عصر بازار

بازار ارز و سکه در اغما

نوسان دلار تک تومانی شد

عصر اعتبار- روز یکشنبه، نوسانات دلار و سکه محدودتر شد تا بازار این دو دارایی در اغما قرار بگیرد. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز تنها یک تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۳ هزار و ۷۶۴ تومان رسید.

نوسان دلار تک تومانی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، احتیاط معامله‌گران در خرید و فروش ارز مهم‌ترین عاملی بود که زمینه ساز کاهش نوسانات شد. در کنار این، تغییرات محدود نرخ حواله درهم، بالا نرفتن ارزش دلار در کشورهای همسایه از جمله سلیمانیه عراق از دیگر عوامل اثرگذار در سکون بازار بودند. در دومین روز هفته، نوسانات بهای سکه تمام بهار آزادی نیز کاهش یافت. سکه که روز شنبه 5 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود، روز یکشنبه 2 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک‌میلیون و 207 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، سکه در ابتدای هفته تحت‌تاثیر افت بهای اونس از اوج روز جمعه در مسیر کاهشی قرار گرفت ولی روز یکشنبه معامله‌گران تلاش کردند با افزایش خریدها بخشی از کاهش ارزش ابتدای هفته را جبران کنند. تعطیلی اونس در بازارهای جهانی فرصت این عمل را بیشتر به آنها می‌داد. اکنون باید دید، بازارهای جهانی در روز دوشنبه چگونه آغاز به کار خواهند کرد و واکنش سکه به تحولات اونس جهانی چه خواهد بود. پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت حامی افزایش قیمت طلاست.

     

    حمایت سطح 3750

    در دومین روز هفته، دلار معاملات خود را در سطح 3 هزار و 750 تومان آغاز کرد ولی در ادامه روز به محدوده 3 هزار و 760 تومان بازگشت. روز یکشنبه، معاملات شاخص بازار ارز با قیمت 3 هزار و 758 تومان کلید خورد که فاصله‌ای 5 تومانی با قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز این ارز کاهش بیشتری را تجربه کرد و در مقطع کوتاهی روی نقطه 3 هزار و 755 تومان قرار گرفت. نکته جالب بازار آن بود که بار دیگر دلار در این نقطه قیمتی با افزایش خرید مواجه شد. افزایش خریدها و تحرکات معامله‌گران در اطراف نقطه یاد شده موجب شد، این ارز از کف ابتدای روز بالا بیاید و به محدوده 3 هزار و 760 تومان بازگردد. قیمتی که در نهایت تا ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 764 تومان بود که تنها یک تومان بالاتر از روز پیشین بود.به این ترتیب می‌توان گفت، روز یکشنبه دلار برای دومین روز متوالی مورد حمایت سطح 3 هزار و 750 تومان قرار گرفت و به زیر آن نرفت.

    کاهش اختلاف فردایی‌ها

    یکی از نکات جالب توجه روز یکشنبه کاهش اختلاف خرید و فروش معامله‌گران فردایی بود. به‌عنوان مثال، گروهی از معامله‌گران فردایی ترجیح دادند، دلار خریداری شده در نرخ 3هزار و 763 تومان را با قیمت 3 هزار و 764تومان به فروش برسانند. در واقع می‌توان گفت روز یکشنبه کمتر معامله‌گری به‌دنبال کسب سود از نوسان‌های سنگین‌تر بود و بیشتر معامله‌گران حتی ترجیح می‌دادند اختلاف نرخ خرید و عرضه خود را روی یک یا دو تومان تنظیم کنند. عده‌ای از فعالان معتقدند این موضوع نشان‌دهنده آن است که معامله‌گران فردایی نوسانات محدود روزهای اخیر را پذیرفته‌اند و انتظار نوسان‌های غیرمنتظره را ندارند. این در حالی است که عده‌ای دیگر اعتقاد دارند با آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دامنه فعالیت نوسان گیران ممکن است افزایش یابد. البته اگر این اتفاق نیز رخ دهد، باید دید حجم عرضه ارز بازارساز نیز چه تغییری خواهد کرد. بازارساز از ابتدای سال 96، با عرضه متناسب ارز توانسته است نوسانات قیمت را مدیریت کند. این در حالی است که پیش از شروع سال‌جاری انتظارات افزایشی زیادی در بازار وجود داشت.در حالی که دلار در روزهای اخیر نوسانات خاصی نداشته است، گروهی از معامله‌گران اعتقاد دارند در روزهای آینده نوسانات بهای اونس در بازارهای جهانی بالا خواهد رفت و همین موضوع موجب خواهد شد تغییرات بهای سکه تمام بهار آزادی نیز رشد کند. این در حالی است که سکه در روز یکشنبه نوسان خاصی نداشت و بیشتر زیر کانال یک میلیون و 210 هزار تومان نوسان کرد و در نهایت با قیمت یک میلیون و 207 هزار تومان به کار خود پایان داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی