عصر بازار

پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۹میلیارد دلاری درعناصر نادر خاکی تا سال۲۰۲۰

منابع کمیابی که جای نفت و طلا را می گیرد

عصر اعتبار- همواره سرمایه گذاران به خصوص اشخاص حقیقی به دنبال محلی برای سرمایه گذاری هستند که ضمن بازدهی بالا از دارایی آنها در مقابل ریسک های موجود حفاظت کند.

منابع کمیابی که جای نفت و طلا را می گیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، دنیای آینده در منابع استراتژیک به سمت و سویی می رود که تفاوت های بسیاری به گذشته دارد. دراین دنیا این عناصر نادر خاکی است که جای نفت و طلا را می گیرد و به همین دلیل بخش عمده ای از سرمایه گذاری ها را به خود جذب می کند.

     رشد سرمایه گذاری‌ها در حوزه فلزات پر ارزش اما کمتر شناخته شده باعث شد تا ارزش مبادلات «عناصر نادر خاکی» در سال 2014میلادی به 5‌میلیارد دلار برسد و مطابق پیش‌بینی کارشناسان این رقم تا سال 2020میلادی به 9میلیارد دلار برسد و طی هر سال رشدی 2برابری داشته باشد.

    با توجه به گذشت 5دهه از عمر فلزات خاکی نادر، حالا ردپای این ذخایر استراتژیک در بسیاری از فناوری‌های پیشرفته جهان به چشم می‌خورد و ضروررت سرمایه گذاری در این حوزه را برجسته کرده است. برهمین اساس بسیاری از کارشناسان نفت خاورمیانه را در مقابل عناصر کمیاب که به صورت عمده در چین تولید می شود، قرار می دهند و مقایسه می کنند.این درحالی است که این عناصر نادر در سال های اخیر آثار قابل توجهی در اقتصاد بین الملل و حتی جهان سیاست داشته است.

    بر پایه این اطلاع، در حقیقت تنوع مصارف این فلزات با رشد فزاینده صنایع خودروسازی، الکترونیک، مخابرات، کامپیوتر و تجهیزات قابل‌حمل، رو‌به افزایش است و این عناصر کاربردی را در زمینه‌ ساخت کاتالیست‌های کاهش آلایندگی اتومبیل‌ها، آهن‌رباهای دائمی و باتری‌های قابل شارژ و در مجموع صنایع با تکنولوژی بالا پر ارزش کرده است.

    این عناصر به‌ دلیل کاربرد فراوان در صنایع مختلف ازجمله صنایع دفاعی، پزشکی، ساخت خودروهای هیبریدی و صنایع دیجیتال،مورد توجه سرمایه‌گذاران مختلف قرار گرفته اند و در سال‌های اخیر به عنوان یک بازار بکر برای سرمایه گذاری خودنمایی کرده است.

    رشد تقاضا و توجیه سرمایه گذاری‌ها

    بر اساس این گزارش، انجام مطالعات اکتشافی، استخراج و فرآوری عناصر نادر خاکی نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است اما با توجه به اینکه افزایش تقاضا را شاهد هستیم، بازار آینده این مواد و سرمایه‌گذاری در این بخش را توجیه پذیر کرده است.

    در این حوزه چین، آمریکا، کانادا، تایلند و استرالیا از جمله کشورهای پیش‌رو در زمینه مطالعه و بهره‌‌برداری از عناصر خاکی کمیاب هستند که با سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش برای حضور بیشتر در بازارهای جهانی در حال برنامه‌ریزی هستند.

    سرمایه‌گذاری در این حوزه از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم با تولید 185 هزار تنیعناصر نادر خاکی در سال 2014میلادی ارزش مبادلاتبه 5‌میلیارد دلار رسید و طبق پیش‌بینی کارشناسان این رقم تا سال 2020میلادی به 9 میلیارد دلار برسد و در بازه 5سال 2015‌ تا 2020میلادی، در هر سال یک رشد 2رقمی را ثبت خواهد کرد.

    پنجره‌ای تازه مقابل سرمایه گذاران ایرانی

    بازارهای طلا و نفت همواره در تضاد یکدیگر حرکت‌ کرده‌ و با اینکه بیشتر سرمایه استراتژیک ایران، نفت است ورود یک بازار جدید سرمایه‌ای به جرگه بازارهای سرمایه‌ای کشور چندان خالی از لطف نیست.

    در این حوزه، سرمایه‌گذاران باید به این نکته واقف باشند که سرمایه‌گذاری در این حوزه، به معنای آینده‌نگری در سرمایه‌گذاری حوزه‌هایی نظیرصنایع خودروسازی، هوافضا، سلول سوخت وسایل نقلیه الکترونیکی، آلیاژهای بسیار سبک اسکاندیم*(Sc) برای بدنه هواپیما ، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌های نوین، میکروفناوری‌ها، انرژی برق و انتقال نیرو، موادشیمیایی، فرآیند ساخت و مهندسی محیط زیست، مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی و ده‌ها صنعت دیگر است.

    منصور قربانی، زمین‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درخصوص اهمیت این حوزه بکر برای سرمایه گذاری به مصارف عمده این فلزات اشاره و گفت:مقدار به کارگیری این عناصر از دهه90 تاکنون رو به افزایش بوده و مصرف سالانه آن به بیش از صد هزار تن رسیده است.

    امکان سرمایه گذاری اشخاص حقیقی

    همواره سرمایه گذاران به خصوص اشخاص حقیقی به دنبال محلی برای سرمایه گذاری هستند که ضمن بازدهی بالا از دارایی آنها در مقابل ریسک های موجود حفاظت کند. این درحالی است که در بسیاری از حوزه های سرمایه گذاری مرسوم مانند بازارسرمایه، طلا، ارز و ... عوامل اقتصادی و سیاسی وجود دارد که در کنترل افراد نیست و باعث تغییرات گاه شدیدی می شود. اما سرمایه گذاری در عناصر استراتژیک به ویژه فلزات استراتژیک هنوز به ظرفیت خود نرسیده و جذب سرمایه گذار در این مقوله از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود، زیرا فلزات استراتژیک در آینده نقش بسیار مهمی ایفا خواهند کرد. اما سرمایه گذاری دراین حوزه تنها به شرکت های بزرگ محدود نمی شود و اشخاص حقیقی نیز این امکان را دارند تا برای کسب بازدهی بالا سرمایه خود را دراین بخش سرمایه گذاری کنند.

    مواد اولیه خام در بازار خصوصی، مکانی که تنها قانون آن قانون عرضه و تقاضاست، خرید و فروش می شود و هیچگونه مکانیسم تنظیمی از سوی دولت و یا بازار در آن دخالت نداشته و سرمایه گذران قادرند که سرمایه اولیه خود را حفظ و سود منطقی را کسب کنند.نکته مهمتر اینکه، سرمایه گذاران از تغییرات ناگهانی و لحظه ای بازارهای مالی، تحلیل ارزهای بدون پشتوانه و تهدیدات توامان تورم و کاهش نرخ ارز محافظت شده اند.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر سرمایه‌گذاری می‌توانید از طریق صفحه سرمایه گذاری درآینده، اطلاعات کافی به دست آورید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو