عصر بازار

خیز اقتصاد ایران پس از برجام

عصر اعتبار- برجام توانست با در هم شکستن ساختار تحریم ها، آغازی باشد برای خیز اقتصاد ایران به طوری که پس از برجام قراردادهای متعددی در زمینه تولید، صادرات کالا و همکاری های اقتصادی بین ایران و شرکت های خارجی منعقد شد و بسیاری از کارشناسان برجام را موثرترین عملکرد دولت در طول چهار سال گذشته در بخش اقتصاد می دانند.

خیز اقتصاد ایران پس از برجام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، یکی از مهم ترین رویدادهای سیاسی در دولت یازدهم، امضای توافق «برجام » بود. مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای گروه 1+5 از همان آغاز به کار دولت یازدهم آغاز شد و در نهایت پس از چند دوره نشست، بهمن ماه سال 94 تفاهم نامه برجام به امضا رسید. هر چند برجام یک رویداد سیاسی بود اما اثرات مستقیم در اقتصاد کشورمان داشت و آغازی بود برای رفع تحریم های چند ساله.
    شاهد آن بودیم که بلافاصه پس از اجرایی شدن برجام، در سفر ریاست جمهوری به همراه هیات دولت به اروپا ده ها قرارداد و پیش نویس قرارداد در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله قرارداد خرید هواپیما، قراردادهای نفتی، قراردادهای همکاری با شرکت های ها خودروسازی بین ایران و شرکت های اروپایی به امضا رسید.
    در واقع برجام مانند یک پل عمل کرد و باعث افزایش تعاملات ایران با شرکت ها و کشورهای خارجی در زمینه های اقتصادی شد. عده ای از کارشناسان معتقد هستند در موارد بسیاری از موارد ، موفقیت های اقتصادی در دولت یازدهم مرهون و مدیون برجام است.

    **افزایش دو برابری فروش نفت دردولت یازدهم
    «مهدی پازوکی» یک اقتصاددان در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در طول 4 سال گذشته اظهار داشت: مدیران اقتصادی دولت وقت با دوری از شعارهای پوپولیستی سیاست افزایش تولید ملی را در پیش گرفتند و به طور قطع اگر بخواهیم دردنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید سهم تولید ناخالص ملی خود از اقتصاد جهانی را افزایش دهیم.
    وی با تاکید بر اینکه مردان اقتصادی و سیاسی دولت گذشته با اتخاذ تصمیم های غلط باعث عقب گرد اقتصاد کشورمان شدند، ادامه داد: باید منصفانه بررسی کرد که دولت فعلی، اقتصاد کشور را در چه شرایطی از دولت قبل تحویل گرفت و در این مدت چه افقداماتی را انجام داد. معتقدم اگر مدیران این دولت بتوانند تا پایان سال 1400 شاخص های اقتصاد کلان را به دوره اواخر دولت اصلاحات برسانند، دستاوردهای قابل توجهی را ثبت خواهند کرد.
    این اقتصاددان با بیان اینکه «برجام» و پیامدهای مثبت پس از آن را مهم ترین و موفق ترین عملکرد دولت یازدهم می دانم، گفت: در شرایطی که تعامل ایران با کشورهای خارجی و بازارهای بین المللی تقریبا به صفر رسیده بود و اقتصاد ایران به لحاظ اقتصادی به اقتصاد بسته ای تبدیل شده بود اما این دولت توانست تجارت خارجی را احیا کند.
    پازوکی با اشاره به کاهش فروش نفت و به فروش نرفتن نفت ایران در بازارهای جهانی در دولت قبل خاظر نشان کرد: در حالی که چهار سال گذشته فروش نفت ایران در روز کمتر از یک میلیون بشکه بود امروز به لطف برجام و از سر گیری روابط ایران با کشورهای خارجی به 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است.
    وی تاکید کرد: اگر برجام به ثمر نمی رسید با ادامه روند دوره های گذشته امروز فروش نفت کشورمان حتی به کمتر از 250 هزار بشکه در روز می رسید. باید از اعضای سیاست خارجه کشور تقدیر کرد که زمینه تعامل اقتصاد ایران را با اقتصادهای بزرگ جهانی فراهم اوردند.
    این اقتصاددان ادامه داد: در سال های گذشته کشتی های ایرانی حتی اجازه پهلوگیری در بنادر کشورهایی مانند سنگاپور را هم نداشتند اما امروز شاهد این هستیم تمام تحریم دریایی لغو شده و کشتی های ایرانی هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای پهلوگیری در بنادر کشورها ندارند.
    پازوکی با اشاره به انعقاد خرید 200 فروند هواپیما از شرکت های «ایرباس»، «بویینگ» و «ای . تی .آر» اظهار داشت: پیش از برجام حتی هواپیماهای چند سال کار کرده و دست دوم های فرسوده هم به شرکت های ایرانی به فروش نیم رفت اما امروز شرکت های آمریکایی به دنبال فروش هواپیما به ایران هستند و شرکت های هواپیمایی کشورمان با موجی از تقاضا برای فروش هواپیما های جدید مواجه شده اند.
    این اقتصاددان تاکید کرد: مهم ترین موفقیت اقتصادی کشورمان در این چهار سال در حوزه تجارت خارجی بود که به لطف برجام شاهد رشد شاخص های اقتصادی در این حوزه بودیم.

    **افزایش قدرت چانه زی ایران در بازارهای جهانی
    «سعید لیلاز» اقتصاددان نیز در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا درباره عملکرد اقتصادی دولت در طول 4 سال گذشته گفت: مهم ترین موفقیت دولت در حوزه اقتصاد را ثبات اقتصادی می دانم و 4 سال است که ثبات به اقتصاد ایران برگشته است و این عامل بازارهای کشورها را پیش بینی پذیر کرده است.
    وی افزود: به طور قطع با پیش بینی پذیر شدن بازارها و فضای اقتصاد کشورمان، میزان جذب سرمایه گذاری افزایش می یابد و مردم و سرمایه گذاران هم در فضای امن اقتصادی احساس آرامش می کنند. البته ممکن است که عده ای از این ثبات اقتصادی تعبیر رکود را داشته باشد که این یک تصور اشتباه است.
    لیلاز با اشاره به افزایش تعاملات تجاری ایران با کشورهای صاحب اقتصاد برتر در طول 4 سال گذشته اظهار داشت: از ابتدا هم بر روی اثر تعیین کننده سرمایه گذاری خارجی بر اقتصاد ایران نباید اغراق کرد. تنها نقطه موثر و روشن از سرمایه گذاری خارجی در ایران حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی است. نکته مهم این است که به همه این دستاوردها با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی رسیده ایم.
    این اقتصاددان ادامه داد: در حوزه خودروسازی در همین دو الی سه سال اخیر توانستیم توافقات بسیار خوبی با سرمایه گذاران خارجی را نهایی کنیم. موفق شدیم قراردادهای بسیار موثری را با شرکت های خارجی منعقد کنیم. در حوزه صنعت هوایی هم قراردادهای برد- برد با شرکت های ایرباس و بویینگ به منعقد شد که پس از چهار دهه این اولین قراردادی است که به طور مستقیم با شرکت های سازنده هواپیما امضا می کنیم و به مرحله اجرا رسید.
    وی تاکید کرد: باید توجه داشته داشت صرف اینکه تعاملات با کشورهای دیگر و بازارهای جهانی افزایش یافته یا اینکه قذراردادها به مرحله انعقاد و اجرا رسیده، نشان دهنده تاثیر برجام و از بین رفتن تحریم ها نیست. در سال گذشته مطابق آمارهای رسمی چیزی، در یک تناژ یکسان حدود 15 الی 20 میلیارد دلار کالا را توانستیم ارزان تر نسبت به دوران تحریم وارد کشور کنیم.
    لیلاز ادامه داد: همین افزایش تعاملات باعث بالا رفتن قدرت چانه زنی ایرانی ها در مذاکرات شده است به طوری که توانسته ایم کالاها را ارزان تر وارد کشورمان کنیم.
    تولید، اشتغالزایی، افزایش صادرات کالا، افزایش سطح تعاملات ایران با کشورهای خارجی در بخش تجارت، حضور فراگیر در بازارهای بین المللی ، ورود تکنولوژی های نوین و ... همه از مهم ترین محورهای سیاست های اقتصادی هستند که تمام این موارد حول برجام می چرخند. بنابراین با اجرای برجام می توان به بخش عمده این انتظارات اقتصاد مقاومتی پاسخ قابل قبولی داد. چنانکه دولت تا کنون در طول چهار سال گذشته توانسته در مسیر اجرای برجام و نیل به اهدافی که در راستای منافع ملی تعیین شده گام های بلندی بردارد و هر گز از این مسیر مورد تایید رهبری هم منحرف نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو