عصر بازار

رئیس مرکز ملی فرش:

۶۰۰ هزار قالیباف از پوشش بیمه ای برخوردار نیستند

عصر اعتبار- رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: نزدیک به یک میلیون نفر قالیباف در کشور فعالیت می کند که هم اکنون از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قالیبافی هستند.

۶۰۰ هزار قالیباف از پوشش بیمه ای برخوردار نیستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حمید کارگر با اشاره به اینکه قالیبافان کشور از خدمات حمایتی سازمان تامین اجتماعی به شکل کامل بهره مند نیستند، افزود: امیدواریم اعتبار لازم برای اجرای کامل بیمه قالیبافان تامین شود تا حداقل 500 هزار نفراز قالیبافان بتوانند زیر پوشش این چتر حمایتی قرار بگیرند.
    وی ادامه داد: از مجموع یک میلیون نفر قالیباف کشور، 700 هزار نفر به شکل تمام وقت و مابقی به شکل پاره وقت مشغول قالیبافی هستند.
    قانون بیمه بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار در سال 1388 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
    بر اساس این قانون، سهم حق بیمه پرداختی توسط گروه هدف یعنی قالیبافان 7 درصد و سهم دولت نیز 20 درصد حداقل دستمزد قانون کار مشخص شد و ملاک تحت پوشش قرار گرفتن بافندگان قالی، داشتن گواهی مهارت آموزی رسمی از سوی مراکز آموزش فنی و حرفه ای و اشتغال به کار تعیین شد.
    رئیس مرکز ملی فرش ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تفاهم نامه مرکز ملی فرش ایران و صندوق کارآفرینی امید برای ارایه تسهیلات خرید فرش دستباف اشاره کرد و گفت:‌متاسفانه به دلیل ناهمراهی و برخی مشکلات زیرساختی از سوی صندوق کارآفرینی امید، این تفاهم نامه به مرحله اجرا نرسید.
    کارگر گفت: ما همچنان امیدواریم که صندوق کارآفرینی امید همت کند و این بستر فراهم شود تا هر چه زودتر شاهد رونق بازار داخلی فرش دستباف در کنار افزایش صادرات باشیم.
    فرش دستباف ما در دهه های اخیر به طور متوسط سالانه 500 میلیون دلار صادرات داشت اما در 10 سال اخیر شاهد افت صادرات بودیم و متوسط 500 میلیون دلاری دو دهه گذشته به متوسط سالانه 300 میلیون دلار تنزل پیدا کرده است.
    موضوع کاهش صادرات به سالهای قبل از 94 بر می گردد و در پایان این سال با اجرایی شدن برجام روند تغییر کرد.
    آمار صادرات کل فرش دستباف در 11 ماه نخست 95 را اگر با مدت زمان مشابه آمار سال گذشته مقایسه کنیم بیش از 16 درصد رشد وزنی و 27 درصد رشد ارزشی نشان می دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو