عصر بازار

هیات وزارت اقتصاد به مالزی می‌رود

مقدمات بازارسرمایه مشترک اسلامی

عصر اعتبار- قائم‌مقام سازمان بورس و اوراق بهادار از ارایه طرح راه‌اندازی بازار سرمایه مشترک اسلامی به سازمان بورس خبر داد و گفت: به همین منظور هیات وزارت اقتصاد و سازمان بورس،هفته آینده به مالزی می‌رود.

مقدمات بازارسرمایه مشترک اسلامی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، بهادر بیژنی در حاشیه نهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص راه‌اندازی بازار سرمایه مشترک اسلامی گفت: طرح راه اندازی بازار مشترک سرمایه اسلامی مطرح شده و طرح آن هم به سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است.

    قائم‌مقام سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال خبرنگار مهر افزود: لازمه این کار آن است که چالشی که بحث نبود مرجع واحد در دنیای اسلام است را برطرف کرده و کمیته‌های فقهی، روابط خود را آن گونه که باید و شاید با هم برقرار نمایند، در این میان اگر بخواهد فقط بحث این باشد که پولی سرمایه گذاری شود، تنها یک بحث است؛ ولی اگر بخواهیم ابزارهایی را به کار گیریم که همه معتقدند باشند اسلامی هستند، نیاز به کار و فعالیت دارد تا حداقل ارتباط، بین کمیته‌های فقهی بازارهای سرمایه مختلف، نزدیک تر باشد.

    وی تصریح کرد: با کشورهایی همچون مالزی، مذاکراتی انجام شده که بتوان ارتباط را برقرار کرد، البته هفته آینده نیز قرار است که هیاتی از وزارت اقتصاد و سازمان بورس، به این کشور سفر کرده و بحث اوراق بدهی را مورد مذاکره قرار دهند.

    معاون امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که کشورهای اسلامی، چند درصد از ابزارها و اوراق‌های مالی ایران را اسلامی می‌دانند، گفت: واقعیت این است که هیچ تحقیقی در این مورد انجام نشده که کدام یک از بازارهای مالی  اسلامی دنیا، اوراق‌ها و ابزارهای منتشر شده از سوی ایران در بازار سرمایه را اسلامی می‌دانند؛ اما ارتباط نزدیکی با کشورهای اسلامی همچون مالزی و اندونزی که ابزارهای مشابه ایران را دارند، برقرار شده است.

    به گفته بیژنی، تلاش داریم ارتباط خود را با بازارهای مطرح اسلامی از جمله مالزی بهتر کنیم تا یکی از خواسته‌های به حق سرمایه‌گذاران را برآورده سازیم، این در حالی است که سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه ایران انتظار دارند تا ابزارهایی که از سوی همه کشورها، اسلامی شناخته می‌شود را گسترش دهد. یکی از برنامه ها هم همین است که ارتباط بین کمیته‌های فقهی کشورهای اسلامی نیز برقرار شود.

    وی اظهار داشت: هفته قبل، اعضای شورای فقهی بازار سرمایه ایران به مالزی رفته و مذاکراتی را صورت دادند، البته هدف سازمان بورس و اوراق بهادار این است که کمیته فقهی خود را به دنیا معرفی کرده تا اولا شایستگی آن را بدانند و به این نکته پی برند که همه ابزارهای اسلامی که منتشر می‌شود، تا حدود زیادی شبیه به هم است و اختلافات بسیار جزئی در این رابطه به چشم می‌خورد.

    قائم‌مقام سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: می توان بر روی یکسری از محصولاتی که همه کشورهای اسلامی توافق دارند، کار مشترک را آغاز کرده و به تدریج دامنه آن را گسترش دهیم.

    بیژنی ادامه داد: مالزی در بازارهای مالی و اسلامی زحمات زیادی کشیده و پیشرفت‌های زیادی داشته است، در واقع، اکنون گام اول این است که بخشی از وزارت اقتصاد که اوراق بدهی را پیگیری می‌کند در کنار بخشی از سازمان بورس و اوراق بهادار که موضوع انتشار اوراق بدهی را پیگیری می‌کنند؛ جلسات مشترکی در نهاد ناظر مالزی برگزار کرده و یکی از بحث‌ها نیز پیگیری اوراق بدهی است، اما یکی دیگر از مباحثی که در این سفر پیگیری می‌شود، موضوع بررسی از نظر مشروعیت را انجام دهند و در هیات مدیره سازمان بورس نیز مطرح شده است.

    وی در خصوص بازاریابی در مورد اوراق مشتقه در مالزی اظهار داشت: یکی از اهداف بین‌المللی شدن بازار سرمایه، جذب سرمایه گذار خارجی است که هدف مهمی به شمار می‌رود، ولی مهمتر از آن رسیدن به استانداردهای بین المللی دنیا است؛ تصور کنید وقتی 50 میلیون نفر در بازار سرمایه ایران، سهامدار سهام عدالت شوند موضوع شفافیت یا حاکمیت شرکتی آنها مطرح می‌شود؛ این بحث‌ها همچون بازاریابی برای ابزار مشتقه در حالی قابل اجرا به بهترین شکل است که بازار سرمایه ایران هم بین‌المللی شده باشد.

    بیژنی گفت: آمدن پول و فعالیت در بازار سرمایه بسیار مهم است، ولی مهمترین از آن، تطبیق با استانداردهای بین‌المللی است؛ البته بحث داخلی هم مطرح است، چند ماه دیگر موضوع سهام عدالت جدی خواهد شد، باید تکلیف را مشخص کرد که استراتژی چیست. اگر بهترین استانداردها را نداشته باشیم، موضوع شفافیت کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در نهایت بسیاری از مباحث بین‌المللی شدن موضوع بازار داخلی ایران است، موضوعی که مسئولان کمتر به آن توجه می‌کنند.

    وی در خصوص توقف نمادها و ابزارهای مشتقه نیز اظهار داشت: سیاست سازمان بورس این است که توقف نمادها رابه حداقل برساند یا توقف از بین برود، ولی بحث بازاریابی به شدت بحث مهمی است، مشکل ما تا کنون این بوده که ما عکس‌العملی کار کرده ایم، یا چهارتا سرمایه گذار آمده اند و چای و قهوه خورده ایم، ولی ما می خواهیم که فعال باشیم و ما به دنبال آنها برویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی