عصر بازار

معرفی رشته «طلا و جواهرسازی»

عصر اعتبار- فارغ‌التحصیلان رشته «طلا و جواهرسازی» توانایی ساخت تمام مصنوعات طلا و جواهر را بر اساس مدل‌های موجود و سفارشات، دارند.

معرفی رشته «طلا و جواهرسازی»
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، رشته «طلا و جواهرسازی» در زمینه هنر از گروه هنر قرار دارد.

    *معرفی رشته

    رشته طلا و جواهرسازی یکی از رشته‌های زمینه هنر از شاخه کاردانش است که علاوه بر داشتن دروس عمومی و پایه، دارای دروس مهارتی متنوعی است و فراگیران اصول و مبانی لازم را برای ورود به این رشته و گرایش‌های تخصصی مربوطه را کسب می‌کنند.

    *سطح آموزشی مهارت‌ها

    منظور از تعریف رشته مهارتی طلا و جواهرسازی، تربیت نیروی انسانی کارآمدی است که بتواند قسمتی از نیازهای هرم شغلی صنعت طلا و جواهر را در بخش نیروی کار ماهر تأمین کند و کمبود محسوسی را که در این زمینه در کشور وجود دارد جبران کند.

    تحقق این امر از طریق برنامه‌ریزی خاصی که منجر به توانمندسازی هنرجویان از طریق گذراندن دروس تخصصی علمی و عملی طلا و جواهرسازی می‌شود کاملاً امکان‌پذیر خواهد بود.

    فارغ‌التحصیلان این رشته بر اساس آموزش‌هایی که دریافت می‌کنند قابلیت اجرای تمامی مراحل طراحی قالب‌های مومی، ریخته‌گری فلزات قیمتی، ملیله‌سازی نقره، طلا و جواهرسازی، مدل‌سازی فلزات قیمتی، جواهرسازی مهره‌ای و فروشندگی طلا و جواهر را دارند.

    همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند عملیات تکمیلی شستشو، تعمیرکاری، جداسازی قطعه ریخته‌گری شده و صیقل‌کار را به خوبی انجام دهند.

    * آینده تحصیلی و شغلی

    توانایی ساخت تمام مصنوعات طلا و جواهر بر اساس مدل‌های موجود و سفارشات دریافت شده، برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های تولیدی در کارگاه‌های ساخت مصنوعات طلا و جواهر، سازنده قالب‌های مومی، ریخته‌گر فلزات قیمتی، ملیله‌ساز نقره، مدل‌ساز فلزات قیمتی، جواهرساز مهره‌ای، مخراج‌کاری بر روی فلزات قیمتی، فروشنده طلا و جواهر.

    هدف از طراحی رشته‌های کاردانش تأمین نیاز بازار کار و نیروی کار ماهر است و فارغ‌التحصیلان این رشته مستقیماً می‌توانند وارد بازار کار شوند، اما اگر دانش‌آموختگان این رشته تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند، پس از اخذ دیپلم حرفه‌ای می‌توانند برای ادامه تحصیل در رشته ساخت طلا و جواهرسازی، هنرهای تجسمی و... در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و علمی کاربردی ادامه تحصیل دهند.

    * ساعت آموزش

    رشته «طلا و جواهرسازی» دارای 108 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 53 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

    استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «شیمی متشکل از 2 واحد نظری»، «سازنده قالب‌های مومی متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «ریخته‌گری فلزات قیمتی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «ملیله‌سازی نقره متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «طلا و جواهرسازی متشکل از 3 واحد نظری و 8 واحد عملی»، «مدل‌ساز فلزات قیمتی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «جواهرسازی مهره‌ای متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «مخارج کار، قلم‌زن و جواهرنشان بر روی فلزات قیمتی متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «فروشندگی طلا و جواهر متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو