عصر بازار

دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (۱۰)

وزیر امور خارجه اعلام کرد: آغاز حماسه اقتصادی در پرتوی اقتصاد مقاومتی

عصر اعتبار- وزیر امور خارجه ایران از آغاز حماسه اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی گفت: مردم ایران فشارهای اقتصادی را تحمل می کنند، اما زیر بار زور نمی روند.

وزیر امور خارجه اعلام کرد: آغاز حماسه اقتصادی در پرتوی اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، جواد ظریف در مراسم آغاز به کار دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت: مردم امروز حماسه اقتصادی را در اقتصاد مقاومتی مشاهده خواهند کرد.

    وزیر امور خارجه افزود: علیرغم پیش بینی- از دید برخی بلندپروازانه- رشد اقتصادی 3 تا 4 درصدی سال گذشته کشور،  به همت فعالان اقتصادی و با تلاش مردم، شاهد رشد اقتصادی فراتر از هشت درصد بودیم و اثرات برجام در چشم انداز اقتصادی کشور را می توان در سه حوزه کلیدی که هدف اصلی تحریم های ظالمانه و بین المللی و فرامرزی بود دسته بندی کرد که یکی از این حوزه ها، نفت و گاز است.

    وی تصریح کرد: از برداشته شدن تحریم ها هیجان زده نیستیم، اما این اتفاق که نمایانگر تعامل بزرگترین برندهای جهانی با ایران است، پیامدهای بزرگ و تاثیرگذاری در جلب اطمینان و اعتماد جهانی نسبت به ایران به جای گذاشته و این پیام را به جهان داده که راه تجارت و همکاری با ایران، باز است.

    ظریف به حساسیت بازارهای مالی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: تحریم ها از یک سو با تلاش برای از کار انداختن سیستم بانکی و مالی کشور، هزینه مبادله را برای کل اقتصاد کشور افزایش دادند و با بالا بردن ریسک کشور، هزینه تامین مالی و سرمایه گذاری در اقتصاد را افزایش دادند، البته تحریم ها و رویکردهایی که به ناگزیر در دولت قبل برای مقابله با آن، اتخاذ شده بود، یک آسیب جدی و بنیادین دیگر هم داشت که کمتر به آن پرداخته شده که آن، از بین رفتن نظم مالی و شفافیت در اقتصاد ایران بود که هنوز هم دولت و ملت درگیر عواقب ناشی از آن هستند.

    وی اظهار داشت: گم شدن دکل نفتی و بر باد رفتن میلیاردها دلار نمونه های کوچکی از این آسیب بزرگ است؛ در حالیکه بعد از برجام اتفاقات مثبت زیادی در حوزه بازارهای مالی رخ داده است.

    به گفته ظریف، جذب سرمایه گذاری خارجی که در رونق اقتصادی حائز اهمیت است، به بیش از 1300 درصد افزایش یافته و به 12 هزار و 583 میلیارد ریال رسیده است، همچنین در کنار جذب سرمایه های خارجی، عضویت در نهادهای بین المللی بازار سرمایه مانند سازمان بین المللی کمیسیون اوراق بهادار از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و امضای تفاهم نامه های متعدد با سایر کشورها نیز در سایه دستاوردهای برجام حاصل شده است.

    وی با اشاره به دسترسی بانک مرکزی به وجوه و منابع مالی خود در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: حساب های بانک مرکزی نزد دیگر بانکهای مرکزی به خصوص در اروپا و اتصال به سوئیفت، از جمله دستاوردهای مثبت است.

    ظریف گفت: هیچ کس انتظار نداشته با برجام و بدون هیج تلاشی به رشد و توسعه اقتصادی برسیم ولی این انتظار وجود دارد که با فراهم آوردن محیطی قابل اطمینان و پایدار که مهمترین ضرورت آن اطمینان سرمایه گذار داخلی و خارجی به امنیت کشور و امنیت سرمایه در کشور است، بتوانیم با ترمیم ضعف های ساختاری و رفع موانع باقیمانده که عموما خارج از حوزه برجام هستند، به مرحله جدیدی از تعامل جهانی و حضور در زنجیره ارزش جهانی وارد شویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو