عصر بازار

پرداخت دومرحله‌ای مطالبات کشاورزان

آغاز خرید تضمینی گندم

عصر اعتبار- معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی از آغاز خرید تضمینی گندم از ۱۴ فروردین ماه امسال خبر داد و اعلام کرد که مطالبات کشاورزان به صورت دو مرحله ای پرداخت می شود و آن‌ها نیمی از بهای محصول‌شان را پس از تحویل، دریافت می‌کنند.

آغاز خرید تضمینی گندم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حسن عباسی معروفان اظهار کرد: مصوبه دولتی مجوز  خرید تضمینی گندم را از ابتدای فروردین ماه امسال صادر کرده بود اما به صورت رسمی خرید این محصول استراتژیک از 14 فروردین ماه آغاز شد و تا کنون حدود 100 هزار تن گندم از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان خریداری شده است و خرداد ماه و تیر ماه امسال خرید تضمینی گندم به اوج خود می رسد.

    وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت تولید گندم به نظر می رسد که امسال میزان خرید تضمینی این محصول مانند سال گذشته باشد و بتوانیم به حدود 11 میلیون تن رکورد پارسال برسیم.

    معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: برای تامین منابع مالی و پرداخت مطالبات کشاورزان چهار مسیر تعیین شده که می توان به درآمد شرکت بازرگانی دولتی از محل فروش محصولاتی مانند گندم که ماهیانه به حدود 500 میلیارد تومان می‌رسد اشاره کرد. البته در کنار این منبع تامین مالی تسهیلات بانکی، یارانه مصوبه دولتی به نام یارانه نان و فروش اوراق بهادار در بازار سرمایه به صورت اوراق سلف و اوراق قرضه دیگر منابع تامین مالی برای پرداخت مطالبات کشاورزان هستند.

    پرداخت دومرحله‌ای مطالبات کشاورزان

    عباسی معروفان اظهار کرد: امسال سیستم و مکانیسمی جدیدی برای پرداخت مطالبات کشاورزان گندم کار در نظر گرفته شده تا به گونه ای باشد که آنها بتوانند بهای محصولشان را در دو مرحله دریافت کنند؛ یعنی نیمی از بهای محصول خود را در هنگام تحویل گندم به دولت دریافت می‌کنند و مابقی آن را در اسرع وقت به حسابشان واریز خواهیم کرد.

    وی گفت: سال گذشته حدود 3000 میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و 2650 میلیارد تومان از طریق فروش اوراق بهادار در بازارسرمایه برای پرداخت مطالبات کشاورزان تامین شد که امسال نیز از این روش ها استفاده خواهیم کرد. البته برای امسال 8200 میلیارد تومان به عنوان یارانه نان تصویب شده است که باید دید محدودیت های مالی دولت تا چه اندازه اجازه تخصیص و پرداخت این یارانه را به شرکت بازرگانی دولتی برای تامین مطالبات گندمکاران می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی