عصر بازار

چرا در دنیای تجارت امروز باید برندسازی کنیم؟

عصر اعتبار- یک برند یا نمانام (Brand) یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌ کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌شود. در این راستا موضوع وفاداری به برند از مهم‌ترین موضوعات مورد‌ توجه شرکت‌ها است و شرکت‌ها همواره به دنبال راه‌هایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان هستند. یکی از مهم‌ترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص است که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم می‌آورد.

چرا در دنیای تجارت امروز باید برندسازی کنیم؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، تلاش‌های بازاریابی یک شرکت تاثیر مستقیمی روی فروش و سهم بازارش دارد ولی این تنها عامل تاثیرگذار روی عملکرد یک صنعت نیست. وجهه مثبت یک برند برای موفقیت تجاری‌اش حیاتی و سرنوشت ساز است و یک برند صرفا بیش از یک نام آشنایی است که از طریق استراتژی‌های تبلیغی سنتی معرفی می‌شود.
    یک برند تلفیقی از تجربه کامل مصرف‌کنندگان یک شرکت و محصول آن است که برند را به یک ابزار قوی برای در دست گرفتن سهم بازار تبدیل می‌کند. برای مثال شرکت اپل برند خود را برپایه شور و اشتیاق و نوآوری استیو جابز، بنیانگذار این شرکت، بنا نهاد و به دلیل برآوردن نیازها و خواسته‌های مصرف کنندگان امروزی توانست برای خود اعتبار کسب کند.  
    ارزشمندترین برندهای جهان به ترتیب ارزش شامل اپل 117 میلیارد دلار،‌ گوگل 107 میلیارد دلار، آی بی ام 76 میلیارد دلار، مایکروسافت 71 میلیارد دلار و کوکاکولا 65 میلیارد دلار، جنرال‌الکتریک، مک دونالد، سامسونگ، آمازون و تویوتا هستند.
    واقف بودن به اهمیت برند، توانست در روزهای آغازین ورود رایانه‌های شخصی به بازار، سهم بازار قابل قبولی را برای این شرکت به همراه آورد و این شرکت همچنان با برند قوی خود، یکی از پیشتازان بازار در دنیای فناوری همزمان با پیشرفت فناوری است.
    اپل وجهه مثبت برند خود را با ارتباط با مصرف کنندگان و ادامه دادن به برآوردن نیازهای آنها بدست آورد. رفتار خوب تجاری و برنامه بازاریابی خلاقانه همچنین جایگاه این شرکت در بازار را حفظ کرد.
    برند همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند.
    یک محصول همیشه طول عمری دارد. برندها در واقع باعث می‌شوند که محصولات عمر بیشتری داشته باشند.
    زمانیکه تاتا موتورز هند، اقدام به خرید جگوارلندرور انگلیس کرد، در واقع پول خود را صرف خرید کارخانه‌ها، مواد خام یا کارگران این شرکت نکرد، بلکه این شرکت دو میلیارد و 560 میلیون دلار بابت ارزش برند جگوارلندرور پرداخت کرد. برندسازی یک اصل اساسی و ضروری است. ساخت برند باعث ایجاد ارزش فراوان برای یک شرکت یا تجارت می‌شود.
    برندسازی حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه‌هاست. هر قدر تعداد این پیام‌ها بیشتر و محتوای آنها مطلوب‌تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد. برندسازی آنقدرها هم ساده نیست، چراکه هیچ گاه دو برند مثل هم عمل نمی‌کنند. در حقیقت هدف اصلی برندسازی این است که یک کالا یا یک تجارت از رقبایش متمایز دیده شوند. پس نمی‌توان برای تمامی برندهای موفق، یک فرمول جادویی واحد در نظر گرفت. برای ساختن یک برند پرجذبه باید پنج اصل را رعایت کنید: 1- متمایز شوید. 2- همکاری کنید. 3- نوآوری کنید. 4- اعتبار ببخشید. 5- فرهنگ سازی کنید. هشت ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند: تبلیغات، روابط عمومی، پیشبرد فروش، بازاریابی مستقیم، فروش شخصی، بسته‌بندی، رویدادها و حامی گری، خدمات مشتری.
    یک استراتژی منسجم برای بازاریابی و برندسازی، موثرترین روش برای افزایش سهم بازار است. شرکت معظم هتل‌های ماریوت، لاین هتل رنسانس را به عنوان محلی برای اسکان مسافران تجاری راه اندازی کرد. این شرکت این برند را با ایجاد یک وب‌سایت کاربرپسند که به کاربران اجازه بررسی جاذبه‌های گردشگری نزدیک هتل محل اقامت را می‌دهد، تقویت کرد، استراتژی که یک جایگاه مطلوب را برای این شرکت به همراه آورد. 
    در برخی مواقع یک بازار ممکن است عمدتا قیمت محور باشد به این معنی که شرکت می‌تواند با ارائه پایین‌ترین قیمت بیشترین سهم بازار را در اختیار بگیرد.
    اما قدرت برندسازی و بازاریابی حتی در این بازارها نیز مشهود است. برای مثال غول‌های صنعت نوشابه سازی همچون کوکاکولا و پپسی همیشه نسبت به رقبایی که محصول ارزان تری را عرضه می‌کنند، فروش بیشتری دارند.
    این روزها اهمیت برندها بیشتر از گذشته شده است. برای این موضوع چند دلیل وجود دارد. اولا، جهان کاملا آنلاین شده و بازارهای جدید زیادی ایجاد شده و طبقه متوسط در کشورهایی همچون هند، چین، برزیل، روسیه، آفریقای جنوبی، نیجریه، اندونزی و دیگر نقاط در حال رشد است. مصرف کنندگان در این کشورها باید خرید کنند و اینجاست که برند اهمیت پیدا می‌کند. بهترین روش برندسازی امروزه بر پایه ایده‌های قوی شکل می‌گیرد. بهترین برندها خلاقیت قابل توجهی در تبلیغات دارند تا دیوار بی تفاوتی مردم را بشکنند و برندی را بسازنند که همگان به دنبالش باشند.

    یک برند تلفیقی از تجربه کامل مصرف کنندگان یک شرکت و محصول آن است که برند را به یک ابزار قوی برای در دست گرفتن سهم بازار تبدیل می‌کند. برای مثال شرکت اپل برند خود را برپایه شور و اشتیاق و نوآوری استیو جابز، بنیانگذار این شرکت، بنا نهاد و به دلیل برآوردن نیازها و خواسته‌های مصرف کنندگان امروزی توانست برای خود اعتبار کسب کند

    نویسنده: مسعود جعفر شعار
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو