عصر بازار

بازار ارز آرام باقی ماند

عصر اعتبار- روز شنبه بازارها در حالی فعالیت خود را آغاز کردند که پتانسیل‌های افزایشی سکه از بین رفته بود، ولی این ظرفیت همچنان برای دلار وجود داشت.

بازار ارز آرام باقی ماند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  اونس طلا که در مقاطعی از روز جمعه تحت‌تاثیر حمله موشکی آمریکا به سوریه به بالای هزار و 270 دلار رسیده بود، در نهایت با قیمت هزار و 254 دلار به کار خود پایان داد. پایین آمدن بهای طلای جهانی از سقف روز جمعه موجب شد که معاملات سکه در روز شنبه در شرایطی آغاز شود که توانایی رشد مورد انتظار را نداشته باشد. در اولین روز هفته، سکه تحت‌تاثیر چنین شرایطی(پایین آمدن بهای اونس در بازارهای جهانی) 5 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 205 هزار تومان رسید. با وجود افت سکه و خنثی شدن پتانسیل‌های افزایشی در همان روز جمعه، دلار معاملات خود در اولین روز هفته را در فضایی آغاز کرد که همچنان توانایی رشد قیمت را داشت. در واقع، معامله‌گران در آغاز روز شنبه همچنان انتظار داشتند، دلار تحت‌تاثیر حمله آمریکا به سوریه و افزایش ریسک‌های سیاسی در مسیر افزایشی قرار بگیرد، ولی برخلاف انتظارات، این پتانسیل افزایشی نتوانست اثر خود را در نوزدهمین روز فروردین‌ماه نمایان کند.

    در انتهای هفته گذشته، آمریکا 59 موشک به سوی یک پایگاه هوایی در استان حمص سوریه پرتاب کرد. به گفته فعالان، این اقدام فضای منطقه را ناامن‌تر کرد و موجب شد که برخی معامله‌گران تصور کنند روز شنبه بازیگران غیررسمی با جوسازی پیرامون این اتفاق قیمت را افزایشی کنند. با این حال، پرتاب این موشک‌ها نیز بازار ارز داخلی را نا‌آرام نکرد. روز شنبه، دلار نه‌تنها افزایشی را تجربه نکرد؛ بلکه با 4 تومان افت روی قیمت 3 هزار و 763 تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، افزایش عرضه ارز و پایین آمدن نرخ حواله درهم دو عاملی بودند که زمینه‌ساز افت قیمت و خنثی شدن اثر پرتاب موشک‌های آمریکایی به سوریه شدند. البته عده‌ای از فعالان نیز اعتقاد دارند، ذهنیت بازار برخلاف انتظارات چندان تحت‌تاثیر این اتفاق قرار نگرفت. به گفته این عده، اگر بازار توجه زیادی به این اتفاق داشت، ممکن بود تحرکات دلالان اثر عرضه ارز را کم‌رنگ کند. بنابراین در کنار عرضه ارز، انتظارات نیز در افت قیمت دلار اثرگذار بود.

    روز شنبه از جهت دیگری نیز اهمیت داشت و آن برگشت بازار به فضای عادی پیش از تعطیلات بود. در حالی که فضای بازار ارز در هفته پیشین همچنان تا حدی نیمه تعطیل بود، روز شنبه بیشتر معامله‌گران به بازار بازگشتند. بسیاری از معامله‌گران باور داشتند، روز شنبه از این جهت می‌تواند ترسیمی از روند قیمت در هفته‌های پیش‌رو را به دست دهد. در این شرایط با توجه به آرامش بازار ارز در ابتدای دومین هفته جدی فروردین‌ماه می‌توان گفت که این موضوع می‌تواند تا حدی نشان‌دهنده انتظارات معامله‌گران برای نوسانات قیمت دلار باشد. به گفته فعالان، به‌نظر می‌رسد بسیاری از معامله‌گران انتظار ندارند قیمت دلار پیش از انتخابات با نوسان جدی مواجه شود، این در حالی است که عده‌ای همچنان نظر متفاوتی دارند و اعتقاد دارند بازار با ورود تقاضاهای جدید مسیر متفاوتی را در پیش خواهد گرفت. تقویت شاخص دلار در روز جمعه یکی از عواملی است که این عده را به افزایش بهای این ارز در بازار داخلی امیدوار کرده است.

     

    شروع افزایشی

    در اولین روز از دومین هفته جدی کاری فروردین‌ماه، دلار معاملات خود را با افزایش قیمت آغاز کرد، ولی به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز شنبه معاملات دلار با قیمت 3 هزار و 770 تومان کلید خورد که 3 تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. در حالی که بخشی از معامله‌گران انتظار داشتند این افزایش در ادامه روز اتفاق بیفتد، به سرعت مسیر این ارز تغییر کرد و قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت؛ به‌طوری‌که حدود ساعت 12 ظهر قیمت این ارز زیر محدوده 3 هزار و 760 تومان و روی نقطه 3 هزار و 759 تومان قرار گرفت. با رسیدن دلار به این نقطه، شاخص بازار ارز در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کرد و با بالا آمدن از کف قیمت روزانه به محدوده 3 هزار و 760 تومان بازگشت. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 763 تومان بود که 4 تومان پایین‌تر از روز انتهایی هفته گذشته بود.

    به گفته فعالان، در مقاطعی از هفته گذشته نیز دلار به سطح 3 هزار و 750 تومانی نزدیک شد، ولی مانند روز شنبه از آن بالا آمده بود. این موضوع موجب شده که عده‌ای از فعالان ادعا کنند در شرایط فعلی سطح 3 هزار و 750 تومان سطح حمایتی بسیار محکمی است. در واقع انتظار افت دلار به سطح پایین‌تر از 3 هزار و 750 تومان کمی در بازار پایین آمده است. این در حالی است که در مقطع فعلی انتظارات قوی افزایشی نیز در بازار وجود ندارند. یکی از نشانه‌های این موضوع را می‌توان در روند و اتفاقات روز شنبه مشاهده کرد. در حالی که عده‌ای از معامله‌گران انتظار داشتند، شاخص ارزی روز شنبه در واکنش به اتفاقات سوریه در معرض افزایش قیمت قرار بگیرد، چنین اتفاقی نه‌تنها رخ نداد، بلکه این ارز راه کاهشی را انتخاب کرد.

     

    آرامش غیرمنتظره دلار

    عده‌ای از معامله‌گران انتظار داشتند در اولین روز هفته نرخ حواله درهم در مسیر افزایشی قرار بگیرد. به گفته فعالان، عده‌ای از بازیگران ارزی بازار اعتقاد داشتند بهای درهم تحت‌تاثیر فضای ناامن ایجاد شده به‌دلیل حمله آمریکا به سوریه در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. از آنجا که نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی با هم رابطه مستقیم دارند، انتظار می‌رفت شاخص ارزی تحت‌تاثیر رشد احتمالی درهم افزایش قیمت را تجربه کند. با این حال در اولین روز هفته، چنین اتفاقی رخ نداد. در واقع روز شنبه درهم برخلاف انتظارات در مسیر کاهشی قرار گرفت و حتی به ابتدای محدوده هزار و 30 تومان نزدیک شد.

    همزمان با افت درهم، بهای دلار در بازار داخلی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. این در حالی بود که عده‌ای اعتقاد داشتند در صورتی که قیمت حواله درهم رشد نکند، بازار تحت‌تاثیر جوسازی معامله‌گران آتی پیرامون حمله آمریکا به سوریه نوسانی خواهد شد. اما برخلاف انتظارات، بازار به این موضوع نیز واکنش نشان نداد تا بتوان گفت شاخص بازار ارز در شرایط فعلی بیشتر از عوامل روانی و خبری به متغیرهای بنیادی توجه می‌کند.

    به گفته فعالان، روز شنبه عرضه حواله درهم قوی بود و همین موضوع موجب شد قیمت آن در ابتدای روز در مسیر کاهشی قرار بگیرد. البته در ساعات انتهایی روز این ارز مقداری از کف روزانه بالا آمد و هم‌زمان قیمت دلار را نیز به سطح 3 هزار و 760 تومان بازگرداند. عده‌ای از فعالان بازار عنوان کردند، روز شنبه میزان عرضه دلار نیز در سطح مناسبی قرار داشت. یکی از نشانه‌های عرضه ارز، پایین آمدن قیمت دلار در معاملات نقدی در مقایسه با قیمت این ارز در معاملات فردایی در ساعات ابتدایی روز بود.بخشی از صرافی‌های وابسته به بازارساز، دراولین روز هفته زیر سطح 3 هزار و 750 تومان اقدام به عرضه دلار کردند.

    سکه ناکام

    سکه تمام بهار آزادی که در اولین هفته جدی سال 96، معادل 5 دهم درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، اولین روز هفته جاری را با کاهش قیمت آغاز کرد. سکه که روز پنج‌شنبه روی قیمت یک میلیون و 210 هزار تومان قرار گرفته بود، روز شنبه 5 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 205 هزار تومان رسید. بهای سکه در معاملات آتی حتی در سطح پایین‌تری نسبت به معاملات نقدی قرار داشت. روز شنبه سکه فردایی در معاملات سبزه میدان در مقاطع بسیاری با قیمت یک میلیون و 201 هزار تومان معامله شد. به گفته فعالان، پایین آمدن بهای اونس در ساعات انتهایی روز جمعه و کاهش تقاضای فیزیکی دو عاملی بودند که در ریزش کانالی فلز گران بهای داخلی نقش داشتند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو