عصر بازار

ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای شغل، مهم‌ترین چالش دولت در اقتصاد

عصر اعتبار- نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی، اشتغال ـ تولید با توجه به ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازار کار و عدم وجود تعادل در عرضه و تقاضای شغل اهمیت دارد و باید دید آیا وزارت کار بسته جدیدی را رونمایی خواهد کرد یا خیر؟

ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای شغل، مهم‌ترین چالش دولت در اقتصاد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، نام‌گذاری سال 96 به عنوان اقتصاد مقاومتی،‌اشتغال ـ تولید، وظیفه سنگینی را بر دوش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی اصلی بخش اشتغال کشور گذاشته است و از همین رو به دلیل عدم موفقیت و توفیق دولت در ایجاد اشتغال و مقابله با بحران بیکاری، برنامه‌های جدیدی باید در دست اقدام قرار گیرد.

    یکی از این اقدامات برای ایجاد اشتغال کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و اتکا به توانمندی‌ بخش خصوصی است که در نهایت منجر به افزایش پویایی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در کشور خواهد شد.

    هم اکنون با توجه به حضور قشر بزرگی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که رقمی حدود 5 میلیون نفر یاد می‌شود، کمبودی از جهت نیروی انسانی در کشور وجود ندارد و باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم و فرصت‌های جدید کسب و کار میدان را برای این حجم از نیروی کار باز کرد.

    طبق آخرین آمارها نرخ بیکاری در ماه‌های پایانی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 0.2 درصد افزایش یافت که نشانگر افزایش مشارکت نیروی کار و در مقابل از دست رفتن شماری از فرصت‌های شغلی کشور بوده است.

    قطعاً این فرصت‌های شغلی به دلیل عدم وجود برنامه‌ریزی‌های صحیح در سطح کلان کشور از بین رفتند که یکی از این علل را می‌توان نرخ‌های بالای سود بانکی و عدم وجود رونق در لایه‌های اقتصادی کشور نام برد.

    در جدیدترین اظهارنظر حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور که در نشستی از جمعی از جوانان و نخبگان استان گیلان اعلام شده، از بیکاری به عنوان بار سنگینی بر دوش دولت یاد شده است و باید با برنامه‌ریزی‌ صحیح پشت سر گذاشته شود.

    در سال 95، طرح‌های مختلفی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب بسته حرکت و اشتغال‌زایی از مسیر فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات کلید خورد که به طور محدود موفق به ایجاد تعدادی شغل در کشور شده، اما با توجه به حجم عظیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تقاضای کار پاسخگوی نیاز کشور نبود.

    نامگذاری امسال از جهات مختلف برای کشور بسیار مهم و قابل تأمل است، چرا که عدم وجود اشتغال و تولید آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به لایه‌های مختلف نظام اقتصادی وارد کرده و پیامدهای منفی بر قشر جوان کشور خواهد گذاشت.

    آمارهای مختلفی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تعداد بیکاران کشور اعلام می‌شود که نگرانی از آینده شغلی جوانان را دو چندان کرده است. به عنوان مثال، آمار بیش از 5 میلیون نفری بیکاران که از سوی کارشناسان بازار کار اعلام می‌شود، در کنار حجم عظیمی از فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی زنگ خطری را برای مسئولان کشور به صدا درآورده است.

    علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در جدیدترین اظهارات خود اولین دستور کار هیأت دولت پس از تعطیلات نوروزی را موضوع اشتغال اعلام کرد و به احتمال زیاد شورای عالی اشتغال به ریاست روحانی در نیمه دوم فروردین ماه تشکیل شود، تا بسته جدید اشتغال‌زایی هم در آن رونمایی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو