغذی می توانند از این مراکز خدمات دریافت کنند.
    همچنین 25 اسفندماه امسال جشن حذف دفترچه ها در کل کشور برگزار شد و اکنون مردم می توانند بدون در دست داشتن دفترچه های درمانی به صورت الکترونیکی خدمات دریافت کنند.
    با حذف دفترچه ها، بیمه شده یا مستمری بگیر پس از مراجعه به مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی، فقط با اعلام کد ملیِ شان می توانند از خدمات این بیمارستان ها بهره مند شوند و پس از آن تائید مراکز درمانی تائید شده،‌ به پزشک مراجعه می کنند.
    همچنین پزشک پس از مشاهده پرونده الکترونیکی بیماران، نسخه ای الکترونیکی برای بیماران می پیچد و بیمار باید به داروخانه های طرف قرارداد این طرح مراجعه کنند و در داروخانه نیز فقط با اعلام کدملی می تواند داروی موردنیازشان را دریافت کنند.
    این پروسه به طور کامل الکترونیکی است و بیمه شدگان و مستمری بگیران می توانند بدون استفاده از دفترچه های درمانی خدمات مطلوب خود را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.
    البته بسیاری از بیمه شدگان، مستمری بگیران و مسئولان اجرایی کشور نیز از این وضعیت رضایت دارند زیرا در این طرح، گامی مهم برای ارائه خدمت به مردم برداشته شده است و بیماران نیز بدون هیچ مشکلی می توانند خدمات خود را دریافت کنند.
    یکی از بیمه شدگان که در درمانگاه آزادی تهران در انتظار شنیدن نامش از بلندگوهای این درمانگاه بود به خبرنگار ایرنا گفت: تا پیش از اجرای این طرح الکترونیکی، دغدغه های زیادی داشتیم و برخی مواقع حتی به دلیل نداشتن تاریخ اعتبار نمی توانستیم همان روز که بیماریم، خدمتی دریافت کنیم.
    علیرضا که 35 ساله و خود شاغل در یکی از کارگاه های تولیدی در تهران است، ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی در سال های اخیر خدمات خوبی به مردم ارائه داده است اما حذف دفترچه ها بزرگترین خدمتی است که از سوی این سازمان برای ارائه خدمات مطلوب تر به مردم به شمار می رود.
    بیمه شده 60 ساله مع مستمری بگیر تامین اجتماع است نیز گفت: همراه داشتن دفترچه درمانی برای ارائه خدمت همیشه به عنوان یک مشکل اساسی بود اما اکنون فقط با در دست داشتن کارت ملی می توانیم خدمات مورد نیاز را دریافت کنیم.

    ** سازمان تامین اجتماعی پیشتاز در حذف دفترچه های کاغذی است
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دراین باره با بیان اینکه برنامه پرونده الکترونیک سلامت اکنون در قالب طرح تحول سلامت پیگیری می شود، گفت: سازمان تامین اجتماعی پیشتاز در حذف دفترچه های کاغذی بوده و اجرای این طرح در بیمه سلامت از اهداف دولت است.
    علی ربیعی افزود: با این روش، سرعت دسترسی به سابقه بیمار افزایش، از تداخلات دارویی جلوگیری، خطاهای پزشکی کاهش و تجمیع خدمات بیمه ای برای بیمه گران به سهولت انجام می شود.
    وی افزود: دولت در نظر دارد طرح حذف دفترچه های بیمه سلامت را پس از ایجاد زیرساخت های آن در کل داروخانه های کشور فعال کند.
    ربعی، کاهش هزینه ها، دقت در معاینات و افزایش قدرت کنترل بیمه ها را از دیگر مزایای این طرح برشمرد.

    ** تلاش جدی برای حذف دفترچه ها
    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: طرح حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی از ٢ سال گذشته کلید خورده و مردم می‌توانند بدون همراه داشتن دفترچه بیمه به بیمارستان ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی مراجعه کنند و تحت درمان قرار گیرند.
    سیدتقی نوربخش افزود: براساس یکی از مصوبه های جلسه شورای معاونان سازمان تامین اجتماعی، با یک برنامه ریزی و زمان بندی مشخص، دفترچه درمانی تا پایان سال در همه استان ها حذف شد.
    وی ادامه داد: زیرساخت های لازم برای حذف دفترچه در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی فراهم و و 25 اسفندماه جشن حذف دفترچه های بیمه در مراکز ملکی تامین اجتماعی برگزار شد.
    نوربخش اظهار داشت: این برنامه با توجه به فراهم شدن زیرساخت های فنی لازم در سال ٩٥ در کل کشور اجرا شد؛ براین اساس در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی برای استفاده از خدمات نیازی به دفترچه نخواهد بود.
    نوربخش ادامه داد: برنامه حذف دفترچه در مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی با همکاری کامل پزشکان و همکاران مراکز درمانی سازمان در حال اجراست.
    وی خاطرنشان ساخت: به همین منظور برای همه بیمه شدگان این سازمان پرونده الکترونیک تشکیل شده که این زیرساختی برای اجرای حذف کلی دفترچه های بیمه بود.
    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی باهدف تسریع در فعالیت های خود در بخش حذف دفترچه های بیمه، اقدام به تشکیل پرونده الکترونیک برای بیمه شدگان این سازمان کرده است.
    نوربخش ادامه داد: همچنین در راستای حذف دفترچه های بیمه، پزشک نسخه را به صورت دیجیتالی تجویز می کند و در مراکز ملکی این سازمان افراد مراجعه کننده با ارائه کد ملی می توانند خدمات دریافت کنند چون پرونده الکترونیک در تامین اجتماعی دارند.
    نوربخش اضافه کرد: برای مراکز غیرملکی سازمان تامین اجتماعی با همکاری وزارت بهداشت باید این طرح را اجرا کنند که امیدواریم با همکاری این وزارتخانه در سال های آینده این طرح اجرایی شود.
    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: اکنون یک سوم خدمات به بیمه شدگان در مراکز ملکی ارائه می شود.
    وی با بیان اینکه اجرای طرح حذف دفترچه بیمه در مراکز ملکی این سازمان یک حرکت جهادی و ملی است، خاطرنشان ساخت: این طرح مزایای بسیاری از جمله صرفه جویی ٦0۰ میلیارد ریالی هزینه های سازمان در سال را دارد که بابت چاپ دفترچه های کاغذی انجام می شد.
    وی ایجاد امکان سنجش هویتی برای صاحب دفترچه، جلوگیری از خطاهای پزشکی در نسخه نویسی و تسهیل و تسریع در سرویس دهی به بیمه شدگان را از دیگر مزایای طرح حذف دفترچه در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد.
    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در دنیای امروز نسخه نویسی سنتی با تعیین هویت و تجمیع اطلاعات به شکل کنونی غیرقابل انجام است و کشورهای دیگر سال هاست که نسخه نویسی الکترونیکی را اجرا کرده اند.
    نوربخش افزود: تامین اجتماعی آمادگی دارد همه خدمات را به صورت الکترونیکی و فقط با ارائه کارت ملی به بیمه شدگان و مستمری بگیران ارائه دهد.
    نوربخش اضافه کرد: همچنین برای الکترونیکی شدن نسخه پزشکان، با همکاری سازمان نظام پزشکی، همه پزشکان برای امضای الکترونیک ثبت نام کرده اند.
    سازمان تامین اجتماعی 42 میلیون بیمه شده دارد که 13 میلیون آن بیمه شده اصلی و حدود سه میلیون نفر مستمری بگیرند که همه اینها به صورت رایگان از مراکز درمانی تامین اجتماعی خدمات دریافت می کنند.
    سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است؛ 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کند و علاوه بر این تقریبا همه بیمارستان ها و درمانگاه های کشور اعم از مراکز دولتی و خیریه و خصوصی و همچنین آزمایشگاه ها، داروخانه ها و مطب پزشکان با سازمان تامین اجتماعی طرف قراردادند و بخش اعظم هزینه درمانی بیمه شدگان و بازنشستگان مراجعه کننده به این مراکز نیز توسط این سازمان پرداخت می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی