عصر بازار

قیمت سکه در منطقه برزخ

دلار ۵ تومان رشد کرد

عصر اعتبار- در روزی که در بازار ارز اتفاق چندان خاصی رخ نداد، نگاه معامله‌گران به بازار سکه بود.

دلار ۵ تومان رشد کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز دوشنبه، شاخص بازار ارز روز نسبتا آرامی داشت و در نهایت با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 769 تومان رسید. این در حالی بود که در بازار موازی، فضای معاملات سکه هیجانی‌تر بود. در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی 4 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزدیک شدن به مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان به قیمت یک میلیون و 203 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، این سطح و محدوده قیمتی برای سکه تمام حساسیت خاصی دارد؛ چراکه انتظار می‌رود با پایین رفتن از آن قیمت دچار کاهش بیشتری شود. عده‌ای از فعالان، این سطح قیمتی را برزخی برای معامله‌گران دانسته‌اند، برزخی که در آن مشخص نیست سکه به سوی سطوح پایین‌تر حرکت خواهد کرد یا به کانال‌های بالاتر سر خواهد زد.

    روز دوشنبه هر زمان قیمت سکه به محدوده ابتدایی یک میلیون و 200 هزار تومان نزدیک می‌شد، کمی میزان خریدها بالا می‌رفت، امری که نشان‌دهنده مقاومت معامله‌گران نقدی بود. با وجود مقاومت در معاملات نقدی، سکه در معاملات آتی به زیر مرز یک میلیون و 200 هزار تومان رفت. به گفته فعالان، بالا نرفتن بهای اونس جهانی در روز دوشنبه یکی از مهم‌ترین عواملی بود که انتظارات معامله‌گران سکه را کاهشی کرد. به گفته فعالان، عده زیادی از معامله‌گران انتظار داشتند، طلای جهانی در هفته جاری افزایش قیمت را تجربه کند؛ ولی در روز دوشنبه چنین اتفاقی رخ نداد. در حالی که سکه تمام روز دوشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفته بود و تنها سعی می‌کرد سطح یک میلیون و 200 هزار تومان را حفظ کند، سکه‌های کوچک در مسیر افزایشی قرار گرفتند و رکوردهای جدیدی را ثبت کردند. در سومین روز هفته، ربع‌سکه و نیم‌سکه هر دو کانال‌شکنی کردند و به بالاترین قیمت در سال 96 رسیدند. افزایش قیمت سکه‌های کوچک در روز دوشنبه موجب شد نیم و ربع‌سکه تا حدی برای سکه تمام اثر جانشینی داشته باشند. در واقع معامله‌گران سعی کردند در روزی که سکه تمام تحت فشار قرار داشت، از طریق سکه‌های کوچک کسب سود کنند.

    روز سه‌شنبه بازار به‌طور رسمی تعطیل بود، ولی معاملات پشت خطی در حال انجام بودند. با این حال، بیشتر این معاملات با احتیاط صورت می‌گرفتند و کمتر معامله‌گری تمایلی به ریسک داشت. در نتیجه این احتیاط سطح قیمت‌ها در معاملات پشت خطی روز سه‌شنبه تفاوت چندانی با سومین روز هفته نداشت. البته در همین شرایط نیز به واسطه رشد اونس تا ساعت 3 بعدازظهر و برگشت به بالای سطح هزار و 255 دلار، سکه در معاملات آتی پشت خطی به بالای مرز یک میلیون و 200 هزار تومان بازگشت.

     

    هیجان سکه‌های کوچک

    در سومین روز هفته، سکه‌های کوچک رکورد زدند. روز دوشنبه، نیم‌سکه با 7 هزار تومان افزایش از کانال 680 هزار تومان عبور کرد و به قیمت 692 هزار تومان رسید. همزمان، ربع‌سکه نیز رشد بیشتری را تجربه کرد و با 8 هزار تومان افزایش به قیمت 388 هزار تومان رسید. رشد نیم و ربع‌سکه در روز دوشنبه موجب شد که هر دو دارایی گرانبها به بالاترین قیمت در سال 96 برسند. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که این دو را در مسیر افزایشی قرار داد، رشد تقاضای فیزیکی بود. به گفته آنها، در آستانه روز پدر در روز سه‌شنبه، حجم تقاضا برای سکه‌های کوچک در روز دوشنبه افزایش یافت. ربع‌سکه و نیم‌سکه روز یکشنبه نیز افزایش قیمت را تجربه کرده بودند، البته با شدت کمتر. در دومین روز هفته، نیم‌سکه با 2 هزار تومان افزایش به قیمت 685 هزار تومان و ربع‌سکه با 4 هزار تومان رشد به قیمت 385 هزار تومان رسیده بود. دو رشد متوالی نیم‌سکه و ربع‌سکه در شرایطی رخ داد که بهای اونس در بازارهای جهانی در مسیر افزایشی قرار نداشت.

    افت سکه تمام

    در سومین روز هفته، اونس جهانی افزایشی نشد تا انتظارات معامله‌گران سکه تغییر کند. روز دوشنبه، بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر نه‌تنها تغییر افزایشی خاصی نسبت به قیمت بسته‌شده روز جمعه نداشت، بلکه بیشتر به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت می‌کرد. این در حالی بود که معامله‌گران داخلی انتظار داشتند، طلای جهانی در مسیر افزایشی قرار بگیرد. زمانی که روند اونس انتظارات معامله‌گران را محقق نکرد، قیمت سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت و به مرز یک میلیون و 200 هزار تومان نزدیک شد. این در حالی بود که در معاملات آتی، شدت واکنش سکه‌بازان بیشتر بود تا در این معاملات حتی به زیر مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان برود. سطح یک میلیون و 200 هزار تومان در بازار سطح بسیار حساسی است و بسیاری از معامله‌گران به آن توجه دارند. حتی برخی اعتقاد دارند که قیمت فلز گرانبهای داخلی در محدوده برزخی قرار گرفته است؛ چراکه پایین رفتن از سطح یک میلیون و 200 هزار تومان می‌تواند منجر به ثبت افت بیشتری شود. در این شرایط، باید دید روند بهای اونس در روزهای آتی چگونه خواهد بود و چگونه قیمت سکه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. تعداد بیشتری از معامله‌گران در شرایط فعلی باور به ادامه افت دارند، حال آنکه عده‌ای، بیشتر به افزایش قیمت‌ها توجه دارند. دسته اول باور دارند، سکه به سقف قیمتی خود رسیده است و توان رشد بیشتر را ندارد. به اعتقاد آنها، سکه مدت‌ها است توان عبور از سطح یک میلیون و 220 هزار تومان را از خود نشان نداده است و همین موضوع موجب می‌شود این عده بیشتر به کاهش قیمت‌ها تکیه کنند.

     

    دومین رشد دلار

    در سومین روز هفته، بهای دلار دومین رشد متوالی را تجربه کرد، حال آنکه همچنان فضای بازار آرام بود و هیجان خاصی نداشت. روز دوشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 768 تومان آغاز کرد که افزایشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. در ادامه این روز، شاخص ارزی در مقطعی وارد محدوده 3 هزار و 770 تومان شد، ولی نتوانست به حرکت خود ادامه دهد و بار دیگر به محدوده 3 هزار و 760 تومان بازگشت. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 769 تومان بود که 5 تومان در سطح بالاتری نسبت به روز یکشنبه قرار داشت.

    البته در معاملات آتی قیمت دلار در محدوده 3 هزار و 770 تومان ایستادگی کرد. به این ترتیب می‌توان گفت، روند قیمتی در معاملاتی آتی سکه و دلار معکوس بوده است. در حالی که سکه‌بازان انتظار افت بیشتر را دارند، بازیگران ارزی انتظار دارند دلار افزایش بیشتری را تجربه کند. البته نکته جالب آن است که قیمت دلار روز دوشنبه نیز نوسان چندانی نداشت. در این شرایط، تعدادی از فعالان محدوده 3770 تومان را تعیین‌کننده می‌دانند. به گفته آنها، اگر قیمت دلار از محدوده یاد شده فراتر رود، احتمال رشد بیشتر وجود دارد.

    به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که بهای دلار را در مسیر افزایشی قرار داد، رشد نرخ حواله درهم بود. به گفته یکی از بازیگران بازار، در سومین روز هفته قیمت درهم مقدار کمی بالا رفت و همین موضوع موجب شد تمایل به خرید دلار در بازار بیشتر شود. این در حالی بود که نرخ نقدی درهم در بازار داخلی چنین وضعیتی نداشت و بیشتر میل به کاهش داشت. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.

    همزمان عده‌ای دیگر از فعالان، رشد بهای دلار را ناشی از افزایش خریدهای ارزی سکه‌بازان دانستند. به گفته آنها، معامله‌گران سکه برای جبران اثر کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی وارد بازار داخلی شدند و سعی کردند با خرید دلار کمی از ارزش دارایی خود در بازار داخلی حمایت کنند. شاید یکی از عواملی که منجر به ایستادگی سکه در کانال یک میلیون و 200 هزار تومان شد، همین رشد بهای دلار بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی