عصر بازار

طیب‌نیا:

وزارت اقتصاد به دنبال تولید آمار مستقل نیست

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد با اشاره به قابلیت‌های بانک اطلاعاتی مالی و اقتصادی این وزارتخانه گفت: سامانه جدید به دنبال تولید آمارهای مستقل از بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نیست.

وزارت اقتصاد به دنبال تولید آمار مستقل نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، علی طیب‌نیا در جلسه بهره‌برداری از سامانه داده‌های اقتصادی و مالی ایران که صبح امروز (سه‌شنبه 29 فروردین) در وزارت اقتصاد برگزار شد، با بیان اینکه راه‌اندازی بانک داده‌های اقتصادی و مالی پیش از این مورد مطالبه پژوهشگران و فعالان اقتصادی بوده است، گفت: در شورای گفت‌وگو کمتر جلسه‌ای بود که در آن ضرورت وجود چنین سامانه‌ای از وزارت اقتصاد مطالبه نمی‌شد.

    به گفته طیب‌نیا با نقدها و پیشنهادهایی که به همکاران وزارت اقتصاد در خصوص این سامانه داده می‌شود می‌توان بهره‌وری از این سامانه‌ را افزایش داد.

    وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: آمارهای اقتصادی از زمانی اهمیت پیدا کرد که کشورها به دنبال برنامه‌ریزیهای توسعه رفتند.

    وی گفت: در وایل قرن بیستم مشخص شد که مکانیزم بازار قادر به ایجاد تعادل در اقتصاد کلان نیست و ضرورت دخالت دولت برای ایجاد تعادل در بازار حس شد.

    طیب‌نیا ادامه داد: تا قبل از دهه 1860 تورم به مفهوم امروز وجود نداشت همین موضوع قبل از دهه 20 برای رکود صادق بود. به این ترتیب ضرورت دخالت دولت برای مقابله با تورم و رکود ایجاد شد.

    وزیر اقتصاد تاکید کرد: بدون دسترسی به اطلاعات و آمارهای بروز امکان سیاستگذاری اقتصادی وجود نداشته و نمی‌توان به هدف‌های درج شده در برنامه‌های توسعه دست یافت.

    وی خاطر نشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم از نظام برنامه‌ریزی به جای نظام بازار آزاد استفاده شد. از همین زمان نیاز به آمار و ارقام حس شده و سازمانهای ملی و بین‌المللی برای تدوین انواع آمارهای اقتصادی تشکیل شدند.

    طیب‌نیا با بیان اینکه اطلاع از تغییر بخشنامه‌ها و سیاستهای آتی دولت از جمله شاخص‌های مهم برای سرمایه‌گذاری می‌باشد، گفت: در یک محیط متغیر امکان پیش‌بینی اقتصادی وجود ندارد و به همین دلیل سرمایه‌گذاران رغبتی برای وارد کردن سرمایه‌های خود پیدا نمی‌کنند.

    وی با اشاره به اهمیت تصمیم‌گیریهای دولت تاکید کرد: ممکن است ممنوع‌الورود کردن برخی کالاها منجر به رسیدن سودهای کلان به یک فرد شود از سوی دیگر برداشتن تعرفه‌های وارداتی می‌تواند تولیدکنندگان را با خطر ورشکستگی مواجه کند.

    به گفته وزیر اقتصاد فقط جمع‌آوری آمارها و اطلاعات اقتصادی مهم نیست بلکه مرحله بعد از آن پرورش این اطلاعات است که یک امر تخصصی و مبتنی بر دانش اقتصادی می‌باشد.

    وزیر اقتصاد با اشاره به طبیعی بودن تفاوت آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تاکید کرد: مهم اختلاف آمارهای این دو نهاد نیست بلکه نکته اساسی کم بودن خطای اندازه‌گیری شاخص‌ها بوده و از سوی دیگر مقایسه دو شاخص می‌تواند میزان تقریبی خطای آنها را مشخص کند.

    طیب‌نیا ادامه داد: من هیچ وقت از یکی شدن آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران استقبال نکردم.

    وزیر اقتصاد تاکید کرد: یکی از ساختارهای آماری پیشرفته در کشور ما وجود دارد و همکاران بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مرتبا به دنبال بهود شاخص‌های مورد استفاده برای ارائه آمارهای خود هستند.

    طیب‌نیا افزود: سامانه جدید وزارت اقتصاد به دنبال تولید آمار مستقل نیست.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی گفت: در اقتصاد مقاومتی هدف دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار است. این رشد باید درون‌زا، دانش‌بنیان و عدالت محور بوده و کمترین آسیب‌پذیری را نسبت به تکانه‌های خارجی داشته باشد.

    وزیر اقتصاد با بیان اینکه امروز بیش از 2 هزار مجوز در کشور صادر شده و 8900 سرویس اطلاعات برای گرفتن مجوز رد و بدل می‌شود، گفت: فعال اقتصادی در دالان‌های پیچ‌در‌پیچ گم شده و آدم از طراحی آن روی کاغذ وحشت می‌کند. معنا ندارد برای اخذ یک مجوز 18 ماه زمان صرف شود، این زمان باید به 2 ماه کاهش یابد.

    طیب نیا با اشاره به اینکه دولت وارث بیش از 700 هزار میلیارد تومان بدهی است، تاکید کرد: 20 درصد سود این رقم در سال 140 هزار میلیارد تومان می‌شود.

    وزیر اقتصاد به پرداخت یارانه نقدی فرودرین ماه اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته 3 هزار و 700 میلیارد تومان یارانه پرداخت شده که 3200 میلیارد تومان آن از منابع بودجه بوده است.

    وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: در 8 ساله منتهی به سال 92، میانگین رشد اقتصادی 2.2 درصد و رشد جمعیت 1.2 درصد بوده است. یعنی درآمد سرانه حدودا یک درصد افزایش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو