عصر بازار

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تشریح کرد:

حمایت از بنگاه‌های خرد شاه کلید رونق اقتصادی است

عصر اعتبار- طباطبایی مزدآبادی با اشاره به این که واحدهای با کمتر از ۱۰ نفر کارکن «خرد»، ۱۰ تا ۴۹ نفر کارکن «کوچک»، ۵۰ تا ۹۹ نفر کارکن «متوسط» و بالاتر از ۱۰۰ نفر «بزرگ» نامیده می شوند، گفت: هم اکنون این واحدها حدود ۳۰ درصد GDP کشور و بیش از نیمی از اشتغال کل را در اختیار خود دارند.

حمایت از بنگاه‌های خرد شاه کلید رونق اقتصادی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایلنا، سید محسن طباطبایی مزدآبادی  دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به نام گذاری سال 96 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی تولید-اشتغال» گفت: با توجه به تجارب کشورهای توسعه یافته می توان حمایت از بنگاه های خرد و متوسط SMEs را به عنوان یک اقدام فوری در این زمینه قلمداد کرد.

    وی با اشاره به این که بر این  اساس واحدهای با کمتر از 10 نفر کارکن «خرد»، 10 تا 49 نفر کارکن «کوچک»، 50 تا 99 نفر کارکن «متوسط» و بالاتر از 100 نفر «بزرگ» نامیده می شوند، افزود: هم اکنون این واحدها حدود 30 درصد GDP کشور و بیش از نیمی از اشتغال کل را در اختیار خود دارند.

    دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در خصوص وضعیت SMEs در سایر کشورها نیز گفت: 92 درصد کل موسسه های تولیدی مالزی در اختیار این بنگاه هاست و 34 درصد اشتغال این کشور نیز از همین طریق ایجاد می شود، در نیجریه نیز 95 درصد کل بنگاه های تولیدی را بنگاه های متوسط و خرد تشکیل می دهند و 75 درصد اشتغال این کشور در همین بخش فعال است.

    طباطبایی مزدآبادی با تاکید بر اینکه برخلاف فعالیت صنایع بزرگ، اغلب این بنگاه ها در محیط های شهری فعالیت می کنند و بر این اساس می توان گفت سرنوشت آنها با سرنوشت شهرها گره خورده است، ادامه داد: شهرنشینی در ایران به رقم 74 درصد رسیده است و قریب به 60 میلیون ایرانی ساکن شهرها شده اند.

    این کارشناس مسائل اقتصاد شهری با بیان اینکه سهم شهرها از GDP جهانی نیز رو به افزایش است، خاطرنشان کرد:  لیما در کشور پرو درحالی که 25 درصد از جمعیت این کشور را داراست قریب به 45 درصد از GDP این کشور را در تولید می کند و سائوپائولو برزیل 40 درصد ارزش افزوده این کشور را در اختیار دارد.

    وی با بیان اینکه استان تهران با سهم 16.6 درصدی از کل جمعیت کشور و شهرنشینی بالای 90 درصدی در تولید ناخالص داخلی نیز رتبه اول کشور را داراست، افزود: از این منظر اگر برنامه ریزی جامعی برای حمایت از این کسب و کارها صورت بگیرد می توان در زمینه تولید و اشتغال گام موثری برداشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی