عصر بازار

اخبار ژئوپلیتیک اونس را به مرز ۱۳۰۰ دلار نزدیک کرد

بهترین هفته طلا در یک سال

عصر اعتبار- بهای اونس طلا تنها ۱۲ دلار با مرز ۱۳۰۰ دلار فاصله دارد. بازارهای غربی روز جمعه تعطیل بودند، اما فلز زرد روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز مسیر رشد را ادامه داد تا در آخرین لحظات فعالیت بازار نیویورک روی قیمت ۱۲۸۸ دلار بایستد.

بهترین هفته طلا در یک سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  با توجه به آرایش جنگی نیروهای کره جنوبی در روز جمعه، بازبودن بازارها در روز گذشته می‌توانست به تداوم خیز طلا بینجامد. حمله جمعه دو هفته پیش آمریکا به سوریه و تحرکات ناوهای آمریکایی در شبه‌جزیره کره باعث شد هفته گذشته بهترین هفته طلا در حدود یک سال گذشته باشد. اونس در هفته گذشته 34 دلار جهش کرد که به معنای خیز 7/ 2 درصدی آن بود. اونس طلا که سه‌شنبه 20 دلار جهش را تجربه کرده بود، چهارشنبه هم 12 دلار رشد را به خود دید تا به بهای 1287 دلار برسد. روز پنج‌شنبه هم یک دلار رشد دیگر ثبت شد تا اونس طلا تنها 12 قدم با مرز کانال بالاتر فاصله داشته باشد. اونس دومین هفته از دومین فصل سال 2017 میلادی را با بهای 1254 دلار آغاز کرده بود. رشد قابل‌توجه هفته گذشته عمدتا ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و شبه‌جزیره کره بود، گرچه چشم‌انداز سیاست پولی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌تواند در هفته‌های آینده به‌عنوان عامل فشار بر طلا عمل کند. روز گذشته، در بازارهای فعال، سودگیری از اوج 5/ 5 ماهه اندکی بهای اونس طلا را کاهشی کرد، با این همه، دومین هفته آوریل، هفته خوبی برای فلز زرد بود.

    12+20 دلار

    رشد روز چهارشنبه بهای اونس که این کالاهای گرانبها را روی اوج 5 ماهه نگه داشت باز هم ناشی از افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین شدت گرفتن خریدهای فنی بود. مانند روزهای قبل، تحولات ژئوپلیتیک باعث محبوب‌تر شدن طلا شد و از سوی دیگر،‌ ادامه روند رشد، تحلیل‌های فنی را به نفع طلا نگه داشت. روز چهارشنبه عمده نگاه معامله‌گران متوجه تشدید تنش‌ها میان ایالات‌متحده و کره‌شمالی بود. با حرکت ناوهای آمریکایی به‌سوی شبه‌جزیره کره و تهدید کره شمالی به حمله اتمی به آمریکا، دونالد ترامپ توییت کرد که «کره شمالی به دنبال دردسر است.» چهارشنبه مقام‌های آمریکا و روسیه هم درباره سوریه دیدار کردند که کم تنش نبود.رشد سیاسی طلا در روز چهارشنبه در حالی صورت پذیرفت که رشد شاخص دلار به ضرر طلا عمل می‌کرد. شاخص دلار که سه شنبه تا عدد 71/ 100 واحد پایین آمده بود، چهارشنبه تا عدد 78/ 100 واحد رشد کرد. همزمان، بهای نفت خام کمی کاهش پیدا کرد، اما نزدیک اوج 5 هفته‌ای ماند.

     

    اوج 5/ 5 ماهه

    اونس روز پنج‌شنبه عمدتا پیرامون مرز 1285 دلار نوسان داشت و دست آخر یک دلار رشد را تجربه کرد. خریدهای سیاسی و فنی در این روز نیز ادامه داشت، اما سودگیری دسته‌ای از معامله‌گران باعث شد اونس رشد قابل توجهی را تجربه نکند. فروش طلا برای کسب سود از اوج حدودا 5 ماهه در این روز چنان بود که افت شدید شاخص دلار هم موجب جهش طلا نشد. شاخص دلار در چهارمین روز کاری هفته گذشته تا عدد 56/ 100 واحد پایین آمد.پنج‌شنبه نیز اخبار مهمی در حوزه روابط بین‌الملل داشت. علاوه‌بر ادامه تنش‌ها میان آمریکا و روسیه و تلاش ترامپ برای نزدیک‌تر شدن به چین، خبر استفاده از بزرگ‌ترین بمب غیراتمی جهان علیه داعش در افغانستان توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. «مادر همه بمب ها» برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت. برخی معتقدند که این اقدام، حرکتی در جهت هشدار به همه بازیگران جهانی بوده است.دیگر خبری که در این روز مورد بحث بود، مصاحبه روز چهارشنبه «وال استریت‌ژورنال» با رئیس‌جمهوری آمریکا بود. تاکید دوباره ترامپ بر اینکه دلار بیش از حد قوی است باعث افت ارزش پول ایالات‌متحده و فراهم آمدن شرایط رشد برای طلا، اوراق بهادار آمریکا و افت بازارهای سهام شد. نفت خام نیز پنج‌شنبه اندکی افت کرد.

    جمعه نیک

    عمده بازارهای غربی روز جمعه به مناسبت «جمعه نیک» (گرامیداشت روز مصلوب‌شدن حضرت مسیح)تعطیل بودند تا اثرگذاری تحولات ژئوپلیتیک در بازارها برای یک روز متوقف شود. با توجه به آرایش جنگی کره‌جنوبی و ادامه تحرکات ناوهای آمریکا در شبه‌جزیره کره می‌توان گفت بازارها در صورت فعال بودن باز هم به تحولات ژئوپلیتیک واکنش نشان می‌دادند. اگر تا روز دوشنبه که هفته جدید بازارهای جهانی آغاز می‌شود، تنش‌های شبه‌جزیره کره آرام نگیرد، باید در انتظار رشد بیشتر قیمت طلا و فشار بیشتر بر بازارهای سهام بود. با ماندن قیمت طلا نزدیک بهای 1290 دلار، یکی از بهترین هفته‌های فلز‌زرد در حدود یک سال ثبت شده است. اونس در روزهای کاری هفته گذشته نزدیک 3 درصد رشد کرد.

    سیاست علیه سیاست

    با آنکه اونس طلا رشد بسیار خوبی را تحت‌تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیک تجربه می‌کند، سیاست پولی بانک مرکزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌تواند باعث عقب‌نشینی طلا در مقطعی از ماه‌های آینده شود. تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» آمریکا پیش‌بینی می‌کنند قیمت جهانی طلا در 6 ماه دوم امسال تحت‌تاثیر افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا عقب‌نشینی خواهد کرد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، کارشناسان اقتصادی گلدمن ساکس بر این باورند که قیمت طلا در 6 ماه دوم امسال تحت‌تاثیر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو با افت نسبی روبه‌رو خواهد شد؛ گرچه در بلندمدت به علت نااطمینانی مربوط به وضعیت نرخ بهره آمریکا، با افزایش روبه‌رو می‌شود.

    براساس این گزارش موسسه گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که قیمت جهانی طلا تا 3 ماه آینده به‌طور میانگین به 1200 دلار، در 6ماه آینده نیز به 1200 دلار و تا 12 ماه آینده به 1250 دلار در هر اونس خواهد رسید. گلدمن ساکس می‌گوید: «گرچه افزایش تنش‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی و نگرانی‌های مربوط به سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت ترامپ طی هفته‌های آینده می‌تواند موجب افزایش قیمت طلا شود، ولی طی سه ماه آینده ارزیابی ما این است که بهبود شرایط رشد اقتصادی آمریکا و افزایش نرخ بهره موجب کاهش قیمت طلا خواهد شد.»

    این تحلیل اقتصادی نشان می‌دهد که نااطمینانی‌ها نسبت به اوضاع نرخ بهره آمریکا در بلندمدت موجب افزایش مجدد قیمت جهانی طلا خواهد شد. گلدمن ساکس همچنین پیش‌بینی کرده است که قیمت هر اونس نقره تا 3 ماه آینده به 50/ 16 دلار و تا 12 ماه آینده نیز به 20/ 17 دلار خواهد رسید. پیش‌بینی گلدمن ساکس نشان می‌دهد که قیمت جهانی پلاتین طی ماه‌های آینده روندی صعودی خواهد داشت به‌طوری که قیمت این فلز گرانبها نیز تا 3 ماه آینده به 1050 دلار می‌رسد و این رقم برای 12 ماه آینده نیز حفظ خواهد شد. به اعتقاد تحلیلگران بین‌المللی، نگرانی نسبت به سیاست‌های اقتصادی و مالی آمریکا می‌تواند تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا و سایر فلزات گرانبها را افزایش دهد. به‌نظر می‌رسد نگرانی‌های سیاسی مربوط به اوضاع اروپا و در پیش بودن انتخابات حساس و سرنوشت ساز در آلمان فرانسه و هلند نیز تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت جهانی طلا خواهد داشت. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نیز تاثیر مهمی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی