عصر بازار

طیب نیا؛

پسا برجام ۵۰ میلیارد دلار تفاهم نامه سرمایه گذاری برای کشور داشت

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پسا برجام ۵۰ میلیارد دلار تفاهم نامه سرمایه گذاری به صورت فاینانس در طرح های اقتصادی کشور به همراه داشت.

پسا برجام ۵۰ میلیارد دلار تفاهم نامه سرمایه گذاری برای کشور داشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علی طیب نیا روز پنج شنبه در آیین بهره برداری از مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی در اراک افزود: این تفاهم نامه ها با سرمایه گذاران خارجی امضا شده و مقدمات و مذاکرات انجام و قرارداد بسیاری از آن ها در حال نهایی شدن است.

    وی، با یادآوری برخی مشکلات و محدودیت ها برای بهره گیری از سرمایه گذاری های خارجی به صورت فاینانس در کشور ادامه داد: این محدودیت ها با 2 کشور اروپایی و یک کشور آسیایی برطرف شده و مراحل پیگیری برای حل مسائل موجود با بقیه کشور ها در دست انجام است.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: امید است با رفع این مشکلات در آینده نزدیک زمینه جذب و تحقق 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی به صورت فاینانس در کشور فراهم شود.
    طیب نیا از جلب 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال گذشته در طرح های اقتصادی کشور خبر داد و گفت: هدفگذاری برای جلب سرمایه گذاری مستقیم خارجی پارسال در طرح های اقتصاد کشور هفت میلیارد دلار بود که با تدبیر دولت در پسا برجام این رقم محقق شده است.
    وی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی را بهترین شیوه استفاده از منابع در طرح های اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: در این روش سرمایه گذار خارجی ضمن منابع مالی و فناوری نوین و به روز را به کشور وارد می کند و مدیریت خود تولید و صادرات آن هیچ گونه تعهدی در زمینه بازپرداخت برای کشور ایجاد نمی کند.
    وی ادامه داد: اما با تدبیر دولت یازدهم با 2 بانک چینی به مبلغ 25 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در کشور تفاهم نامه امضا شده است و بقیه بانک ها این کشور نیز به دنبال سرمایه گذاری در کشور هستند.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود اولویت اصلی ایران در دوره اخیر را دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار عنوان کرد و گفت: این مهم تضمین کننده اقتدار کشور در عرصه سیاسی، اقتصادی و بین المللی است.
    طیب نیا افزود: تامین و تولید نیاز های اساسی در داخل کشور کلید رشد اقتصادی، مبارزه با نابرابری های اجتماعی، ارتقاء معیشت و افزایش کرامت انسانی شهروندان است و لازمه این مهم سرمایه گذاری کافی و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در طرح های اقتصادی می باشد.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی در گذشته توسط دولت و با اتکا بر درآمدهای نفتی انجام می شد و سهم بخش خصوصی در این زمینه ناچیز بود به طوری که نمی توانست زمینه رشد اقتصادی لازم را برای کشور فراهم کند.
    طیب نیا بیان کرد: برای ایجاد رشد اقتصادی در کشور باید سرمایه های و پس انداز های مردم به سمت فعالیت های اقتصادی مولد هدایت انگیزه مداری برای حضور مردم در فعالیت های اقتصادی مهیا شده و منابع سرگردان و راکد مالی در شریان های مولد قرار گیرد.
    وی ادامه داد: سودآوری و امنیت سرمایه لازمه مهم حضور سرمایه های بخش خصوصی در طرح های اقتصادی کشور است که برگ برنده برای سود آوری سرمایه ، رونق در محیط کسب و کار و کاهش هزینه های مبادله ای است.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، هزینه مبادله ای در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو بالاتر است و اگر بخواهیم شرایطی فراهم شود که سرمایه گذاران با هزینه های قابل مدیریت مواجه شوند باید محیط کسب و کار برای آنان ایمن و سهل فراهم شود.
    طیب نیا ادامه داد: دولت برای حضور حداکثری سرمایه گذاران در طرح های اقتصادی، تسهیل در صدور مجوزهای را در دستور کار قرارداده است، به گونه ای که اگر کسی بخواهد سرمایه گذاری انجام دهد در کوتاه ترین زمان و با حداقل هزینه های مبادله ای می تواند در این عرصه فعالیت کند.
    وی، تسهیل در جذب سرمایه گذاران داخلی و منابع مالی بخش خصوصی در طرح های اقتصادی کشور را راهکار موثری در تقویت جذب سرمایه های خارجی دانست و گفت: سیاست راهبردی دولت در مرحله نخست بر این است که محیط کسب و کار به گونه ای اصلاح شود تا سرمایه گذاری داخلی با امنیت و بازدهی مناسب بتوانند در طرح های داخلی حضور فعالانه داشته باشد.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور از این جهت مهم است که آنان علاوه بر سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی دانش، فناوری های جدید وهمچنین بازار صادرات را رونق می دهند و بهبود می بخشند.
    طیب نیا گفت: استان مرکزی با دارابودن زیر ساخت های مناسب صنعتی، نیروی انسانی توانمند و واحدهای بزرگ صنعتی رتبه چهارم در عرصه صنعت و رتبه هفتم درآمدهای اقتصادی را به خود اختصاص داده است.
    معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران نیز در این نشست گفت: مرکز خدمات سرمایه گذاری هم اکنون در 30 استان به بهره برداری رسیده و مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی به عنوان یکی از موفقترین این مراکز بوده است.
    محمد خزاعی افزود: براساس آمارهای موجود ماهانه 2 نشست تخصصی با سرمایه گذاران خارجی در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی برگزار می شود.
    استاندار استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در گذشته برای ساخت نیروگاه های خورشیدی باید 10 درصد زمین آنا به فضای سبز اختصاص می یافت که با مجوز سازمان محیط زیست این مشکل برطرف شده است.
    محمود زمانی قمی افزود: با اخذ این مجوز، مشکل تامین آب برای آبیاری فضاهای سبز برطرف و زمینه جذب سرمایه گذار در این زمینه فراهم شده است که امید است در آینده نزدیک استان مرکزی به یکی از استان های پیشرو در پیگیری طرح های نیروگاهخورشیدی تبدیل شود.
    مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال در سه طبقه ساخته شده که توسط وزیر اقتصادی و دارایی به بهره برداری رسید.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر یک روزه خود به استان مرکزی با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی دیدار و ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهیدان در گلزار شهدا، در نشست راهبری اقتصاد مقاومتی این استان حضور یافت.
    دیدار با کارآفرینان و تشکل های بخش خصوصی و بررسی مشکلات تولیدکنندگان و صنایع این استان در حوزه اقتصاد و داریی، امور مالیاتی، گمرک و حوزه بانکی از دیگر برنامه های وزیر امور اقتصادی و دارایی است.
    استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور است و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
    این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
    670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
    استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
    استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
    این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
    استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی