عصر بازار

قائم مقام بیمه مرکزی:

پویایی جریان سپرده های بانکی بیانگر محسوس بودن رشد اقتصادی بر زندگی مردم است

عصر اعتبار- قائم مقام بیمه مرکزی با رد ادعای محسوس نبودن رشد اقتصادی کشور در سال ۹۵ تاکید کرد: پویایی‌های جریان سپرده‌های بانکی، حاکی از جهت‌گیری اقتصاد کشور به سوی رونق و نشانگر محسوس بودن و اثرگذاری آن بر فعالیت های اقتصادی و زندگی مردم است.

پویایی جریان سپرده های بانکی بیانگر محسوس بودن رشد اقتصادی بر زندگی مردم است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»‌ به نقل از ایرنا، «پرویز خسروشاهی» روز دوشنبه در کانال اختصاصی خود در فضای مجازی نوشت: اعلام آمار رشد اقتصادی کشور برای 9 ماهه سال 1395 از سوی بانک مرکزی، واکنش‌های زیادی در پی داشت. یکی از واکنش‌ها، ادعای محسوس نبودن تأثیر آن بر زندگی مردم و اشتغال و ... است.
    در ادامه این یادداشت آمده است: روشن است که چنین ادعاهایی چون به صورت شهودی و بر اساس نمونه‌های موردی و غیرتصادفی مطرح می‌شود، قابل اعتماد نیست.
    به‌نظر می‌رسد تنها مطلب قابل اعتنا در این زمینه، این است که چون بخش بزرگی از رشد اقتصادی سال 95 صرف جبران کوچک شدن قابل توجه اقتصاد کشور در سال‌های 1391، 1392 و 1394 شده است، لذا شیوع این تصور که آثار رشد مذکور محسوس نیست شاید دور از انتظار نباشد؛ اما با استفاده از برخی قرائن، شاید بتوان در این زمینه داوری قابل‌قبول‌تری انجام داد.
    قائم مقام بیمه مرکزی در ادامه آورده است: یکی از این قرائن مهم که درگیر چالش تغییر سال پایه و از این قبیل محاسبات آماری نیست، روند تغییرات سپرده‌های بانکی است.
    به عقیده وی،سپرده‌های جاری یا دیداری بانک ها، کارکرد معاملاتی و سپرده‌های مدت‌دار یا غیردیداری بانک ها کارکرد پس‌انداز و سرمایه‌گذاری دارند بنابراین وقتی برای ماه‌های متمادی نسبت رشد سپرده‌های جاری به غیرجاری تغییر معنی‌داری کرده و نرخ رشد سپرده‌های دیداری از غیردیداری سبقت می‌گیرد، حاکی از تحول در روند رشد اقتصاد است.
    وی با ارایه نمودارهایی از تحول در رشد سپرده های جاری بانکی نوشته است: رشد سپرده‌های جاری در نیمه اول سال 94 منفی بود. اما در همان زمان سپرده‌های مدت‌دار رشد‌های بالایی را تجربه می‌کردند. پدیده قابل توجه در این ارتباط، توقف روند کاهشی نرخ رشد سپرده‌های جاری در تیر 94 (همزمان با امضای برجام) و کم شدن تدریجی و مستمر فاصله آن با رشد سپرده‌های غیردیداری تا تیر 95 و سپس بالاتر قرار گرفتن از سپرده‌های سرمایه‌گذاری و پس‌انداز است.
    از تیر 95 به بعد، نرخ رشد سپرده‌های جاری حتی از سپرده‌های مدت‌دار هم بیشتر شد. این در حالی است که از اوایل سال 95 روند رشد سپرده‌های غیردیداری کاهشی شد که این روند تاکنون نیز ادامه یافته است. چنین روندهایی به روشنی مؤید تحرک اقتصادی بوده و لذا سازگار با آمار اعلامی برای رشد اقتصادی است.
    خسروشاهی همچنین با ترسیم نمودار دیگری به مقایسه رشد سپرده‌های جاری و کوتاه‌مدت و همچنین سپرده‌های سرمایه‌گذاری و پس‌انداز در بهمن 95 با بهمن 94 پرداخته و نوشته است: این مقایسه نشانگر افت شدید در نرخ رشد سپرده‌های بلندمدت و غیردیداری و افزایش قابل توجه در رشد سپرده‌های جاری و کوتاه‌مدت است که این هم متناظر با رشد اقتصادی اعلامی است.
    بنابراین پویایی‌های جریان سپرده‌های بانکی، حاکی از جهت‌گیری اقتصاد کشور به سوی رونق و مؤید آمار اعلامی برای رشد اقتصادی کشور است و اتفاقاً نشانگر محسوس بودن و اثرگذاری آن بر فعالیت های اقتصادی و طبعاً زندگی مردم است.
    البته در این میان نباید از یک ملاحظه مهم غافل بود. بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد سرمایه‌گذاری در 9 ماهه سال 95 منفی بوده هر چند این رشد، در بخش سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات مثبت است.
    بنابراین رشد اقتصادی سال 95، بیش از آنکه بر سرمایه‌گذاری‌های جدید متکی باشد، با بهره‌برداری از ظرفیت های موجود اقتصاد حاصل شده و لذا طبیعی است که تأثیر آن بر بیکاری‌های پنهان بیشتر از بیکاری‌‌های آشکار باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی