عصر بازار

بازار مسکن امسال بدون جهش قیمت رونق می‌گیرد

عصر اعتبار- مدیرطرح جامع مسکن با اشاره به اینکه ۴۹۰ هزار خانه لوکس خالی در تهران پاسخگوی نیاز واقعی شهروندان پایتخت به مسکن نیست، گفت: در نیمه نخست امسال شاهد رونق بخش مسکن هستیم اما جهش قیمتی نداریم.

بازار مسکن امسال بدون جهش قیمت رونق می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، فردین یزدانی مدیرعلمی طرح جامع مسکن با بیان اینکه وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور یک بحث کلان ملی است و تنها به اقتصاد بازار مسکن برنمی‌گردد، گفت: توزیع ساخت در طرح جامع کلانشهری مانند تهران دیده نشده اما در این باره آسیب‌شناسی انجام شده است.

    وی ادامه داد: ساخت واحدهای لوکس در مناطق شمالی تهران در یک بازه زمانی انجام شد و حباب قیمتی در این واحدها شکل گرفت و امروز سرمایه کشورمان در این واحدها منجمد شده است.

    یزدانی با اشاره به وجود 490 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در استان تهران اظهار داشت: این واحدهای خالی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، یک دسته واحدهای مسکونی گران در مناطق شمالی شهر تهران هستند که قیمت‌های نجومی با متری 20 میلیون تومان دارند و تنها برای عده‌ای خاص ساخته شده‌اند.

    مدیر عملی طرح جامع مسکن افزود: بخش دیگر به واحدهای مسکونی خالی در تهران مربوط به می‌شود به واحدهای مسکونی منطقه 22 که به صورت فله‌ای ساخته شده‌اند و فاقد زیرساخت‌هایی مانند آب و برق و گاز هستند.

    وی ادامه داد: البته نباید فراموش کنیم که این آمار 490 هزار واحد متعلق به استان تهران است و شامل ویلاهای ساخته شده در مناطق خوش آب و هوای تهران مانند لواسان و دماوند و ... می‌شود.

    یزدانی با بیان اینکه البته در آمار اعلام شده از میزان واحدهای خالی از سکنه اغراق شده است، گفت: اینکه میزان خانه‌های خالی در کشورمان به ویژه در کلانشهرها افزایش پیدا کرده غیرقابل انکار است اما شاخص آمارگیری از تعداد خانه‌های خالی هم دقیق نیست. به طور مثال بسیاری از این خانه‌ها، خانه‌های دوم محسوب می‌شوند و برخی از این واحدها هم برای مدت زمان کوتاهی خالی از سکنه باشند.

    مدیر علمی طرح جامع مسکن با اشاره به به کارگیری ابزاری مانند مالیات برای ورود واحدهای خالی به بازار مسکن گفت: این که اخذ مالیات از خانه‌های خالی ابزاری باشد برای کاهش این آمار سیاست درستی است اما نمی‌توان انتظار داشت که تمام واحدهای خالی از سکنه وارد بازار شوند.

    وی افزود: چرا که تعدادی از این واحدها در داخل شهر واقع نیستند و تعدادی هم جزء واحدهای لوکس محسوب میَ‌شوند بنا بر این با نیاز واقعی بازار مسکن فاصله زیادی دارند.

    یزدانی همچنین با اشاره به وضعیت بازار مسکن در سال جاری اظهار داشت: پیش بینی ها حاکی از این است که نیمه اول امسال مسکن وارد فاز رونق می‌شود اما به طور قطع شاهد جهش قیمتی نخواهیم بود. 

    مدیرعلمی طرح جامع مسکن با بیان اینکه سقف تورم مسکن در سال جاری نهایتا 20 درصد خواهد بود، گفت: بخش عمده‌ای از آمار خانه‌های‌خالی در تهران متعلق به خانه‌های نیمه‌کاره و بدون زیرساخت منطقه 22 است.

    وی با بیان این که سقف افزایش قیمت مسکن در سال جاری 20 درصد خواهد بود به ایلنا گفت: هنوز هم با تورم‌های دوره‌ای رونق در سال‌های گذشته بسیار فاصله داریم به طوری که تورم مسکن در دوره رونق سال 91، چیزی حدود 60 درصد و در رونق سال 86 به 45 درصد رسید.

    مدیر علمی طرح جامع مسکن ادامه داد: همچنین تورم  بخش مسکن در رونق سال 82 بیش از 35 درصد بود و در رونق سال 76 به 40 درصد رسیده بود بنا بر این تورم نهایتا 20 درصدی در سال جاری هنوز با تورم‌های دوره‌های قبل بسیار فاصله دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو