عصر بازار

رئیس کانون بانک‌های خصوصی خبر داد

تذکر رئیس کل بانک مرکزی به شرکت‌های سپرده‌گیر

عصر اعتبار- رئیس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به افزایش نرخ سود بانکی در ۶ ماه دوم سال گذشته به دلیل جذب سپرده توسط برخی شرکت‌ها و فروش اوراق توسط دولت، گفت: رئیس کل بانک مرکزی به این شرکت‌ها به دلیل فعالیت غیرقانونی تذکر داده است.

تذکر رئیس کل بانک مرکزی به شرکت‌های سپرده‌گیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، کورش پرویزیان در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها با هدف کمک بخش تولید در سال جاری نرخ سود را کاهش خواهند داد، اظهار امیدواری کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار در بانک‌ها عملیاتی شود.

    وی با اشاره به نرخ‌های بالای سود سپرده و تسهیلات، افزود: متاسفانه سال گذشته شرایطی به وجود آمد که منجر به افزایش نرخ سود سپرده شد و این پدیده شبکه بانکی را با مشکل مواجه کرد.

    رئیس کانون بانک‌های خصوصی در پاسخ به این سوال که چه مسائلی باعث افزایش نرخ سود در 6 ماهه دوم سال 95 شد، گفت: فروش اوراق اسناد خزانه و صکوک توسط دولت، جذب سپرده با نرخ‌های سود بالا توسط برخی شرکت‌های تولیدی و بیمه‌ای موجب شد، بانک‌ها نگران خروج سپرده از حساب‌ها شوند.

    پرویزیان تصریح کرد: این شرایط بانک‌ها را به سمت افزایش نرخ سود سپرده سوق داد و بازار پول را نامتعادل کرد.

    وی در پاسخ به این پرسش که قرار نیست جلوی سپرده‌گیری شرکت‌ها گرفته شود، گفت: رئیس کل بانک مرکزی به این شرکت‌ها تذکر داده و اگر آنها به کارشان ادامه دهند، باید با آنها برخورد شود، زیرا طبق قانون فقط بانک‌ها و موسساتی از بانک مرکزی مجوز دارند، می‌توانند به جذب سپرده مبادرت کنند.

    مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: در سال 96 اگر نظارت دقیقی بر عملکرد بانک‌ها شود و از جذب سپرده شرکت‌ها ممانعت به عمل آید، نرخ سود سپرده و تسهیلات کاهش خواهد یافت.

    رئیس کانون بانک‌های خصوصی با بیان اینکه هدف‌گذاری اولیه برای نرخ سود در سال جاری باید اعمال نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار باشد، تصریح کرد: پس از بازگشت تعادل به بازار پول و اجرایی شدن نرخ‌های مصوب، می‌توان برای کاهش دوباره سود بانکی برنامه‌ریزی کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی