عصر بازار

روزهای خوش مسکن،آخر پاییز۹۶

عصر اعتبار- تحرک در بازار مسکن با افزایش معاملات، قیمت، تولید و سرمایه‌گذاری همراه است و تحرک در هر چهار بخش به رونق بازار مسکن و خروج از رکود می‌انجامد.

روزهای خوش مسکن،آخر پاییز۹۶
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن گفت: در سال94، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شد. بالاخره چندین دور مذاکره دیپلماتیک به نتیجه رسید یعنی برجام به منصه ظهور پیوست. برجام، برنامه‌ای بود که براساس اجرای آن، امیدها به گشایش در اقتصاد کشور افزایش پیدا کرد. همه منتظر بودند که برجام آثار مثبتش را خیلی زود در اقتصاد ایران نشان دهد و بخش‌های مختلف اقتصاد از لغو تحریم‌ها منتفع شود.

    وی افزود: بخش مسکن هم از دیگر بخش‌ها مستثنی نبود و مسکن که چندین سال را در رکود می‌گذارند، برای خروج از بی‌رونقی، چشم به تحقق برجام و مشاهده آثار مثبت آن در اقتصاد کشور دوخته بود؛ البته تحلیل‌ها و انتظارها بیشتر بر این مسئله متمرکز بود که بخش مسکن دست‌کم در نیمه دوم سال 95 از آثار برجام نفع ببرد و از رکود خارج شود؛ اما سرعت دست یافتن به نتایج برجام با آنچه مورد انتظار بود، هماهنگی نداشت. این انتظار ‌وجود داشت که در نیمه دوم سال 95، بازار مسکن تکان می‌خورد و از رکود خارج می‌شود اما چنین اتفاقی رخ نداد، و مسکن، سال 95 را هم در رکود گذراند. البته در اینجا نه بحث توقف بلکه به تاخیر افتادن خروج مسکن از رکود مطرح است. ‌

    به گفته ستاریان، رکود بخش مسکن تا جایی ‌عمیق است که تمامی بخش‌های اقتصاد ‌و حتی لایه‌های زیرین بخش مسکن را هم دچار ورشکستگی کرده است و برای نجات این بخش‌ها باید در کلیت اقتصاد تغییراتی ایجاد کرد. جذب سرمایه خارجی، تامین نقدینگی و مسائل فروش نفت که همه از نتایج برجام است باید حل و فصل می‌شد تا بخش مسکن تکان بخورد.

    وی اظهار داشت: باید این نکته مهم را در تحلیل برجام و اثرگذاری آن بر اقتصاد در نظر داشت که گشایش‌های ناشی از برجام باعث شد که فروش نفت ایران با سهولت بیشتری انجام شود و تولید و صادرات نفت افزایش پیدا کند. از سوی دیگر برخی از منابع مالی بلوکه شدن کشور در سال‌های تحریم به اقتصاد بازگشته و موانع انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری مهم برداشته شده است.

    به گفته ستاریان، با توجه به این مقدمات می‌توان امیدوار بود و این‌طور پیش‌بینی کرد که برجام روی خوشش را به بازار مسکن در سال 96 نشان بدهد و آثار مثبت لغو تحریم‌ها در این سال در بخش ساختمان جلوه کند. این تحول و آغاز حرکت در بازار مسکن و رونق در معاملات با توجه به شرایط اقتصادی پیش رو، در انتهای نیمه اول سال آینده بروز می‌کند.

    وی اظهار داشت: رونق بازار مسکن می‌تواند بر حسب جهشی که در چهار بخش مهم و اثرگذار مسکن ایجاد می‌کند متفاوت باشد. درواقع رونق بازار مسکن انواعی دارد و به طور حتم اگر در سال 96 رونقی در بازار مسکن ایجاد شود، این رونق در همین چهار بخش ملموس است. تحرک در بازار مسکن با افزایش معاملات، افزایش قیمت، افزایش تولید و افزایش سرمایه‌گذاری همراه است و تحرک در هر چهار بخش به رونق بازار مسکن و خروج از رکود می‌انجامد.

    ستاریان گفت: بنابراین تمام نتایج برجام باید در اقتصاد کشور ظاهر شود تا بتوان به رونق بازار مسکن امیدوار بود. نشانه‌هایی که در سال 95 در بازار مسکن شاهد آن بودیم و برخی آن را تعبیر به خروج از رکود کردند، تنها آثاری نشات‌گرفته از جنبه روانی برجام بود. برجامی که امید است با حصول بیشتر نتایج آن، شاهد خروج بخش مسکن از رکود در چهار بخش قیمت، معاملات، تولید و سرمایه‌گذاری باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی