عصر بازار

دسترسی به آخرین اطلاعات اقتصادی آسان می‌شود

رونمایی دو سامانه جهت ارتقاء شفافیت

عصر اعتبار- معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد دو سامانه بانک داده‌های اقتصادی و مالی، درگاه پایش داده‌های اقتصادی کشور را جهت سهولت دسترسی به آخرین اطلاعات اقتصادی کشور توسط عموم مردم و مدیران ارشد رونمایی کرد.

رونمایی دو سامانه جهت ارتقاء شفافیت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مراسم رونمایی از دو سامانه داشبورد مدیریت اطلاعات اقتصادی و بانک داده‌های اقتصادی و مالی امروز 29 فروردین‌ماه با حضور علی طیب‌نیا - وزیر امور اقتصاد و دارایی - و حسین میرشجاعیان – معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد برگزار شد.

    در این مراسم یکتا اشرفی – مدیرکل دفتر مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد –درباره‌ داشبورد مدیریت اطلاعات اقتصادی، اظهار کرد: درگاه پایش داده‌های اقتصادی کشور که در قالب داشبورد مدیریت اطلاعات اقتصادی طراحی شده محیطی است که اطلاعات استخراج شده از داده‌های بانک اطلاعات اقتصادی و مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی را به صورت مصور و گرافیکی در اختیار مدیران و تصمیم‌گیران قرار می‌دهد. نمایش این اطلاعات به صورت نمایه‌های گرافیکی به درک مطلب و تحلیل سریع‌تر اطلاعات کمک می‌کند.

    وی ادامه داد: در تهیه این داشبورد به حذف اطلاعات تفصیلی و جزئیات، نمایش اطلاعات مهم حوزه عملکرد، انتقال سریع هدف داده‌ها از طریق اطلاعات بصری توجه شده است.

    مدیرکل دفتر مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد  اظهار کرد: جهت ساخت درگاه پایش داده‌های اقتصادی کشور از ابزار Qlikview استفاده شده که این ابزار در سال‌های اخیر همواره در سطح بهترین ابزارهای هوش تجاری (BI) درسطح بین‌الملل قرار داشته است. این درگاه جهت ارائه‌ گزارش‌های تحلیلی بر خط مختص مقام عالی وزارت و مدیران ارشد در بستر MPLF با استفاده از انبار داده طراحی شده است و از طریق این درگاه می‌توان در کمترین زمان و به راحتی به صورت بصری تمامی تحلیل‌های اقتصادی، پیش‌بینی‌ها و شبیه‌سازی‌های سیاستی را مشاهده کرد.

    اشرفی همچنین گفت: در صورت نیاز به اطلاعات جزیی‌تر با عمل DRAG و DRALLDOWM ابعاد دیگر اطلاعات قابل مشاهده است. این ابزار می‌تواند تحلیل‌های مورد نیاز مدیران را در اسرع وقت در اختیار آنها قرار دهد.

    وی درباره امنیت این داشبورد گفت: در خصوص امنیت داشبورد مدیریت اطلاعات اقتصادی، تمامی تنظیمات امنیتی و سطوح دسترسی با لحاظ رعایت سیاست‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی پیش‌بینی شده و LOG سرور با امکان ثبت تمامی LOGIN های کاربران از پیش‌ تعریف شده و تمامی فعالیت‌های کاربران ایجاد و قابل گزارش‌گیری توسط مدیریت داشبورد است.

    مدیرکل دفتر مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد همچنین درباره درگاه پایش داده‌های اقتصادی کشور، توضیح داد: داشبورد مدیریت اطلاعات اقتصادی دارای صفحات است: صفحه مرتبط با عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی، صفحه مرتبط با حوزه عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی در سطح ملی که شامل سازمان‌ها و معاونت‌های مربوطه می‌شود، صفحه مرتبط با شاخص‌های اقتصاد کلان که شامل حساب‌های ملی، شاخص‌های قیمتی تولیدکننده و مصرف‌کننده و زیرگروه‌های آن است. صفحه مرتبط با شاخص اقتصاد مقاومتی و زیرگروه‌های مرتبط با آن، صفحه گزارش‌های برنامه‌های توسعه شامل عملکرد برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، احکام دائمی برنامه‌ها و لایحه برنامه ششم.

    اشرفی همچنین درباره‌ بانک داده‌های اقتصادی و مالی، گفت: دفتر مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد با توجه به جایگاه سازمانی و وظایف محوله، طراحی بانک داده‌های اقتصادی و مالی کشور را با تاکید بر حوزه عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی و با هدف ارائه‌ آمار و اطلاعات به هنگام و رسمی در دستور کار خود قرار داده است. این مهم از آنجایی اهمیت دارد که حرکت در مسیر توسعه و برنامه‌ریزی در هر اقتصادی بدون وجود اطلاعات شفاف، صحیح و جامع و ارائه تحلیلی علمی و کارشناسی از این اطلاعات امری غیرممکن است.

    وی ادامه داد: عدم شفافیت اقتصادی سبب می‌شود امکان برنامه‌ریزی صحیح و جامع اقتصادی و شفاف بودن سیاست‌های اقتصادی برقرار نباشد. شفافیت اقتصادی از آنجایی حائز اهمیت است که اولین گام در سیاست‌گذاری اقتصادی و بررسی مسائل آن شناخت دقیق از وضع موجود است.

    مدیرکل دفتر مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد درباره ساختار و نحوه ارائه داده‌ها در سامانه مذکور، اظهار کرد: بانک داده‌های اقتصادی و مالی با تاکید بر حوزه‌ عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی طراحی و راه‌اندازی شده است و بر این اساس به ارائه‌ی آمار و اطلاعات در بخش‌های بازار سرمایه، خصوصی‌سازی، سرمایه‌گذاری خارجی، مالیات، گمرک و خزانه‌داری با تواتر سالانه، فصلی، ماهانه و روزانه می‌پردازد. از دیگر ویژگی‌های بانک داده‌های اقتصادی و مالی ارائه آمار و اطلاعات در حوزه وزارت متبوع و سطح استانی و با تواتر فصلی و سالانه است. همچنین با توجه به جایگاه وزارت امور اقتصادی و دارایی در برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های کلان و اقتصادی کشور بانک مذکور در حوزه‌های حساب‌های ملی، بازار کار، شاخص‌های توزیع درآمد، بخش‌های صنعت و کشاورزی به ارائه آمار و اطلاعات می‌پردازد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو