عصر بازار

رتبه ۷۹ آمادگی فضای اقتصاد گردشگری

عصر اعتبار- انجمن جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش خود در مورد وضعیت صنعت گردشگری ۱۳۶ کشور جهان، رتبه صنعت گردشگری ایران از نظر قدرت رقابت در جهان را ۹۴ و رتبه آمادگی فضای اقتصادی کشور در این زمینه را ۷۹ اعلام کرد.

رتبه ۷۹ آمادگی فضای اقتصاد گردشگری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، انجمن جهانی اقتصاد طی گزارشی موسوم به «گزارش رقابت پذیری مسافرت و گردشگری 2017» به بررسی وضعیت صنعت گردشگری 136 کشور جهان پرداخته و شاخصی به نام شاخص رقابت پذیری در بخش مسافرت و گردشگری را ارائه کرده است.

    شاخص رقابت پذیری در بخش مسافرت و گردشگری، قدرت رقابت کشورها در زمینه گردشگری را نشان می‌دهد. با بررسی چهار مولفه اصلی توانمندسازی محیط، سیاست‌های گردشگری، زیرساخت‌ها و منابع طبیعی و فرهنگی که شامل 13 زیرمولفه است، نمره‌ای از صفر تا 10 به این کشورها داده می‌شود. هر چه این نمره بیشتر باشد دلالت بر قدرت رقابت بیشتر یک کشور دارد.

    *رتبه 93 صنعت گردشگری ایران از نظر قدرت رقابت در جهان

    بر اساس این گزارش قدرت رقابت پذیری صنعت گردشگری ایران طی 2 سال گذشته بیشتر شده و ایران در این شاخص نمره 3.43 را بدست آورده است. در گزارش 2 سال پیش این سازمان نمره ایران در شاخص رقابت‌پذیری صنعت گردشگری 3.32 اعلام شده بود.

    در عین حال رتبه ایران در سطح جهان 4 پله بهبود پیدا کرده است و ایران در رده‌بندی شاخص رقابت‌پذیری صنعت گردشگری رتبه 93 را بدست آورده است. در گزارش 2 سال پیش انجمن جهانی اقتصاد رتبه ایران از این نظر 97 اعلام شده بود.

    ایران از نظر ایمنی و امنیت در جهان رتبه 87، بهداشت رتبه 79، منابع انسانی و بازار کار رتبه 105،  زیرساخت‌های فناوری اطلاعات رتبه 94 و میزان مناسب بودن محیط تجاری رتبه 79 را بدست آورده است.

    این گزارش اسپانیا با نمره 5.43 را نخستین کشور از نظر قدرت رقابت صنعت گردشگری خود در جهان معرفی کرده و فرانسه، آلمان، ژاپن، انگلیس، آمریکا، استرالیا، ایتالیا، کانادا، سوئیس در رتبه های دوم تا دهم قرار داده است. هنگ کنگ، اتریش، سنگاپور، پرتقال، چین و نیوزیلند نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند. آذربایجان در رتبه 71، ترکیه 44 و روسیه 43 قرار دارند.

    یمن نمره 2.44 در شاخص رقابت پذیری صنعت گردشگری بدست آورده و در جایگاه آخر قرار گرفته است.

    رتبه ایران در برخی از این شاخص به شرح زیر است:

    *فنلاند امن‌ترین کشور جهان/ رتبه ایران 87

    بر اساس این گزارش، ایران هشتادو هفتمین کشور امن جهان و فنلاند امن‌ترین کشور جهان است و پس از آن امارات، ایسلند، عمان، هنگ‌کنگ، سنگاپور، نروژ، سوئیس، روآندا، قطر، پرتقال، لوکزامبورگ، نیوزیلند، اتریش، ایستونی، سوئد، اسلونی، اسپانیا و دیگر کشورها قرار دارند. ترکیه به لحاظ امنیت در جایگاه 116 و روسیه جایگاه 109 قرار دارند.

    *جایگاه 79 اقتصاد ایران به لحاظ آمادگی در زمینه گردشگری

    مجمع جهانی اقتصاد رتبه ایران به لحاظ فضای اقتصادی (آماده بودن فضای اقتصادی) را 79 عنوان کرده است. در صدر این فهرست هنگ‌کنگ قرار گرفته است و پس از آن سنگاپور، سوئیس، انگلیس، امارات، قطر، لوکزامبورگ، نیوزیلند، فنلاند، نروژ و ایرلند قرار دارند. ترکیه رتبه 63 و آذربایجان رتبه 57 فهرست رتبه‌بندی فضای اقتصادی این گزارش را به خود اختصاص داده‌اند.

    *سلامت در جهان

    همچنین رتبه ایران به لحاظ سلامت و بهداشت در جایگاه 93 در میان 136 کشور قرار دارد. آلمان رتبه نخست این فهرست را از آن خود کرده است و کشورهای لیتوانی، اتریش، بلژیک، روسیه، قزاقستان، چک، اوکراین، مجارستان، بلغارستان در رتبه‌های دوم تا دهم قرار دارند.

    *منابع انسانی و بازار کار

    در عین حال این گزارش رتبه ایران را در منابع انسانی و بازار کار 105 عنوان کرده است. ایرلند رتبه نخست، سوئیس و دانمارک رتبه‌های دوم و سوم و ترکیه رتبه 94 را در اختیار دارند.

    *زیرساخت‌های فرودگاهی، زمینی و خدمات گردشگری و منابع فرهنگی

    به لحاظ زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نیز رتبه ایران در میان 136 کشور 94 عنوان شده است. همچنین ایران از لحاظ زیرساخت‌های فرودگاهی در جایگاه 89، زیرساخت‌های زمینی و بندری در جایگاه 75، زیرساخت‌های خدمات گردشگر در جایگاه 116 و منابع فرهنگی و مسافرت تجاری در جایگاه 38 قرار دارد.

    جالب توجه است که به لحاظ منابع فرهنگی چین در رتبه نخست و پس از آن اسپانیا، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، آلمان، انگلیس، برزیل، هند قرار دارند. کانادا در جایگاه 15،ترکیه در جایگاه 16 و  روسیه در جایگاه 25 قرار دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو