عصر بازار

ثبات، اقتصاد ایران را در سال ۹۵ پیش بینی پذیر کرد

عصر اعتبار- مهم ترین نقطه قوت اقتصاد ایران در سال گذشته ثبات بازارها بوده که این زمینه و عاملی برای دستاوردهای مهم از جمله تورم تک رقمی، خیز رشد اقتصادی و فعال شدن واحدهای تولیدی و حفظ آمار اشتغال در کشورمان بوده است.

ثبات، اقتصاد ایران را در سال ۹۵ پیش بینی پذیر کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، برای توصیف اقتصاد سال 95 می توان از واژه «ثبات» استفاده کرد. هر چند که در سال گذشته در بازه زمانی کوتاه افت و خیزهایی در بازار ارز تجربه کردیم اما در مجموع شاهد آرامش بازارها در طول ایام سال بودیم که این آرامش حاصل مدیریت تیم اقتصادی دولت است.
    اقتصاد سال 95 روزهای خوبی را هم پشت سر گذاشت از جمله افزایش درآمدهای نفتی نسبت به دو سال گذشته خود، همچنین افزایش تولید و صادرات نفت از دیگر نقاط مثبت حوزه اقتصاد بود که با دیپلماسی نفتی «بیژن زنگنه» وزیر نفت کشورمان در اجلاس های متعدد اوپک به دست آمد.
    خیز نرخ رشد اقتصادی از دیگر اتفاقات میمون سال گذشته بود که طبق آمارهای رسمی نهادهای اقتصادی، نرخ رشد اقتصاد با احتساب نفت در 9 ماه ابتدای سال به بیش از 11 درصد رسید که این نشان از افزایش تولید و افزایش درآمدها را دارد. از سوی دیگر در سال 95 پس از 25 سال شاخص تورم برای کل سال تک رقمی شد که نتیجه ایجاد ثبات در اقتصاد است.
    «سعید لیلاز» مهم ترین دستاورد و نقطه قوت اقتصاد سال گذشته را ثبات و پیش بینی پذیری آن می داند و در این باره در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا می گوید: پیش بینی پذیری بازارها برای فعالان اقتصادی نتیجه برگشت اقتصاد به ثبات است که عده ای به اشتباه از این شرایط تصور رکود اقتصادی را دارند.
    این کارشناس اقتصادی بر این باور است که ثبات اقتصادی در زندگی تمام اقشار مردم تاثیر گذار بوده و دلایلی راهم برای گفته خود عنوان کرده است در ادامه گفت و گو با لیلاز آمده است:

    **ایرنا: مهم ترین رویدادهای اقتصادی سال گذشته چه بوده است و مهم ترین دستاورد اقتصادی دولت را چه می دانید؟
    **لیلاز: معتقد هستم که سیاست های اقتصادی در یک سال و چند ماه تحقق پیدا نمی کند بلکه در دورن یک روند و در یک ساختار پیش می روند. رویدادها و دستاوردهای اقتصادی در سال 95 به دنبال سیاست های اتخاذ شده در طول سه سال قبل از آن رخ داده و به دست آمده است. هر چند که در طول چهار سال گذشته شاهد ترمیم و اصلاح ساختار اقتصادی کشورمان بودیم اما این دستاوردهای اقتصادی کمتر برای مردم قابل لمس است اما اثرگذاری آن در زندگی اقشار مختلف مردم قابل اثبات است.
    مهم ترین دستاوردها در حوزه اقتصاد را اعطای ثبات و پیش بینی پذیری به اقتصاد کشور می دانم که این دستاورد مهم دو ویژگی دارد که هر دوی آنها در مرحله اول کیفی هستند و نمی توان با اعداد و ارقام این دو دستاورد را ارزیابی کرد.
    ثبات و پیش بینی پذیری مهم ترین دستاوردهای این دولت در بخش اقتصاد بوده است و باید به این نکته توجه داشته باشیم که هم اینک نرخ ارز کمتر از نرخ های مرداد سال 92 در بازار آزاد است. این در حالی است که درآمدهای نفتی در سال 93 با شروع مذاکرات هسته ای به پایین ترین قیمت خود در بازار های بین المللی در طول 12 سال اخیر رسید و حدود یک چهارم قیمت های سال 90 بود.

    **ایرنا: کاهش نرخ جهانی نفت در طول چهار سال گذشته نسبت به دوره های قبل در کدام بخش از اقتصاد بیشترین تاثیر را داشت؟
    **لیلاز: به این نکته باید تاکید کنم علی رغم کاهش بی سابقه قیمت نفت، شاهد بحران اقتصادی نبوده ایم و بدون تنش امور کشور اداره شد. در سال 94 قیمت نفت هنوز یک چهارم قیمت های سال 90 بود و در سال 395 که تحریم ها رفع شد درآمدهای ارزی دولت به یک سوم درامدهای ارزی سال 90 رسید.
    به عبارت دیگر در سال گذشته (95) با وجود لغو کامل تحریم ها معادل نصف بدترین سال تحریم یعنی 92 درآمد ارزی داشتیم.
    حال اینکه این سقوط بی سابقه در درآمدهای ارزی تاثیری قابل توجهی بر قیمت ارز نداشت و این مهم ترین شاخص برای نشان دادن نبود تلاطم در اقتصاد ایران است . این موضوع هم عامل پیش بینی پذیر بودن اقتصاد کشورمان می شود. از سوی دیگر هم ثبات قیمت ارز و هم ثبات نسبی سایر قیمت ها که در مجموع نرخ تورم را تشکیل می دهند باعث شده است که تمام فعالان اقتصادی بتوانند برای سال آینده برنامه ریزی داشته باشند.

    **ایرنا: افزایش نرخ رشد اقتصادی را می توان به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای اقتصادی در سال گذشته دانست این در حالی است که برخی ها بر این باورند که این دستاورد و مجموعه اقدامات دولت در حوزه اقتصاد بر معیشت مردم نتوانسته است اثر گذار باشد، به نظر شما آثار فعالیت های دولت در حوزه اقتصاد را چگونه می توان در زندگی مردم بررسی کرد؟
    لیلاز: همانطور که گفتم، در حوزه اقتصاد مهم ترین دستاورد دولت پیش بینی پذیر اقتصاد بوده است که این یک دستاورد کیفی است و نمی توان ان را با اعداد و ارقام سنجید اما آثار آن را می توان در زندگی مردم دید. این که افزایش نرخ رشد اقتصادی در سفر مردم اثری نداشته، یک دروغ بزرگ است. در سال 95 بیش از یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودروی جدید در ایران شماره گذاری شده است که این بیش از دو برابر عملکرد سال 91 است . از این رقم 600 هزار دستگاه سواری تولید داخل شرکت های ایرانی بوده است. نمی توان این ادعا را داشت که تمام این خودروها را سرمایه داران خریداری کرده اند. به طور قطع این 600 هزار خانوار جدید نمی تواند از قشر سرمایه دارهای کشور باشند.
    از سوی دیگر درآمد گندم کاران کشورمان در سال 95 به 17 برابر سال 91 رسیده است. در همین مدت تعداد خانواده های گندم کار در ایران تقریبا ثابت بوده است. این افزایش 17 برابری درآمدهای گندم به طور قطع نتیجه افزایش نرخ رشد اقتصادی است.
    با وجود این در چهار سال گذشته قدرت خرید کارمندان و کارگران بین 30 الی 40 درصد افزایش یافته است و رقم افزایش دست مزدها در سال آینده یک رکورد محسوب می شود اما در طی چندین سال گذشته ، هنوز هم به نصف سقوط اقتصادی این طبقات در سال های 84 تا 92 را نتوانسته ایم جبران کنیم.
    با وجود همه دستاوردهای اقتصادی در احیای قدرت خرید مردم هنوز راه طولانی داریم بین 4 تا 6 سال فاصله داریم تا قدرت خرید مردم را به سال 84 برگردانیم.اینکه گفته می شود رشد اقتصادی در سفرهای مردم دیده نمی شود شاید از این نظر تا حدی درست باشد که به دلیل سقوط اقتصادی کشور در چند سال گذشته، هنوز اثر پیامدهای آن ترمیم نشده است.

    **ایرنا: آیا در سال گذشته اقتصاد ایران توانست از رکود خارج شود؟
    لیلاز: از آنجایی که دیگر در اقتصاد ایران تلاطم های سال های 86 تا 92 وجود ندارد و دیده نمی شود، ممکن است بسیاری ها این شرایط را به رکود تعبیر کنند. این یک تصور ذهنی اشتباه در مقایسه با بازه زمانی 4 ساله ای است که نوسان قیمت ها بسیار شدید و لحظه ای بود. مردم در آن سال ها شاهد بی ثباتی قیمت ها در بازارهای متعدد از جمله بازار کالاهای اساسی، طلا، ارز، مسکن و ... بودند اما امروز ثبات به تمام این بازارها برگشته است.
    متاسفانه درک جامعی از عمق خسارات وارد شده به اقتصاد ایران در دولت های گذشته نداریم و مبنای تمام اختلاف نظرهای موجود درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم، به دلیل نبود این درک جامع و یکسان است. به هر حال نمی توان انتظار داشت که در طول چهار سال گذشته در اقتصاد کشورمان معجزه ای رخ دهد اما به طور در بسیاری از حوزه ها دستاوردهای قابل توجهی به دست آمد که آثار آن در بهبود اقتصاد خانوار هم مشهود است.
    دولت فراتر از افزایش نرخ رشد اقتصادی سعی دارد افزایش نرخ رشد اقتصادی را از محل افزایش تولید در صنایع غیرنفتی محقق سازد که به دنبال این سیاست، تحرک و رونق در سایر صنایع کشور از جمله صنایعی مانند مسکن که چند سالی در رکود فرو رفته بود، ایجاد خواهد شد. از این رو دولت با یک تیر چند هدف از جمله افزایش نرخ رشد اقتصادی، ایجاد رونق در صنایع گوناگون، اشتغالزایی، کاهش اتکا به نفت و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نشانه رفته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو