عصر بازار

در دیدار سفیر برزیل با رییس اتاق تعاون ایران مطرح شد

پیشنهاد استفاده از ارز ملی برای تجارت ایران و برزیل

عصر اعتبار- در نشست مشترک میان رییس اتاق تعاون ایران و سفیر برزیل بر لزوم افزایش حجم فعالیتهای تجاری و افزایش صادرات و واردات میان دو کشور تاکید و پیشنهاد استفاده از ارز ملی به عنوان راهکار جایگزین تجارت میان دو کشور مطرح شد.

پیشنهاد استفاده از ارز ملی برای تجارت ایران و برزیل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رییس اتاق تعاون ایران در این دیدار با تاکید بر گسترش مبادلات تجاری میان دو کشور، توسعه ارتباط بانکی از طریق ایجاد یک صندوق مشترک میان دو طرف به جهت استفاده از پول ملی برای انجام واردات و صادرات و تسویه پرداختها در این صندوق خواستار شد.

    بهمن عبدالهی گفت: یکی اولویتهای مورد نظر ما توسعه ارتباطات بین المللی اقتصاد تعاون است و با توجه به اینکه برزیل یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا به شمار می‌رود و ارتباطات گسترده‌ای با ایران دارد علاقمندیم روابط اقتصادی بخش تعاون کشور با برزیل را گسترش دهیم.

    وی با اشاره به توانمندی‌های صادراتی بخش تعاون تصریح کرد: تعاون در بخش صادرات از مزیتها و توانمندی‌های بالایی برخوردار است و با کمک برزیل می تواند جایگاه  ویژه‌ای در بازارهای این کشور به دست آورد.

    عبدالهی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان علاقمندی اتاق تعاون ایران برای حضور فعال تولیدکنندگان برزیلی در این نمایشگاه را ابراز کرد.

    به گفته رییس اتاق تعاون ایران، هم اکنون بخش تعاون در تمام فعالیتهای اقتصادی کشور سهم قابل قبولی دارد و این سهم بر اساس برنامه پنج ساله کشور باید به 25 درصد برسد.

    وی صنایع دستی و فرش را از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور نام برد و تصریح کرد: 45 درصد صنایع پتروشیمی در اختیار تعاونی‌ها است و ایران می‌تواند در این بخش همکاری نزدیکی با شرکتهای برزیلی داشته باشد.

    در این دیدار رودریگو آزیردو سانتوس ـ سفیر برزیل ـ نیز حجم صادرات برزیل به ایران را بین 1.8 تا 1.9 میلیارد دلار اعلام کرد و با اشاره به بحث گسترش روابط بانکی میان دو کشور، خاطرنشان کرد: طی مذاکراتی که با دولت داریم درصدد اتخاذ راهکارهایی برای گسترش روابط نظام بانکی هستیم که یکی از این راهها، استفاده از ارز ملی برای تسهیلات بین تجارت کشورها است اما برای آنکه بتوانیم از ارز ملی استفاده کنیم باید محصولات ایرانی بیشتری را در بازارهای برزیل ببینیم تا بانکهای مرکزی هر دو کشور قادر به استفاده از این امکان باشند.

    وی ادامه داد: برزیل به لحاظ تراز تجاری نسبت به ایران مثبت هست و ما علاقمندیم که در زمینه‌های مختلفی نظیر برگزاری نمایشگاهها در برزیل همکاری کنیم تا مبادلات تجاری میان دو کشور افزایش یابد.

    سانتوس افزود: صادرات محصولات ایرانی در برزیل هنوز شاخص نیستند و ما تمایل داریم که محصولات ایرانی بیشتری در بازارهای برزیل شاهد باشیم چرا که معتقدیم هرچه حجم فعالیتهای تجاری بین دو کشور افزایش یابد، آینده بهتری را می توان برای هر دو کشور متصور بود.

    سفیر برزیل در این نشست از حضور تولیدکنندگان قطعات خودروی برزیل در تهران خبر داد و با توجه به نیاز برزیل به محصولات ایرانی، صادرات محصولاتی از مشتقات نفت و پتروشیمی و همکاری در زمینه تولید قطعات خودرو و مواد معدنی را مطلوب دانست.

    در این دیدار همچنین در خصوص کمک به برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات در برزیل، اعزام هیاتهای تجاری و معرفی منابع ملی برزیل برای ارتباط با تعاونی‌های تولیدی توافقاتی به دست آمد و مقرر شد پیشنهاد ایجاد صندوق مشترک از سوی رییس اتاق تعاون ایران به صورت مکتوب و کامل جهت بررسی به سفیر برزیل ارائه شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو