عصر بازار

زمان ثبت‌نام جدید سهام عدالت

عصر اعتبار- مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به شروع ثبت‌نام سری جدید مشمولان از اواخر سال‌جاری گفت: افرادی که ثبت‌نام آنها در دوره قبل تکمیل نشده در حال حاضر امکان ورود به سامانه سهام عدالت را ندارند باید تا زمان فراخوان جدید سازمان خصوصی‌سازی برای ثبت‌نام مجدد که احتمالا اواخر سال‌جاری خواهد بود، صبر کنند.

زمان ثبت‌نام جدید سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از افکارنیوز، در حالی که موضوع سهام عدالت و دریافت صورتحساب با راه‌اندازی سامانه سهام عدالت به یکی از دغدغه‌های مشمولان در روزهای اخیر مبدل شده که برخی از افرادی که 10 ساله گذشته برای دریافت سهام عدالت نام‌نویسی کرده‌اند و برگه و کد پیگیری دارند امکان ورود به سامانه سهام عدالت برای دریافت صورتحساب برای این افراد وجود ندارد. در این رابطه و علت مشکل به وجود آمده برای برخی از مشمولان جعفر سبحانی، مشاور سازمان خصوصی‌سازی گفت: برخی از مشمولان سهام عدالت که در 10 ساله گذشته اقدام به ثبت‌نام کرده ولی ثبت‌نام خود را از طریق شرکت تعاونی روستایی کامل نکرده‌اند جز مشمولان به حساب نمی‌آیند و امکان ورود به سامانه سهام عدالت برای این افراد وجود ندارد. وی در این باره افزود: آمار افرادی که ثبت‌نام شده‌اند ولی ثبت‌نام‌ آنها در شرکت تعاونی روستایی به هر علتی یا کوتاهی شرکت یا عدم اطلاع مردم تکمیل نشده موجود است و در هر شهر یا روستا حدود 100نفر به طور میانگین هستند. مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: اطلاعات دقیقی شناسنامه‌ای افرادی که ثبت‌نام آنها در دروه اول سهام عدالت به تکمیل نرسیده به طور کامل موجود است ولی در حال حاضر امکان پرداخت سود به این افراد و ورود به سامانه وجود ندارد و این مشمولان باید تا فراخوان جدید سازمان خصوصی‌سازی برای ثبت‌نام جدید سهام عدالت صبر کنند. سبحانی در ادامه تاکید کرد: افرادی که دارای برگه ثبت‌نام هستند ولی ثبت‌نام آنها در دروه قبل به تکمیل نرسیده در سری جدیدی که زمان آن احتمالا اواخر سال‌جاری و پس از ساماندهی سری قبلی مشمولان، صورت می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه اولویت افرادی که ثبت‌نام آنها در سامانه سهام عدالت در دروه قبل نهایی نشده گفت: در سری جدید ثبت‌نام اولویت با افرادی خواهد بود که دارای برگه ثبت‌نام هستند و این افراد جز اولین نفرات لیست سری جدید سهام عدالت خواهند بود.

    شیوه دریافت شماره حساب مشمولان

    از سویی دیگر، سازمان خصوصی‌سازی اسامی بانک‌ها و موسسات اعتباری مورد تایید بانک مرکزی برای دریافت شماره حساب مشمولان سهام عدالت در راستای واریز سود سال مالی 1395 را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام این سازمان مشمولان سهام عدالت باید شناسه حساب بانکی ایران (شِبا) خود را از طریق سامانه این سهام به سازمان خصوصی‌سازی جهت دریافت سود سهام عدالت اعلام کنند که بر این اساس اسامی بانک‌ها و موسسات اعتباری مورد تایید بانک مرکزی اعلام شد. بر اساس این گزارش، بانک‌ها و موسسات اعتباری شامل تجارت، رفاه، سپه، صادرات، ملت، ملی، شهر، توسعه صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، پست بانک، توسعه تعاون، آینده، گردشگری، سینا، ایران زمین، حکمت ایرانیان، انصار، سامان، کارآفرین، پارسیان، اقتصاد نوین، سرمایه، پاسارگاد، قرض‌الحسنه مهر ایران، دی، ایران و ونزوئلا، قرض‌الحسنه رسالت، قوامین، خاورمیانه، موسسه اعتباری ملل(عسگریه) و موسسه اعتباری کوثر و موسسه اعتباری توسعه از جمله موارد مورد تایید بانک مرکزی برای اختتاح حساب و دریافت شناسه حساب بانکی ایران (شِبا) توسط مشمولان است. بر این اساس هر یک از مشمولان سهام عدالت که دارای شماره حساب معتبر نزد یکی از بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری مورد تایید بانک مرکزی(عضو شبکه شتاب بانکی) هستند؛ باید با مراجعه به شعب بانک یا موسسه مزبور یا از طریق سایت اینترنتی و دستگاه‌های خودپرداز (دستگاه‌های ATM ) و سایر امکانات بانک‌ها نسبت به دریافت شناسه حساب بانکی ایران (شبا) 24 رقمی مربوط به حساب بانکی خود اقدام کنند و این شناسه را به شیوه‌ای که به زودی در همین سامانه توسط سازمان خصوصی‌سازی اطلاع رسانی خواهد شد، به این سازمان ارائه کنند تا از طریق آن در آینده‌ای نزدیک سود سهام عدالت به حساب بانکی هر یک از مشمولان (مطابق شماره شِبا اعلام شده) واریز شود. همچنین مشمولان سهام عدالت که شخصا دارای حساب معتبر بانکی نیستند، می‌بایست با مراجعه به یکی از بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری نسبت به افتتاح حساب و سپس اخذ شناسه حساب بانکی ایران(شبا) 24 رقمی آن حساب اقدام کنند. افزون بر این؛ هر یک از مشمولان سهام عدالت باید صرفا شناسه حساب بانکی ایران(شبا) که حساب بانکی مرتبط آن به اسم شخص وی است را در اختیار داشته باشد و امکان اعلام شناسه حساب بانکی ایران(شبا) مربوط به ولی، قیم، وکیل و یا فرد دیگری وجود ندارد.

    حاشیه خروج 7 شرکت

    افزون بر این رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدام دولت در خارج‌کردن هفت شرکت از سبد شرکت‌های سهام عدالت مغایر قانون است، گفت: این شرکت‌ها پربازده و سود بوده‌اند و این اقدام دولت با بند 5 آیین‌نامه توزیع سهام عدالت مغایر است. به گزارش تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه خروج هفت شرکت از سبد شرکت‌های سهام عدالت مغایر قانون است، گفت: این شرکت‌ها پربازده و سود بوده‌اند و این اقدام دولت با بند 5 آیین‌نامه توزیع سهام عدالت مغایر است. وی افزود: دولت در راستای این اقدام گفته بود که این شرکت‌ها می‌خواستند به پرداخت سود اقدام کنند اما مطالبات مردم تصمیم‌گیری درست در مورد اصل سهام‌ این شرکت است که پس از 10 سال چرا باید به‌جای پرداخت سود به مردم برگه‌ای داده شود به‌نام سهام عدالت، معلوم نیست این برگه چه خاصیت خواهد داشت، باید منتظر ماند و دید. وی ادامه داد: کمیته‌ای تخصصی برای بررسی این مطالبات تشکیل شده و بناست در 15 روز آینده گزارش دولت و مرکز پژوهش‌ها را دریافت کند. استناد ما این است که دولت به هیچ عنوان حق سلب مالکیت مردم را که معادل 50 درصد از ارزش سهام عدالت است را ندارد. پورابراهیمی افزود: یکی از این شرکت‌ها پالایشگاه اصفهان است که پیش‌بینی سال قبل این مجموعه نسبت به سال قبلش 5/2 برابر سودآوری داشته است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پالایشگاه آبادان جایگزین پالایشگاه اصفهان شده است که براساس بررسی‌های انجام‌شده نه‌تنها جزو مجموعه‌های کم‌بازده است بلکه به زیان‌دهی هم رسیده است. وی گفت: مجموعه سبد سهام عدالت نمی‌تواند با مصوبه دولت تغییری کند. باید این اقدامات سروسامان بگیرد، مجلس هم همه تلاش خود را می‌کند تا حقی از مردم تضییع نگردد. پورابراهیمی ادامه داد: اگر شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت را به‌شیوه فعلی اداره کنیم بدون شک ایجاد ناامنی و نگرانی برایشان فراهم می‌آورد و این نگرانی مربوط به این هفت شرکت نیست و ما معتقدیم با گذشت 10 سال از آغاز سهام عدالت مردم خیری ازین موضوع ندیده‌اند بلکه دو میلیون نفر از این تعداد از دنیا رفته و از سهام عدالت بی‌نصیب مانده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی