عصر بازار

داده‌های بد آمریکایی تا حدی خنثی شد

شیفت سیاسی در بازار طلا

عصر اعتبار- سیاست همچنان مهم‌ترین روندساز بازارهای جهانی است. تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره در روزهای تعطیل بازارهای جهانی، باعث شد بازارها در اولین روز هفته فرصت واکنش نشان دادن پیدا کنند. این نیز در حالی بود که دوشنبه این هفته روز تعطیل بسیاری از بازارهای غربی به مناسبت «عید پاک» بود.

شیفت سیاسی در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، درحالی‌‌که در هفته‌های گذشته، عمده توجه معامله‌گران بازارهای مختلف به سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بود، از هفته گذشته، تحولات سیاسی در جهان توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. حمله آمریکا به سوریه و تنش در روابط آمریکا و روسیه، تحرکات نظامی آمریکا و کره شمالی در شبه جزیره کره و نگرانی از احتمال پیروزی راست‌افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه دارایی‌های امن را گران‌تر کرده است. یکشنبه همه‌پرسی چالش‌برانگیز ترکیه نیز هسمو با خواسته‌های اردوغان به پایان رسید تا احتمال تنش‌های بیشتر در خاورمیانه نیز مطرح باشد.

    اونس طلا که هفته گذشته تا بهای 1288 دلار جهش کرده بود، صبح دوشنبه هم تحت تاثیر تحولات کره تا اوج جدید 5 ماهه 1293 دلار رشد کرد؛ گرچه بلافاصله تحت‌فشار سودگیری معامله‌گران قرار گرفت. همزمان شاخص‌های سهام تحت‌فشار داده‌های ضعیفی قرار گرفتند که اقتصاد آمریکا به تازگی منتشر کرده است. ارزش دلار نیز به‌دلیل مشابه افت کرد. افت شاخص‌های سهام و دلار به طلا کمک کرد؛ گرچه افت بهای نفت خام مانع رشد بیشتر طلا شد. افت طلای سیاه عمدتا ناشی از پیش‌بینی‌هایی مبتنی‌بر افزایش تولید آمریکا بود. این پیش‌بینی‌ها اثر انتشار خبر رشد خوب اقتصادی چین و تلاش اعضای اوپک برای کاهش تولید را خنثی کرد. بهایی که تا ساعت 8عصر دوشنبه برای اونس ثبت شد، 1290 دلار بود؛ گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری سومین هفته آوریل رقم خورده باشد.

    با آنکه احتمال انقباض پولی بیشتر در آمریکا جدی است و درصورتی‌که تنش‌ها در شبه‌جزیره کره افزایش پیدا کند، باید در انتظار رشد بیشتر قیمت طلا بود؛ به ویژه از آن‌رو که رشد هفته‌های گذشته فلز زرد،‌ حمایت فنی را هم متوجه طلا کرده است. رئیس فدرال رزرو آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که اقتصاد آمریکا سالم است و افزایش تدریجی نرخ‌های بهره ادامه خواهد یافت. با این همه، انتشار داده‌های اخیر ضعیف ممکن است این روند را مختل کند. درحالی‌‌که دو هفته پیش، گزارش اشتغال‌زایی آمریکا داده‌های بسیار بدی داشت، به‌تازگی داده‌های بد بیشتری منتشر شده است. تازه‌ترین آمارهای منتشرشده در آمریکا نشان می‌دهد که میزان خرده‌فروشی در این کشور در ماه مارس با کاهش روبه‌رو شده است. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد: مصرف‌کنندگان طی ماه مارس نسبت به فوریه هزینه‌های کمتری را انجام داده‌اند و این مساله نگران‌کننده است. براساس این گزارش، میزان خرده‌فروشی در اقتصاد آمریکا در ماه مارس با افت 2/ 0 درصدی روبه‌رو شده است. این رقم در ماه فوریه با رشد 1/ 0درصدی همراه شده بود. کارشناسان اقتصادی افزایش 1/ 0 درصدی خرده‌فروشی را در این مدت پیش‌بینی کرده بودند. انتشار این آمارها می‌تواند طی روزهای آینده به نفع قیمت طلا و به ضرر ارزش دلار باشد. آدام باتن، تحلیلگر ارشد «فارکس لایو» در این باره تاکید کرد: «این دومین ماه متوالی است که آمارهای خرده‌فروشی در آمریکا ناامید‌کننده است و این مساله می‌تواند تاثیر زیادی بر تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده داشته باشد.» فدرال رزرو آمریکا در نشست مارس برای دومین بار در 3 ماه اخیر نرخ بهره را افزایش داده است. اندریو گرانتهام، اقتصاددان ارشد سی‌ای‌بی‌سی تاکید کرد که آمارهای ناامید‌کننده خرده‌فروشی می‌تواند تاثیر منفی بر وضعیت رشد اقتصادی در سه ماه نخست داشته باشد. مصرف بخش خصوصی نقش مهمی در رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا دارد؛ درحالی‌‌که برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی آمریکا در 3 ماه نخست امسال به 5/ 1 درصد رسیده؛ ولی به‌نظر می‌رسد این رقم کمتر از پیش‌بینی‌های اعلام شده باشد.

    دیگر آمارهای منتشرشده در آمریکا نیز نشان می‌دهد که کاهش قیمت بنزین تاثیر زیادی بر افت نرخ تورم داشته است. وزارت کار آمریکا اعلام کرده نرخ تورم طی ماه مارس با افت 3/ 0 درصدی روبه‌رو شده است. این در شرایطی است که نرخ تورم آمریکا در ماه فوریه با افزایش 2/ 0 درصدی روبه‌رو شده بود. این نخستین بار از فوریه 2016 میلادی است که نرخ تورم آمریکا با کاهش روبه‌رو می‌شود. البته نرخ تورم سالانه آمریکا در ماه مارس به 4/ 2 درصد رسیده است. این رقم در ماه فوریه به 7/ 2 درصد رسیده بود. شاخص قیمت بنزین در آمریکا طی ماه مارس با افت 3/ 6 درصدی روبه‌رو شده است. به‌طور کلی شاخص قیمت انرژی و مواد غذایی طی ماه گذشته با افت 1/ 0 درصدی روبه‌رو شده است. به‌نظر می‌رسد کاهش نرخ تورم در آمریکا در نهایت به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

    با این همه، فعلا اخبار بین‌المللی به نفع طلا کار می‌کند. اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ می‌گوید: «ایالات‌متحده، متحدانش و چین در حال همکاری برای بررسی گزینه‌های مختلف پاسخ دادن به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی هستند. آمریکا به‌دنبال یک اجماع بین‌المللی برای اقدام علیه کره شمالی است. ما در حال همکاری با متحدان و شرکا و رهبری چین هستیم تا گزینه‌های مختلفی را علیه کره‌شمالی توسعه دهیم.»

    تازه‌ترین تحلیل فنی «دیلی اف ایکس» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا به زودی تا سطح 1336 دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت. درحالی‌‌که قیمت طلا توانسته است به بالاتر از میانگین 200 روز گذشته خود افزایش یابد، تحلیلگران دیلی اف ایکس بر این باورند که طلا به‌زودی سطح مقاومتی 1300 دلاری را خواهد شکست و تا 1336 دلار افزایش خواهد یافت. تحلیل تکنیکال حاکی است، اگر طلا بتواند بالاتر از 1280 دلار در هر اونس تثبیت شود، به زودی ابتدا به سطح مقاومتی 1302 دلار سپس 1317 دلار و در نهایت 1336 دلار خواهد رسید. سرمایه‌گذاران بین‌المللی توجه زیادی به ریسک‌های سیاسی اوضاع اقتصادی آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه دارند. انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا طی روزهای آینده نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته باشد. تحلیلگران بازارهای بین‌المللی بر این باورند که اگر تنش در شبه جزیره کره افزایش یابد و اوضاع خاورمیانه به‌خصوص سوریه تشدید شود، این مساله در نهایت موجب افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی