عصر بازار

همتی اعلام کرد؛

زیان ۷۰۰ میلیارد تومانی شرکتهای بیمه در شخص ثالث

عصر اعتبار- رئیس کل بیمه مرکزی گفت: شرکت های بیمه سالانه ۶۰۰-۷۰۰ میلیارد تومان در شخص ثالث زیان می دهند؛ این درحالیست که شرکت های بیمه مانند سایر شرکت ها باید رابطه منطقی بین سود و زیان شان داشته باشند.

زیان ۷۰۰ میلیارد تومانی شرکتهای بیمه در شخص ثالث
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، عبدالناصر همتی گفت: دلایل اینکه چرا فرهنگ بیمه در کشور جا نیفتاده است، متعدد است. یکی از دلایل این است که اقتصاد ما نفتی بوده است زمانی که اقتصاد نفتی و دولت محور باشد و عمده سازمان ها و شرکت ها دولتی باشند، احساس می کنند در مواقع بروز حادثه خسارت وارده توسط دولت جبران می شود؛ ولی به تدریج که اقتصاد از دولتی فاصله می گیرد، مردم احساس می کنند بیمه باید وجود داشته باشد و برهمین اساس فرهنگ بیمه در جامعه ترویج پیدا می کند، ما معتقدیم هر چقدر از اقتصاد دولتی بیشتر فاصله بگیریم بیشتر شاهد رشد بیمه در جامعه خواهیم بود.

    رئیس کل بیمه مرکزی افزود: دلیل بعدی رابطه منطقی بین گردش مالی بیمه با رشد اقتصادی و سطح توسعه است، این رابطه در تمام کشورها حاکم است. ما دو مساله داریم یکی حاکم بودن دولت بر اقتصاد و دیگری توسعه نیافتگی در بخش های مهمی از اقتصاد کشور. این مسائل در عدم افزایش نفوذ بیمه در کشور تأثیر می گذارد؛ اینکه می گویم ضریب نفوذ بیمه در کشورهای پیشرفته بالاست نشان میدهد که درحال توسعه بودن و پیشرفته نبودن در عدم افزایش بیمه در کشور اثر دارد.

    وی تصریح کرد: مردم معتقدند ابتدا باید نیازهای اولیه حل شود و بعد سراغ مسائلی مانند بیمه بروند؛ زمانی که مشکلات مسکن، تغذیه و ... در زندگی برخی از مردم وجود دارد دیگر نمی توانند به بیمه فکر کنند؛ بنابراین رابطه ای بین رشد درآمدهای مردم و نفوذ بیمه ها وجود دارد بخصوص رشد بیمه نامه هایی مانند بیمه عمر و زندگی که قطعاً با درآمد مردم ارتباط مستقیم دارند.

    به گفته همتی، در مورد بخش پایانی سوال شما باید بگویم که الان روند رشد بیمه در کشور خیلی خوب است؛ برای اولین بار در سال 94 نفوذ بیمه (نسبت حق بیمه به تولید ناخالص داخلی) از 2 درصد گذشت و الان 2.1 درصد است درحالی که به یاد دارم در سال 73-74 که من برای اولین بار به بیمه مرکزی آمدم نفوذ بیمه 0.34 درصد بود.

    وی متوسط نسبت حق بیمه تولید شده به تولید ناخالص داخلی در دنیا را نزدیک به 6 درصد عنوان و خاطرنشان کرد: بهتر است این 6 درصد را تفکیک کنم، چون هر وقت می گوییم 6 درصد می گویند ما نسبت به دنیا خیلی عقب هستیم؛ به همین خاطر من این نسبت را به تفکیک توضیح می دهم، در دنیا بیمه های عمر و غیر عمر تفکیک شده که 6 درصد برای مجموع این بیمه هاست البته بیش از 50 درصد این میزان در دنیا برای بیمه های عمر است، متوسط بیمه های غیر عمر 2.5 تا 3 درصد است.

    همتی گفت: بیش از 50 درصد پرتفوی دنیا بیمه های عمر و کمتر از 50 درصد غیرعمر است درحالی که در کشور ما بیمه های عمر نزدیک 13-14 درصد است به عبارت دیگر 86 درصد پرتفوی بیمه در ایران بیمه های غیر عمر و 14 درصد بیمه های عمر است؛ بنابراین اینکه ما در ایران با بیمه های غیر عمر نفوذ بیمه را به حد اعلی برسانیم کمی سخت است از همین رو باید تلاش کنیم تا نفوذ بیمه های عمر را افزایش دهیم.

    وی افزود: از آنجایی که ساختار هنوز به صورت کامل متحول نشده است عموم مردم فکر می کنند هر اتفاقی می افتد باید دولت کمک کند. الان صندوق بیمه حوادث طبیعی در مجلس در حال تصویب است تا صحبت می کنیم می گویند اگر زلزله و سیل و ... رخ دهد دولت باید خسارت را پرداخت کند. یعنی همه انتظار دارند که دولت خانه، زمین و کارخانه شان را بسازد.

    همتی گفت: در حادثه پلاسکو، کسانی که بیمه بودند بلافاصله بیمه خود را دریافت کردند. برآورد ما پرداخت خسارت 50 میلیارد تومانی به بیمه شدگان این حادثه بود که تا پایان سال 95 معادل 30 میلیارد تومان از آن پرداخت شد و معادل 18 میلیارد تومان نیز حواله آماده و صادر شده است. در مورد آتش نشان ها نیز وراث و بازماندگان آنها می توانند خسارات را دریافت کنند؛ اما افرادی که در این حادثه بیمه نامه نخریده بودند الان گرفتار شده اند ولی کسانی که بیمه بودند پول کافی دریافت کرده و می توانند مجدد کسب و کار خود را از سر بگیرند.

    وی افزود: شرکت های بیمه سالیانه 600-700 میلیارد در رشته شخص ثالث زیان می دهند؛ این درحالیست که شرکت های بیمه مانند سایر شرکت ها باید رابطه منطقی بین سود و زیان شان داشته باشند و باید سود را اولویت قرار دهند ولی وقتی در رشته ای که 40 درصد پرتفوی‌شان را تشکیل می دهد زیان دارند به طور حتم سایر رشته ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

    همتی گفت: اولین نتیجه طبیعی این وضع این می شود که بیمه ها در هنگام بروز خسارات سعی می کنند در پرداخت خسارات به بیمه شدگان خست نشان دهند، فرض کنید در سانحه رانندگی گلگیر ماشین خسارت 6 میلیونی دیده است ولی بیمه به وی می گوید اگر به فلان تعمیرگاه بروی با 4 میلیون درست می شود، یک جوری شما را راضی می کند ولی باز ته دل ناراضی هستید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو