عصر بازار

انتخابات ترکیه بازار ارز را متلاطم کرد

عصر اعتبار- لیر ترکیه با افت شدیدی همراه شد در حالی که اوراق قرضه این کشور در آخرین روز معاملاتی روند افزایشی را در پیش گرفت.

انتخابات ترکیه بازار ارز را متلاطم کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، در حالی که ترکیه برای انتخابات تغییر قانون اساسی آماده می شود بازار ارز این کشور در تلاطم تغییرات جدید و اعطای قدرت بیشتر به رجب طیب اردوغان، با آشفتگی همراه شده است.

    بر اساس این گزارش،مردم ترکیه برای قبول و یا رد همه پرسی تغییر 18 ماده قانون اساسی برای گذر از نظام پارلمانی به ریاستی، به پای صندوق های رای می روند.

    اردوغان اعلام داشته تغییر در قانون اساسی، ترکیه را از نظامی پارلمانی به سمت نظامی که رئیس جمهوری در آن از قدرت زیادی برخوردار است، تبدیل می کند و این تغییرات موجب قوی تر شدن ترکیه خواهد شد.

    مخالفان این تغییرات همواره اعلام کرده اند که تغییرات پیشنهاد شده در اصلاحیه قانون اساسی ترکیه موجب تمرکز قدرت در دست یک نفر خواهد شد.

    این در حالی است که، قیمت لیر ترکیه با افت 0.5 درصدی در مقایسه با دلار همراه شد.

    بر این اساس،لیر ترکیه که  به عنوان بدترین ارز بازارهای نوظهور در سال جاری میلادی انتخاب شده بود توانست در هفته گذشته با رشد 1.7 درصدی مواجه شود در حالی که در آخرین روزهای معاملاتی، تحولات سیاسی موجب اختلال در روند رشد این ارز شد.

    انتخابات همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که از دو هفته پیش در برخی کشورهای خارجی آغاز شده بود، امروز به پایان رسید و بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه در کشورهای خارجی حدود 1.5 میلیون شهروند ترکیه به پای صندوق های رای رفتند.

    فرآیند رای گیری همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه در خارج از کشور 9 آوریل(20 فروردین) به پایان رسید و از 2 میلیون و 927 هزار نفر تبعه ترکیه واجد شرایط رای دادن در خارج از این کشور نزدیک 50 درصد واجدان در 120 مکان تعیین شده در 57 کشور جهان رای خود را به صندوق انداختند.

    همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در داخل خاک ترکیه نیز در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود.

    همچنین برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رای در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 57 کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رای گیری از آنها در 120 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمرکی انجام شد.

    شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که برای شرکت در همه پرسی تغییرات قانون اساسی، 55 میلیون و 319 هزار نفر در ترکیه به پای صندوق های رای می روند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو