عصر بازار

توجه ویژه بازار سرمایه به سرمایه گذاران خارجی

عصر اعتبار- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از افتتاح حساب برای سرمایه گذاران خارجی خبر داد.

توجه ویژه بازار سرمایه به سرمایه گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از واحد مرکزی خبر، شاپور محمدی گفت: در نمایشگاه فاینکس 2017 توجه ویژه ای به سرمایه گذاران خارجی شده است. برای مثال، غرفه‌هایی برای حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته تا زمینه ارتباط با فعالان داخلی تسهیل شود.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در خصوص وظیفه نظارتی سازمان بورس اظهار داشت: سازمان بورس تحت عنوان نظارت، توسعه بازار سرمایه را محدود نخواهد کرد، هدف نظارت، کاهش ریسک های بازار سرمایه است و نه محدودیت آن و رسالت سازمان بورس اصلاح امور در راستای رشد و توسعه بازار سرمایه است.

    شاپور محمدی وجود زبان مشترک در گزارش‌های مالی را از الزامات ورود به جامعه جهانی دانست و گفت: در دنیای امروز اگر سرمایه‌گذار خارجی بخواهد اقدام به سرمایه‌گذاری کند، در ابتدا بررسی وضع شرکت‌های مقصد سرمایه‌گذاری و در درجه اول بررسی صورت‌های مالی و وضعیت سودآوری را مدنظر قرار می‌دهد.

    سخنگوی سازمان بورس به بحث اطلاع رسانی بین المللی (IFRS) و شفافیت شرکت ها اشاره کرد و ادامه داد: حدود 20شرکت از جمله بانک ها و شرکت ها ملزم می شوند که در سال 96 گزارش های خود را مطابق "IFRS " ارائه دهند. این در حالی است که امروزه گزارش‌های مالی قابل‌مقایسه در سطح جهان تبدیل به یکی از مطالبات اصلی استفاده‌کنندگان گزارش‌های مالی در بازارهای سرمایه شده است.

    وی با بیان اینکه تهیه گزارش‌های مالی قابل‌مقایسه در سطح جهان نیازمند استفاده از استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) است، افزود: نهادهای ناظر بر بازارهای سرمایه به دنبال پیگیری و مساعدت جهت بسترسازی‌های لازم برای پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی هستند.

    رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر مزایای اجرای IFRS تصریح کرد: برای ما مهم است که قیمتی که برای سهم ارایه می شود، به ارزش واقعی نزدیک تر باشد؛ این در حالی است که مهم ترین تاکید همگان علاوه بر شفافیت و کارایی عملیاتی، منصفانه بودن معاملات بسیار مهم است، اگر در صف خرید و فروش سفارش جابجا شود، خلاف عملکرد منصفانه باشد.

    محمدی خاطرنشان کرد: از سال 92 با همکاری بورس و سازمان حسابرسی به شرکت ها اعلام شد، به صورت اختیاری گزارش های مالی خود را با استاندارد IFRS منتشر کنند و اکنون براساس قوانین اصل 44 و ابلاغیه سازمان، 67 شرکت بورسی ملزم به اجرای IFRS برای صورت مالی سال 95 شدند.

    سرمایه گذاری خارجی

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه صحبت های خود به افتتاح حساب برای سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و افزود: بحث حساب متولیان کاستودین نیز همچنان در حال پیگیری است و در سال 96 نیز دنبال خواهد شد.
    وی تاکید کرد: در نمایشگاه امسال نیز توجه ویژه ای به سرمایه گذاران خارجی شده است. برای مثال، غرفه‌هایی برای حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته تا زمینه ارتباط با فعالان داخلی تسهیل شود.

    سلف، برتری بورس ایران

    وی کاربردهای مهم اوراق سلف را تأمین مالی بنگاه های اقتصادی و جبران کسری بودجه دانست و گفت: برخی از دولت ها برای جبران کسری بودجه مورد نیاز خود به پیش فروش بین المللی محصول ها و مواد خام اقدام می کنند، این کار باعث انتقال بخشی از ارزش افزوده ملی به خارج از کشور می شود. به ویژه زمانی که دولتی به علت نیاز مالی شدید احتیاج به تأمین مالی دارد و از طرف دیگر به علت وضعیت خاص سیاسی و اقتصادی قیمت فروش مواد خام پایین است. در این مورد دولت می تواند با انتشار اوراق سلف محصول ها یا مواد خام را به مردم بفروشد سپس در سررسید به وکالت از طرف صاحبان اوراق محصول ها یا مواد خام ر ا به صورت نقد در بازارهای جهانی فروخته با صاحبان اوراق تسویه کند. به این ترتیب کسری بودجه دولت تأمین می شود و تفاوت قیمت نقد و سلف، در قالب سود اوراق سلف به مردم کشور می رسد.

    شاپور محمدی با اشاره به اینکه رشد ارزش و حجم معاملات سلف موازی استاندارد باعث ارتقاء شرکت های تولید کننده کالا شده است، خاطرنشان کرد: انتشار اوراق سلف و سلف موازی استاندارد، بار مالی دولت را کاهش داده و راهی برای تامین مالی شرکت ها است. این اوراق مبتنی بر کالا است و به تولید کننده کمک می کند تا به جای مراجعه به بانک از طریق بازار سرمایه با فروش کالا در قالب اوراق تامین مالی کند.

    رییس سازمان بورس با تاکید بر اینکه شفافیت قیمت یکی از مزیت های این اوراق است، ادامه داد: قرارداد سلف موازی نه تنها تمامی محدودیت های سلف عادی را برطرف کرد بلکه توانست ظرفیت بالای بازار ایران را به رخ کشورهای حوزه خلیج فارس کشاند.

    توسعه شرکت های کوچک و متوسط

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به عصرمالی گفت: در سال 95 شرکت های دانش بنیان، کوچک و متوسط امکان حضور در بازار سرمایه را پیدا کردند که این امر موجب کسب سود برای سرمایه گذاران و همچنین توسعه این قبیل شرکت ها شد.

    وی یکی از مزیت های این شرکت ها را قابلیت سودآوری بالای آنها برای سرمایه گذاران دانست و ابراز داشت: پیش‌تر شرکت های کوچک و متوسط برای تامین منابع مالی خود با مشکلاتی مواجه بودند؛ به طوری‌که بانک ها به دلیل نبود اعتبار لازم در حساب و شناخته نبودن این شرکت ها به آنان وام اعطا نمی کردند؛ اما با قرار گرفتن نام آنان در تابلوی فرابورس علاوه بر دریافت وام هم شناخته شده محسوب می شوند و هم برندسازی و تمامی فعالیت هایشان شامل صادرات راحت‌تر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    وی در خصوص راه اندازی بازار مشتقه ارزی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات لازم را صورت داده و بورس کالا آمادگی کامل برای راه‌اندازی این بازار دارد. همچنین شورای عالی بورس کلیات ایجاد این بازار را به تصویب رسانده است. اما از آنجایی که بانک مرکزی سیاست‌گذار ارزی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، طبیعتا هر زمانی که این نهاد آمادگی خود را اعلام کند بازار مشتقه ارزی راه‌اندازی خواهد شد.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اوراق بدهی در سال 96 گفت: در فروردین ماه، ظرفیت بازار را بررسی می‌کنیم، اگر اوراقی که در گذشته منتشر شده بود، بازپرداخت شده باشد و منابع به بازار سرمایه بازگشته باشد، ظرفیت‌سنجی صورت می‌گیرد و متناسب با آن اوراق بدهی منتشر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو