عصر بازار

سازمان امور مالیاتی ؛

نقش مالیات در اقتصاد مقاومتی با تکیه بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

عصر اعتبار- یکی از مهمترین محورهای اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، تکیه مخارج دولتی بر دریافت مالیات و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

نقش مالیات در اقتصاد مقاومتی با تکیه بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، اقتصاد مقاومتی اصطلاحی است که در پی مقاوم سازی و ترمیم برخی از ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود که باور مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.

    چالش مهم و اساسی در اقتصاد مقاومتی، تامین درآمدها و منابع مالی است، زیرا معمولا نخستین مساله ای که در شرایط تحریم هدف قرار می گیرد، منابع مالی است.
    کشورهای تحریم کننده با استفاده از ابزارها و روش های گوناگون سعی در محدود سازی و قطع درآمد کشورهای تحریم شونده دارند، تا آنها را دچار بحران های اقتصادی، سیاسی واجتماعی کرده و وادار به پذیرش شرایط خود سازند.
    این محدودیت ها و تحریم ها در اقتصادهای تک محصولی بیشتر ظهور و بروز پیدا می کند، زیرا این گونه نظام های اقتصادی معمولا آسیب پذیرند و حتی در شرایط عادی که تحریم یا فشار خارجی وجود ندارد، ممکن است نوسان های قیمت و تحولات بازارهای جهانی آنها را دستخوش بحران کند؛ بنابراین باید پایه های درآمدی دیگری در اقتصاد مقاومتی در نظرگرفته و زمینه آسیب پذیری را کاهش داد.
    بدون تردید، درآمدهای مالیاتی یکی از پایدارترین و مطمئن ترین منابع درآمدی دولت ها برای نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی در جامعه به شمار می رود. کشورهای توسعه یافته به دلیل اتکا به همین منابع مالیاتی در اقتصادشان از دهه های گذشته، به صورت نظام مند و هدفمند از این ظرفیت بی پایان بهره می برند.
    نظام مالیاتی پویا می تواند همه نیازهای یک اقتصاد مقاومتی را تامین کند، زیرا دولت ها برای انجام وظایف و اجرای تعهدات خود نیازمند منابع مالی هستند و مالیات به عنوان یک راهبرد می تواند اتکای درآمدهای کشور را به درآمدهای نفتی کاهش دهد، زیرا تامین مالی آن به وسیله خود افراد جامعه و مالیات های پرداختی آن ها است که موجب بی نیازی مالی دولت به منابع دیگر شده و استحکام پایه های آن را به دنبال دارد.
    مالیات می تواند به عنوان کلیدی ترین منبع درآمدی دولت، نقش بسزایی در شکوفایی اقتصاد مقاومتی ایفا کند.
    پرداخت مالیات به یک باور و تکلیف اقتصادی نهادینه شده در مردم منجر شود، اما از آنجا که یکی از شروط اساسی ایجاد نظام مالیاتی مطلوب، مقبولیت آن از سوی مردم و پرداخت داوطلبانه مالیات است، راهی غیر از تقویت فرهنگ مالیاتی نیست؛ زیرا با ایجاد زیرساخت ها و بسترهای فرهنگی مناسب می توان انتظار ترغیب و مشارکت مردم به پرداخت مالیات را داشت.
    دولت ها با استفاده از نظام مالیاتی، حاکمیت خود را در کشور اعمال می کنند و به اقتصاد کشور برای رسیدن به هدف های ملی جهت می دهند.
    از طرفی سازمان امور مالیاتی کشور، برنامه های مهمی را برای ارتقای کارآمدی و انعطاف پذیری نظام مالیاتی در دست اجرا دارد که افزایش قابل توجه تامین هزینه های عمومی را به دنبال خواهد داشت.
    جلوگیری از فرار مالیات، شناسایی مودیان و منابع مالیاتی جدید و استفاده از طرح ها و برنامه های نوین از مهمترین اهداف و سرفصل های نظام مالیاتی به شمار می رود.
    از این رو بخش عمده ای از پروژه های سازمان امور مالیاتی کشور از جمله اصلاح قانون مالیات های، طرح جامع اطلاعات مالیاتی کشور و قانون مالیات بر ارزش افزوده زمینه ساز تحولی بنیادین در نظام مالیاتی کشور شده اند که با تداوم حرکت هایی از این دست به شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد مقاومتی و به تبع آن اعتلای همه جانبه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها خواهد انجامید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو