عصر بازار

۱۰۰ چالش مهم اقتصاد ایران در سال ۹۶ + جدول

عصر اعتبار- گزارش‌های مبتنی بر آینده‌پژوهی از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران، نشان می‌دهد که «اصلاحات ساختاری اقتصاد»، «بحران تأمین آب» و «بیکاری» در صدر فهرست مسائل مهم کشور قرار دارد.

۱۰۰ چالش مهم اقتصاد ایران در سال ۹۶ + جدول
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، روزنامه اعتماد در این‌باره آورده است: «ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیکاری» سه مسأله نخست کشور در سال ٩٦ هستند. این را بررسی‌های یک مؤسسه آینده‌پژوهی (آینده‌بان) و پیش‌بینی‌هایش برای سال ٩٦ نشان می‌دهد. مؤسسه‌ای که از سال ٩٣ بررسی‌های آینده‌پژوهی‌اش را با همراهی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری آغاز کرده و در ابتدای هر سال نتایج این بررسی‌ها درباره سال پیش‌رو را منتشر می‌کند.

    براساس گزارش اولیه این مؤسسه مسائل اقتصادی، صنعتی و کشاورزی ٢٢ درصد، اجتماعی ٢۰ درصد، سیاسی ١٧ درصد، زیست‌محیطی ١۰ درصد، فرهنگی ٩ درصد، سلامت ٩ درصد، بین‌الملل ٧ درصد، علم و فناوری ٤ درصد و دین ٢ درصد از صد مسأله استخراج شده را در سال ٩٦ تشکیل می‌دهند. این در حالی است که در سال ٩٥ براساس یافته‌های همین مؤسسه حدود 20 درصد از مسائل اجتماعی، 16 درصد اقتصادی، 12 درصد بین‌الملل، 9 درصد فرهنگی، 9 درصد در حوزه سلامت، 8 درصد سیاسی، 8 درصد در حوزه صنعت و کشاورزی، 7 درصد محیط‌زیستی، 7 درصد در حوزه علم و فناوری و 4 درصد در حوزه دین بوده‌اند.

    مسائل سیاسی در رتبه ششم

    مقایسه این ارقام نشان می‌دهد در حالی که مسائل اجتماعی و اقتصادی در سال ٩٦ همچون سال قبل از جمله پرشمارترین مسائل کشور هستند اما مسائل سیاسی به نسبت سال ٩٥ که در رتبه ششم قرار داشتند امسال در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. این البته موضوعی دور از انتظار نیست. چه آنکه بحث انتخابات، سال ٩٦ را سیاسی‌تر از همیشه کرده است. همچنین در حالی که سال گذشته، ٧ درصد از مسائل، زیست‌محیطی بوده و این گروه از مسائل در رتبه هشتم قرار داشتند اما امسال ١۰ درصد از مسائل را مخاطرات زیست‌محیطی تشکیل داده و این گروه در رتبه چهارم مسائل سال ٩٦ قرار گرفته‌اند. البته نباید از یاد برد که وزن هر کدام از این گروه‌ها در این بررسی یکسان نیست. مثلا اگرچه مسائل زیست محیطی به‌طور کلی ١۰درصد از مسائل را تشکیل می‌دهند اما مخاطرات زیست‌محیطی از جمله بحران تامین آب و پیامدهای آن، ریزگردها، آلودگی هوا یا تخریب جنگل‌ها در ردیف سی مسأله نخست سال ٩٦ قرار دارند و اهمیت آنها از مسائلی همچون قطبی شدن جامعه یا امنیت نظامی در این لیست بیشتر بوده و به بیانی دیگر چالش برانگیز‌تر خواهند بود.

    موفقیت‌های دولت در چه بوده است؟

    اما در تازه‌ترین گزارش مؤسسه آینده‌بان در سال ٩٦ به ترتیب «ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیکاری»، «فساد سیستمی»، «ناامیدی درباره آینده»، «سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی» و «بحران ریزگردها»، هفت مسأله نخست سال ٩٦ را تشکیل می‌دهند. اما در سال ٩٥ «رکود / رونق اقتصادی»، «اختلاف‌نظر در سطوح کلان حاکمیت درباره موضوعات کلیدی»، «پایداری برجام»، «سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا»، «تقابل منطقه‌ای ایران و عربستان»، «قیمت نفت و قیمت جهانی آن» و «تورم» هفت مسأله کلیدی شناخته شده توسط آینده‌بان بودند.

    به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت موفق شده مسأله اختلاف نظر در سطح کلان حاکمیت و پایداری برجام و مسائلی همچون ارتباط با عربستان یا قیمت نفت را از هفت مسأله اول به مراتب بعدی اهمیت تقلیل دهد. با این حال اما همچنان مسائل اقتصادی در رأس مسائل سال ٩٦ باقی مانده‌اند. در این بررسی ناکارایی نظام قضایی، انتخابات ٩٦ و اختلافات کلان حاکمیتی سه مسأله نخست در حوزه سیاسی در سال ٩٦ محسوب می‌شوند.

    ضرورت اصلاحات اقتصادی، بیکاری و فقر سه مسأله نخست اقتصادی و فساد سیستمی، ناامیدی درباره آینده و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی سه مسأله نخست در حوزه اجتماعی و بحران تامین آب و پیامدهای آن و بحران ریزگردها از جمله سه مسأله نخست زیست محیطی در این سال محسوب می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی