عصر بازار

حرکت پایدار اقتصاد جهانی در مسیر احیای فراگیر

عصر اعتبار- شاخص موسسه بروکینگز و فاینانشنال تایمز نشان می‌دهد تقریبا یک دهه پس از اینکه اقتصاد جهانی از بحران مالی لطمه دید، احیای جهانی سرانجام روند پایدار و فراگیری پیدا کرده است.

حرکت پایدار اقتصاد جهانی در مسیر احیای فراگیر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، این یافته‌ها که در آستانه نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در هفته جاری منتشر شده‌اند، خوش‌بینی نسبت به این‌که بیشتر اقتصادهای جهان نشانه‌های یک احیای مستمر را نشان می‌دهند تقویت می‌کند، اما نگرانی‌ها نسبت به ابهامات سیاسی که ممکن است بعضی از این کشورها را از مسیر رشد اقتصادی خارج کند، همچنان به قوت خود باقی است.

    شاخص تایگر بروکینگز -فاینانشنال تایمز که شاخص‌های اقتصاد جهانی را دنبال می‌کند، نشان می‌دهد رشد اقتصادی در ماه‌های اخیر در هر دوی اقتصادهای توسعه یافته و بازارهای نوظهور اوج بیشتری گرفته است. این شاخص که همه اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه بزرگ را پوشش می‌دهد، شاخص‌های جداگانه بسیاری از فعالیت واقعی، بازارهای مالی و اعتماد سرمایه‌گذار را با متوسط تاریخی آنها برای اقتصاد جهانی و برای تک تک کشورها مقایسه می‌کند.

    شاخص تایگر نشان می‌دهد رشد اقتصادی در بازارهای نوظهور از زمانی که قیمت نفت در سال 2015 دچار ریزش شد، اوج چشمگیری پیدا کرده است. این شاخص برای رشد بازار نوظهور که سال گذشته این زمان در پایین متوسط تاریخی خود قرار داشت، به بالاترین سطح از اوایل سال 2013 رسیده است.

    به نظر می‌رسد چین و هند دوره‌های پرتلاطم اخیرشان را پشت سر گذاشته‌اند و شاخص‌های رشد برای هر دو کشور به بالای متوسط تاریخی بازگشته است.

    اقتصاد چین سال میلادی گذشته 6.7 درصد رشد کرد که کندترین نرخ رشد از سال 1990 بود در حالی که اصلاحات اقتصادی نارندرا مودی، نخست وزیر هند رتا حدودی بر عملکرد اقتصادی این کشور در سال 2016 تاثیر گذاشت اما شاخص‌ها نشان می‌دهند رشد اقتصادی در هر دو کشور اکنون اوج بیشتری پیدا کرده است.

    شاخص‌های رشد در اقتصادهای توسعه یافته هم به بالای متوسط تاریخی صعود کرده‌اند. شاخص اعتماد در بالاترین سطح خود از زمان بحران مالی جهانی قرار گرفته است. شاخص‌های رشد و اعتماد برای آمریکا به خصوص در سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کردند، اما به گفته تحلیلگران انشعاب سیاسی، سیاست‌های حمایت‌گرایانه و عدم پیشرفت در برنامه اصلاحات در بیشتر کشورها ممکن است به کیفیت و پایداری رشد آنها لطمه وارد کند.

    نتایج این شاخص ممکن است در پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد جهانی که روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، انعکاس پیدا کند. کریستین لاگارد، مدیر کل صندوق بین‌المللی پول، هفته گذشته در یک سخنرانی در بروکسل، اظهار کرد: پس از شش سال رشد ناامید کننده اقتصاد جهان در حال رونق گرفتن است. صندوق بین‌المللی پول در ژانویه پیش‌بینی کرد که اقتصاد جهان امسال 3.4 درصد رشد خواهد کرد. اگر این پیش‌بینی در گزارش هفته جاری صندوق ارتقاء پیدا کند برای نخستین بار در شش سال گذشته خواهد بود که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی سالانه برای رشد جهانی را ارتقاء داده است. طی سال‌های اخیر روند احیای اقتصاد جهانی شتاب نگرفته و مکررا کمتر از نرخ‌های رشد مورد پیش‌بینی از سوی صندوق بین‌المللی پول و سایر موسسات جهانی بوده است.

    با وجود دورنمای کوتاه‌مدت مثبت، بسیاری از اقتصاددانان نگران دینامیسم‌های رشد در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته هستند. سطح سرمایه‌گذاری همچنان اندک مانده و بهره‌وری کند بوده و تنها بنیان ضعیفی برای توسعه اقتصادی آینده فراهم کرده است.

    خانم لاگارد هفته گذشته هشدار داد: بهره‌وری ضعیف همچنان مانع از رشد قوی و فراگیر خواهد شد که تا حدود زیادی به دلیل پیری جمعیت، کندی روند رشد تجارت و سرمایه‌گذاری خصوصی ضعیف است.

    بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، سیاستمداران مانند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و مارین لوپن، نامزد ریاست جمهوری فرانسه که محبوبیت قابل توجهی کسب کرده است، از سیاست‌های حمایت‌گرایانه و ملی‌گرایانه حمایت می‌کنند و نگرانی‌هایی را درباره به خطر افتادن رشد اقتصادی و تجاری جهانی به وجود آورده‌اند با این همه ترامپ اخیرا لحن آرام‌تری به کار گرفته و هفته گذشته اعلام کرد چین را به عنوان دستکاری‌کننده ارز معرفی نخواهد کرد. تنش‌های سیاسی در خاورمیانه و شبه جزیره کره هم ریسکی برای رشد اقتصادی در این مناطق خواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی