عصر بازار

همکارهای تجاری تاجیکستان و ازبکستان گسترش می‌یابد

عصر اعتبار- در چارچوب همایش تجار تاجیکستان و ازبکستان طرفین توافق‌نامه‌هایی در خصوص گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف به امضا رساندند.

همکارهای تجاری تاجیکستان و ازبکستان گسترش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل فارس، در دوشنبه به نقل از پایگاه اطلاعاتی اتاق بازرگانی تاجیکستان، در چارچوب همایش تجار تاجیکستان و ازبکستان که همزمان با اولین نمایشگاه محصولات صنعتی «تاشکند» در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان با حضور گسترده تجار 2 کشور برگزار شد، طرفین توافق‌نامه‌هایی در خصوص گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف به امضا رساندند.

    همچنین موافقتنامه‌ای در زمینه عرضه خودروهای تولید ازبکستان میان شرکت «ازآوتوصناعت» و شرکت‌های تاجیکستانی «لس اینوست» و «تاج موتورس» به امضا رسید.

    علاوه بر این میان شرکت ازآوتوصناعت ازبکستان و شرکت تاجیکستانی «غیور» تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید.

    همچنین میان شرکت شیمیایی «ترانس نفت و گاز گلوبال سرویس» ازبکستان و شرکت غیور تاجیکستان در زمینه توسعه روابط تفاهم‌نامه‌ای امضا شد.

    در چارچوب این همایش همچنین پروتکلی در زمینه توسعه محصولات غذایی میان شرکت «ازبک عازیک اوقات خولدینگ» و شرکت «اقتدار» تاجیکی به امضا رسید.

    در مجموع طرفین 3 توافقنامه 5 تفاهم‌نامه و 1 پروتکل در زمینه توسعه همکاری‌های دوجانبه امضا کردند.

    در این همایش وضعیت فعلی و دورنمای روابط تجاری و اقتصادی میان تاجیکستان و ازبکستان مورد بررسی قرار گرفت و همچنین طیف گسترده‌ای از مسائل متقابلا سودمند تجار 2 کشور بررسی شد.

    اتاق‌های بزرگانی تاجیکستان و ازبکستان در این همایش آمادگی خود را در زمینه مساعدت به تجار 2 کشور جهت پیدا کردن شرکای احتمالی تأیید کردند.

    اولین نمایشگاه محصولات صنعتی ازبکستان در تاجیکستان که بعد از روی کار آمدن «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور جدید این کشور برگزار شد، در تاریخ 17 آوریل در شهر دوشنبه آغاز و قرار است فردا، 21 آوریل به پایان رسد.

    در این نمایشگاه بیش از 160 شرکت مختلف ازبکی محصولات خود را به نمایش و فروش گذاشتند.

    مبادله تجاری میان 2 کشور در سال 2016 میلادی تقریبا 6 برابر افزایش یافته و 70 میلیون دلار را تشکیل داد که 36 میلیون دلار از آن به صادرات محصولات تاجیکی به ازبکستان و 34 میلیون دلار باقی مانده به واردات محصولات ازبکی به تاجیکستان مرتبط است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی