عصر بازار

رویترز:

هند با تهدیدات ترامپ به فکر ایجاد سیستم جدید پرداخت پول به ایران است

عصر اعتبار- رویترز اعلام کرد: با افزایش تهدیدات ترامپ و نگرانی از نحوه پرداخت‌ پول‌ها، هند به دنبال پیدا کردن سازوکار جدید در پرداخت مبادلات تجاری به ایران است.

هند با تهدیدات ترامپ به فکر ایجاد سیستم جدید پرداخت پول به ایران است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از رویترز، هند به دنبال سازوکارهای جدید پرداخت در تجارت با ایران است. پس از آنکه تحریم‌ها علیه ایران برداشته شد اما همچنان رعب و وحشت در بانک‌ها برای انجام پرداخت‌های خود به ایران وجود دارد به ویژه اینکه اخیراً آمریکا محدودیت‌های مالی جدیدی را اعمال کرده است.

    همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا توافق ایران و 6 قدرت جهانی را توافق بد تعبیر کرده و دولت وی تهران را در مرحله اضطرار معرفی کرده‌اند.

    بعد از تحریم‌ غربی‌ها هند تقریباً یک نوع مبادله شبیه به تهاتر را در پیش گرفته بود که می‌توانست برخی پرداخت‌های خود را به تهران در قالب روپیه و از طریق بانک‌های کوچک نظیر UC بانک انجام دهد.

    شرکت‌های هندی می‌توانستند برخی پرداخت‌های خود را در قالب صادرات به ایران انجام دهند. با وجود این از زمان لغو تحریم‌ها حساب روپیه در این کشور بیش از 90 درصد کاهش یافته و به رقم 20 میلیون روپیه رسیده است چرا که شرکت‌های پتروشیمی هند پرداخت‌های خود را به ایران از سر گرفتند.

    در حالی که دولت فدرال و بانک مرکزی این کشور قبول کرده‌اند که پول‌های نفتی به یورو پرداخت شود. بانک‌ها همچنان شفافیت لازم برای مبادلات تجاری با دیگر ارزها را ندارند و صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرده‌اند.

    رئیس UC بانک می‌گوید ما روی سازوکاری متمرکز شده‌ایم که به ما اجازه پرداخت به یورو را می‌دهد و به دنبال همکاری بانک‌های مرتبط در اروپا هستیم تا به عنوان واسط مبادلات بین ایران و هند باشد.

    وی گفت: سازوکار پرداخت با یورو هنوز به صورت نهایی شکل نگرفته و دولت به دنبال راه‌حل‌های بهتر می‌گردد.

    رزرو بانک هند در این زمینه اعلام کرده است؛ برخی بانک‌های ایرانی قبول کرده‌اند تا شعباتی را در هند ایجاد کنند اما هنوز در این باره که آیا می‌توان با ارزهایی به غیر از روپیه با ایران مبادله کرد چیزی نگفتند.

    بانک مرکزی این کشور در پاسخ به سؤال رویترز نوشته است به واسطه شرایط جغرافیایی که در اطراف ایران حاکم است و تحریم‌هایی که وجود دارد فعالیت دیگر بانک‌ها را با ایران با مشکل مواجه کرده است.

    بانک مرکزی هند تسهیلاتی را برای صادرکنندگان این کشور برای انجام مبادلات با روپیه فراهم کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی