عصر بازار

سرنوشت دوئل اقتصادی تجاری چین و آمریکا چه خواهد شد؟

عصر اعتبار- با روی کار آمدن ترامپ،تنش ها میان چین و آمریکا بالا گرفته و در این میان،حوزه اقتصادی یکی از عرصه های رقابتی میان دو کشور محسوب می شود که به اعتقاد برخی کارشناسان می تواند منافع آمریکا را به شدت تحت الشعاع قرار دهد.

سرنوشت دوئل اقتصادی تجاری چین و آمریکا چه خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بدون تردید،کشور چین را می توان به عنوان یکی از ابرقدرت های اقتصادی در جهان نام برد.

    نفوذ محصولات و کالاهای چینی به بسیاری از بازارهای مصرف کشورهای جهان،به روشنی موید عمق و ضریب اثرگذاری کشور مذکور در اقتصاد بین المللی و جهانی است.

    در این میان، با روی کارآمدن دولت ترامپ و در پیش گرفتن برخی رویه ها که به اعتقاد عده ای از کارشناسان هیجانی و نوعی از ماجراجویی تلقی می شود، تنش ها و اختلافات میان پکن و واشنگتن را بیش از پیش آشکار ساخته است.

    دخالت آمریکا در مسأله تایوان و زیر سئوال بردن چین واحد به عنوان یکی از خط قرمزهای پر جمعیت ترین کشور جهان به روشنی موید بازی خطرناکی است که ایالات متحده به آن تن داده است.

    معصومه شمسیان، دانش آموخته رشته روابط بین الملل و کارشناس حوزه اقتصاد سیاسی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی،با اشاره به بالا گرفتن اختلافات میان دو کشور اشاره شده، گفت: موضوع تایوان و تحریک چین نسبت به مسأله مذکور از مواردی به شمار می‌رود که در طی هفته‌های گذشته در مقاطعی با اظهار نظرهای تند از سوی دو طرف و بخصوص کشور چین همراه بوده و این اختلافات، بعضاً با تلویح یا تصریح به امکان استفاده از گزینه های نظامی نیز اشاراتی داشته است.

    وی افزود: البته بعید به نظر می رسد که دولت آمریکا در صدد روشن کردن آتش جنگ با چین باشد، زیرا در این‌صورت در مردابی گرفتار خواهد شد که خاموش ساختن آن به سادگی میسر نخواهد بود و با عنایت به مسأله های حل نشده و اشتباهات فاحش و جدی آمریکایی ها در منطقه خاورمیانه، امکان درگیر شدن با یکی از قدرت های نظامی و اقتصادی جهان، منطقی و معقولانه به نظر نمی رسد.

    شمسیان عنوان کرد: به نظر بنده، ایلات متحده رجز خوانی های خود را بصورتی کنترل شده مدیریت خواهد کرد و عملاً روی موضوعی متمرکز شده که حساسیت های چین نسبت به آن بسیار بالا و جدی می باشد.

    وی افزود: اگرچه به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران سیاسی و نظامی، امکان روشن شدن آتش جنگ میان آمریکا و چین ضعیف است، اما قطعاً چشم بادامی ها از ظرفیت های اقتصادی و اقتداری که در این حوزه برخوردارند برای مقابله با آمریکا نهایت استفاده را خواهند برد.

    کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: البته رئیس جمهور آمریکا و دولت وی، در طول ماه‌های گذشته با اعلام افزایش نرخ تعرفه واردات برخی از محصولات از چین به نوعی اختلافات زیر خاکستر را بیش از پیش، عیان ساخته است که متقابلاً دولت چین نیز عنوان داشته در قبال چنین تصمیمی، مقابله به مثل خواهد کرد.

    تنش تجاری میان پکن و واشنگتن برنده ای ندارد،اما باخت آمریکا سنگین تر خواهد بود

    مجید صدوقی، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به ظرفیت های بالقوه و متعدد اقتصادی چین در عرصه اقتصاد جهانی گفت: هرگونه محاسبه غلط دولت آمریکا در جدال با چین، سرمنشاء تحمیل هزینه ها و خسارات جبران ناپذیری برای آمریکا خواهد بود.

    وی افزود: تردیدی وجود ندارد که دولت چین در صدد ایفای نقش هر چه بیشتر در نظم نوین جهانی است و در این عرصه،حوزه اقتصادی یکی از کانون های اصلی مورد توجه چین به شمار می رود.

    صدوقی عنوان کرد: با نیم نگاهی بر سیر نفوذ و رشد اقتصادی چین به این واقعیت پی می بریم که کشور چین از استعدادها و توانمندی های بسیاری برای ایفای نقش مذکور برخوردار است و تاکنون نیز در این عرصه به توفیقات بسیار چشمگیر و برجسته ای نائل شده است.

    دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: ظاهراً توهمات ترامپ و ناپختگی سیاسی وی پایانی ندارد و ادامه برخی رویکردها، اظهارات و موضع گیری های ناشیانه، آمریکا را با چالش هایی مواجه خواهد ساخت که رفع، مهار و کنترل آن بسیار دشوار خواهد بود.

    وی در خاتمه یادآور شد: اگرچه تخصص اصلی رئیس جمهور آمریکا در عرصه اقتصادی است، اما تصمیمات ناشیانه سیاسی وی به تدریج می تواند با هزینه های سنگین اقتصادی همراه شود که عملا ً توانمندی و تجارب وی در عرصه اقتصادی را نیز زیر سئوال خواهد برد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو