عصر بازار

اعلام آمادگی ۲ میلیون نفر برای پرداخت اقساط و تملک سهام عدالت

عصر اعتبار- مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی گفت: بیش از ۲ میلیون نفر از مشمولان به صورت داوطلبانه برای پرداخت اقساط خود و تملک سهام عدالت از طریق حساب های بانک ملی تا پایان اسفندماه گذشته اعلام آمادگی کرده و پرداخت هایی انجام داده اند.

اعلام آمادگی ۲ میلیون نفر برای پرداخت اقساط و تملک سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، 10 سال مهلت قانونی برای اینکه از محل سود سهام عدالت، بدهی مشمولان بابت خرید سهام پرداخت شود، به پایان رسیده و برای هر فرد 10 میلیون ریال (یک میلیون تومان) سهم طی در 10 سال - بین سال های 85 تا 94 - اختصاص یافته است.
    در این 10 سال، از محل سود سهام عدالت مقداری سود به خزانه واریز شده و هم اکنون با پایان مهلت 10 ساله، سهام قابل واگذاری است.
    سازمان خصوصی سازی تا شهریور 96 مهلت در نظر گرفته تا مشمولانی که مانده ای دارند و همه یک میلیون تومان سهام برایشان آزاد نشده، به واریز باقی مانده سهم برای مالکیت کامل آن کنند؛ موضوعی که اختیاری بوده و هیچ اجباری به واریز بدهی نیست.
    در همین پیوند، «سیدجعفر سبحانی» امروز (دوشنبه) در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به رونمایی از سامانه ساماندهی سهام عدالت در روز هفدهم اسفندماه سال گذشته، افزود: بر این اساس بیش از 49 میلیون و 200 هزار نفر از مشمولان می توانستند با مراجعه به سامانه به نشانی www.samanese.ir برای گرفتن صورتحساب خود اقدام کنند.
    به گفته این مقام مسئول، تا روز پایانی سال گذشته (سی ام اسفندماه) و طی تنها دو هفته، بیش از 28 میلیون نفر از مشمولان به سامانه پیش بینی شده مراجعه کردند؛ در حالی که پیش بینی این سازمان مراجعه 12 تا 13 میلیون نفر بود.
    وی با اشاره به صورتحساب مشمولان، یادآوری کرد: در بخشی از این صورتحساب، میزان واریزی سود (دریافتی از شرکت های سرمایه پذیر) به حساب خزانه مشخص شده که برای همه مشمولان این رقم ثابت و 532 هزار تومان و در مجموع برای همه مشمولان کشور بیش از 24 هزار میلیارد تومان است.
    سبحانی اظهار داشت: 6200 میلیارد تومان از این رقم در دولت های گذشته (هفت ساله منتهی به سال 92) و بقیه 17 هزار و 800 میلیارد تومان آن در سه ساله دولت یازدهم دریافت شده و به حساب خزانه واریز شده است؛ بر این اساس در طول خدمت دولت «تدبیر و امید» مجموع دریافتی سود سهام عدالت و واریزی به خزانه بیش از سه برابر هفت سال پیش از آن بوده است.
    وی در ادامه با اشاره به ماده 6 قانون اصل 44، خاطرنشان کرد: مطابق این ماده قانونی، اگر طی 10 سال سازمان خصوصی سازی می توانست از محل سود شرکت های سرمایه پذیر مبلغ یک میلیون تومان سهام عدالت را تادیه و پاس کند، همه مشمولان کل سهام خود را دریافت می کردند و در غیر این صورت مشمولان می توانند آن را به صورت اختیاری پرداخت کنند.

    ** تخلف 1384 میلیارد تومانی دولت قبل در پرداخت سود سهام عدالت
    مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی یادآور شد: در فاصله سال های 86 تا 88 دولت قبل به عده ای از مشمولان سودهای 40 هزار تا 120 هزار تومانی (برخی 40 هزار تومان، برخی 80 هزار تومان و برخی در هر دو مرحله سود دریافت کردند) پرداخت کرده که کاری خلاف قانون، ناپسند و غیراخلاقی بوده است؛ هرچند این ارقام در حساب مشمولانی که سود دریافت کرده اند لحاظ شده است.
    وی بیان داشت: مطابق قانون مجلس، در پایان زمان 10 ساله و پس از پاس کردن یک میلیون تومان و مالکیت کل سهام می شد سود به حساب مشمولان واریز کرد، اما دولت قبل با تخطی از این موضوع در مجموع هزار و 384 میلیارد تومان سود به مشمولان پرداخت کرده است.
    سبحانی تصریح کرد: در بند دوم صورتحساب ها، اگر مشمولان تاکنون سودی دریافت کرده باشند، از حسابشان کسر خواهد شد.
    وی ادامه داد: برای دو دهک پایین درآمدی جامعه یعنی جامعه هدف کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی تخفیف ویژه 50 درصدی در نظر گرفته شده و این افراد بدون اینکه نیازی به پرداخت وجهی داشته باشند، مالک کل سهم یک میلیون تومانی خود هستند.
    این مقام مسئول با اشاره به اصلاحیه آذرماه سال 95 دولت درخصوص سهام عدالت، اضافه کرد: مطابق این اصلاحیه به مشمولان «اختیار» داده شده تا در صورت «تمایل» به افزایش دارایی خود در سهام عدالت تا سقف یک میلیون تومان اقدام کنند و توصیه ما نیز این است که افراد در صورت داشتن تمکن مالی، این رقم (468 هزار تومان) را بپردازند و سهام را به مالکیت خود درآورند؛ زیرا اکنون ارزش واقعی این سهام در بازار دو برابر است.
    وی گفت: مشمولان تا پایان شهریورماه 96 مهلت دارند تا این رقم را تا سقف یک میلیون تومان افزایش دهند؛ مشمولان می توانستند یک قسط را پیش از فرا رسیدن نوروز 96 پرداخت کرده و قسط دیگر را تا پیش از فرا رسیدن نیمه دوم سال 96 پرداخت کنند.
    سبحانی تصریح کرد: تاکنون بیش از 2 میلیون نفر از مجموع 28 میلیون نفری که با مراجعه به سامانه صورتحساب دریافت کرده اند، برای پرداخت اقساط خود از طریق حساب های بانک ملی (به عنوان بانک عامل سهام عدالت) اعلام آمادگی کرده و پرداخت هایی انجام داده اند.
    وی توضیح داد: سامانه سهام عدالت به دلیل به‌روزرسانی صورت‌حساب مشمولان از تاریخ 30 اسفند 1395 تا 14 فروردین 1396، بطور موقت از دسترس خارج است و افراد از 14 فروردین به بعد می‌توانند به صورت‌حساب به‌روزشده خود دسترسی داشته باشند؛ بر این اساس هنوز رقم پرداختی از سوی مشمولان مشخص نیست.

    ** مشمولان سهام‌عدالت مراقب کلاهبرداران باشند
    سخنگوی سازمان خصوصی سازی درباره گزارش مواردی از مراجعه برخی افراد به در خانه ها و درخواست پول برای سهام عدالت و...، افزود: مشمولان باید هوشیار باشند تا تحت تاثیر سودجویان قرار نگیرند.
    وی تاکید کرد: برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده یا دلالی های احتمالی برای سهام عدالت، انتظار می رود مشمولان با مراجعه به تارنمای سازمان خصوصی سازی یا سامانه سهام عدالت یا تماس تلفنی آخرین خبرها را دنبال کنند.
    سبحانی اضافه کرد: مشمولان به سادگی و حتی از منازل خود می توانند به صورتحساب خود دسترسی داشته باشند و این کار در کافی نت ها حداکثر در یک زمان سه تا چهار دقیقه ای قابل انجام است.
    وی هشدار داد: همه روزه گزارش هایی به سازمان خصوصی سازی درخصوص اخذ هزینه هایی بابت ثبت نام جدید، افزایش دارایی مشمولان و ... می رسد و حتی کارت هایی از سوی سودجویان تهیه شده و در قبال دریافت مشخصات افراد پول مطالبه می کنند که همه این کارها خلاف قانون و قابل پیگیری است.
    به گفته این مقام مسئول، سامانه ساماندهی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir فعال شده و شماره تلفن 83338 با 90 خط نیز آماده پاسخگویی به مردم است.

    ** فعلا ثبت نام جدیدی نداریم
    سبحانی تصریح کرد: ثبت نام از مشمولان جدید یا جامانده تا نیمه دوم سال 96 و مشخص شدن وضعیت بیش از 49.2 میلیون نفر سهامدار فعلی مشخص نیست و باید ببینیم در قانون چه چیزی در این زمینه پیش بینی می شود.

    ** سود سهام عدالت در سال 95
    وی همچنین با اشاره به سود سهام عدالت در سال 95، تصریح کرد: سال 95 سال یازدهم اجرایی شدن سهام عدالت است و بر این اساس نباید سودی به خزانه واریز شود، بلکه این سود مختص مشمولان خواهد بود.
    مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: بدیهی است این سود پس از برگزاری مجامع عمومی شرکت های سرمایه پذیر مشخص خواهد شد و پس از آن شرکت ها تا هشت ماه فرصت دارند سود سهام را به سازمان خصوصی سازی پرداخته و پس از آن به حساب مشمولان واریز شود.
    به گزارش ایرنا، سامانه ساماندهی سهام عدالت صبح سه شنبه (هفدهم اسفند ماه 1395) با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوی و «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سالن اجلاس سران رونمایی شد.
    هدف عمده توزیع سهام عدالت، بهینه کردن توزیع درآمد در کشور و مشارکت دادن همه مردم در اداره امور اقتصادی کشور است و با بکارگیری راهکارهای خاص خود به تعدیل اقتصادی می پردازد.
    اهداف این طرح، مشارکت مردم در آبادانی کشور، رشد و توسعه اقتصادی، فقرزدایی، ترویج فرهنگ سهامداری، ایجاد تعادل ثروت میان دهک‌های بالا و پایین، افزایش سهم بخش تعاون، اتکای خانوارهای نیازمند به خودشان، قطع دست مفسدان اقتصادی، تسریع روند خصوصی سازی از طریق واگذاری گسترده سهام شرکت های دولتی، تفکیک مناسب تر وظایف حاکمیتی و بنگاه داری، سازماندهی کاراتر بنگاه های دولتی و کارآمدسازی دولت در عرصه وظایف حاکمیتی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو