عصر بازار

برنامه ریزی برای سه مرحله افزایش سرمایه

عصر اعتبار- کفایت سرمایه یکی از مهمترین شاخص ها برای تعیین رتبه اعتباری شرکت ها در صنایع مالی و به ویژه در صنعت بیمه، محسوب می شود.

برنامه ریزی برای سه مرحله افزایش سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»،‌ این شاخص نشان دهنده قدرت شرکت ها برای عمل به تعهداتی است که در قبال فروش پوشش های بیمه ای بر عهده گرفته اند. ظرف سالهای گذشته مشکلات سیستماتیک باعث کاهش توان مالی شرکت ها در صنعت بیمه کشور شده بود و همین امر باعث شد تا هیات وزیران در سال 91 افزایش سرمایه شرکت های بیمه را به تصویب برساند. بر این اساس سرمایه شرکت‌های بیمه بازرگانی از نوع مختلط باید ظرف 4 سال به 250 میلیارد تومان و شرکت‌هایی که عملیات اتکایی انجام می‌دادند به 400 میلیارد افزایش می‌یافت، این شاخص های سرمایه ای بعداً از سوی بیمه مرکزی مورد تجدید نظر قرار گرفت و برای تصویب به هیات دولت ارسال شد با این قید که تا پایان سال 96 از سوی تمامی شرکت های بیمه گر به مورد اجرا گذاشته شود. در این میان وضعیت شرکت بیمه معلم چگونه است،

    برنامه ریزی برای سه مرحله افزایش سرمایه
    افزایش سرمایه، کلید ورود بیمه معلم به فرابورس

    پای صحبت محمدرضا مرادی ، مدیر سرمایه گذاری بیمه معلم نشستیم:
    یکی از شاخص های مهم رتبه بندی شرکت های بیمه، نسبت سرمایه به تعهدات آنها می باشد، وضعیت بیمه معلم در این شاخص چگونه است؟

    تعهدات شرکت دو نوع است که یکی تعهدات بیمه ای که در واقع با فروش بیمه نامه ها ایجاد می گردد و دیگری تعهداتی است که ناشی از عملیات مالی و فرایند فروش ایجاد می گردد که در سمت چپ ترازنامه به صورت کلی تحت عنوان جمع بدهی ها نشان داده می شود.
    اما در این باره بهتر است از نسبت توانگری شرکت استفاده نماییم. همانطور که می دانید نسبت سرمایه به تعهدات در دل فرمول و محاسبات توانگری است و توانگری شرکت بیمه معلم بر اساس ترازنامه 29 اسفند ماه 94 از طرف بیمه مرکزی در سطح 2 تایید شده است. البته سطح توانگری بیمه معلم در سال 95 به علت اینکه ترازنامه شرکت هنوز بسته نشده و در مراحل پایانی قرار دارد، از سوی بیمه مرکزی اعلام نشده است.


    در حال حاضر سرمایه شرکت بیمه معلم چه میزان است و برنامه افزایش سرمایه درچه وضعیتی قرار دارد؟
    سرمایه شرکت در حال حاضر 100 میلیارد تومان است و هم اکنون به دنبال افزایش آن به 150 میلیارد تومان هستیم که تمام کارهای آن صورت گرفته و تایید های لازم دریافت شده و فقط منتظر تایید بیمه مرکزی هستیم و امیدواریم طی روز های آینده این مهم نیز انجام شود.

    افزایش سرمایه شرکت از چه محلی تامین خواهد شد؟

    افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران انجام می پذیرد.


    چه برنامه ای برای رساندن سقف سرمایه به میزان اعلام شده از سوی بیمه مرکزی در دست اجرا دارید؟
    شرکت بیمه معلم درصدد است طبق مصوبات هیات وزیران، سرمایه شرکت را به 250 میلیارد تومان برساند. انجام این کار بلافاصله پس از ثبت افزایش سرمایه 150 میلیارد تومانی دنبال خواهد شد. پیش بینی شده است به دنبال افزایش سرمایه فعلی، در سال های 96 و 97 به ترتیب میزان سرمایه را از 150 به 200 و سپس به 250 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده سهامداران افزایش دهیم.


    ایا بهبود رتبه توانگری مالی برای شرکت در اولویت قرار دارد؟

    ما سرمایه خود را به 150 میلیارد تومان افزایش داده ایم اما مسئله ای که برای ما اولویت دارد بهبود سطح توانگری شرکت است و مهم این است که سطح توانگری شرکت در بالاترین رتبه یا همان سطح یک باشد. در این باره باید برآوردی ازحجم پرتفوی بیمه ای شرکت برای سالهای آینده داشته باشیم، چرا که هر چقدر ریسک بیشتری( مقدار فروش بیمه نامه) دریافت می کنیم باید بتوانیم میزان سرمایه را نیز به همان نسبت افزایش دهیم تا بتوانیم سطح توانگری شرکت را به منظور پوشش ریسکهای خریداری شده حفظ و ارتقاء دهیم. استراتژی بلند مدت شرکت و هدف اصلی بیمه معلم،  قرار گرفتن در بین 5 شرکت برتر بیمه ای کشور می باشد که این موضوع رشد مداوم فروش را برای سال های بعد ناگزیر می نماید پس چاره ای نیست جز اینکه میزان سرمایه خود را به منظور پوشش ریسکهای خریداری شده افزایش دهد.


    در حال حاضر مهمترین اولویت شرکت بیمه معلم در این خصوص چیست؟
    اصلی ترین کار بیمه معلم ثبت افزایش سرمایه است و بعد از اینکه افزایش سرمایه با تایید بیمه مرکزی به سرانجام رسید باید پیگیر درج نماد بیمه معلم در فرابورس باشیم. البته مقدمات آن هم انجام شده و منتظر ثبت افزایش سرمایه هستیم چرا که تا افزایش سرمایه ثبت نشود مابقی کارها را نمی توانیم انجام دهیم.


    فکر می کنید ورود شرکت به بازار سرمایه چه مدت به طول بیانجامد؟
    پروسه ورود به بازار فرابورس با توجه به کارهای انجام شده حداکثر 3 ماه طول خواهد کشید. امکان دارد تا شهریور ماه سالجاری با ثبت افزایش سرمایه، نماد شرکت در فرابورس درج گردد.

    حضور در فرابورس برای سهامداران شرکت می تواند خبر خوبی باشد چرا که با پذیرش شرکت بیمه معلم در فرابورس و نیز درج نماد شرکت در تابلوی فرابورس سهامداران از مزیت گزارش گیری و نیز شفافیت اطلاعاتی از یکسو و تعیین قیمت سهام و ارزش گذاری دارایی خود از سوی دیگر منتفع خواهند شد. سهامداران ما در حال حاضر از قیمت سهم و ارزش داراییشان اطلاع دقیقی ندارند لذا هیچگونه مزیتی مانند امکان وثیقه قراردادن سهام برای دریافت تسهیلات برای آنها وجود ندارد. همچنین سهامداران حقوقی در دفاتر حسابداری خود ارزش واقعی سهام و دارایی خود را به روز نداشته و نمی توانند گزارشات درستی در این خصوص اعلام نمایتد، اما با ورود به فرابورس و درج قیمت بر روی تابلوی این بازار آنها می توانند از ارزش واقعی دارایی شان مطلع شوند و در دفاتر مربوطه و گزارشات لازم استفاده نمایند. لازم به ذکر است فرایند نقل و انتقال سهام (خرید و فروش سهام) نیز که تا قبل از ورود به فرابورس بسیار سخت و در طولانی مدت صورت می گرفت بسیار سهل و آسان خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی