عصر بازار

رئیس جمهور ویتنام عنوان کرد؛

تاکید بر برقراری ارتباطات بانکی ایران و ویتنام

عصر اعتبار- رئیس جمهور ویتنام از تسهیل در صدور روادید برای گردشگران ایرانی خبر داد و از بانکهای کشورش خواست تا در تسهیل روابط با بانکهای ایرانی تلاش کنند.

تاکید بر برقراری ارتباطات بانکی ایران و ویتنام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، غلامحسین شافعی که در صدر هیاتی تجاری به ویتنام سفر کرده، در ملاقات با رئیس جمهور ویتنام ضمن اشاره به دستاوردهای دیدار روسای جمهور دو کشور، خواستار سرعت عمل طرف ویتنامی در نهایی کردن توافقنامه های بانکی، تجارت ترجیحی و کشاورزی با ایران شد.

    در این نشست، تران دای کوانگ، رئیس جمهور ویتنام با اشاره به روابط دیرینه میان کشورش با ایران، گفت: در سال گذشته میلادی، شاهد دو اتفاق خوشایند در روابط دوجانبه بودیم که با سفر رئیس جمهور پیشین ویتنام آقای ترانگ تان سانگ به تهران و سفر رئیس جمهور ایران حسن روحانی به هانوی رقم خورد؛ دیدارهایی که به نزدیکی بیشتر دو ملت منجر شده است.

    تران دای کوانگ به سفر پاییز گذشته غلامحسین شافعی به همراه رئیس جمهوری به هانوی اشاره کرد و از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران به خاطر فراهم کردن امکان سفر هیات تجاری ایران به ویتنام و ملاقات تجار دو کشور طی مدت کوتاهی پس از سفر روحانی به هانوی، قدردانی کرد. رئیس جمهور ویتنام همچنین، با اشاره به حضور 5 تن از نمایندگان مجلس ایران در ترکیب هیات ایرانی، از توجه ویژه دولت و مجلس ایران به ارتقای روابط با ویتنام تشکر کرد.

    تران دای کوانگ، ضمن استقبال از توسعه روابط تجاری میان بازرگانان ایران و ویتنام گفت: حوزه های نفت، کشاورزی، شیلات و مخابرات، حوزه هایی است که در دو کشور آمادگی لازم برای توسعه مناسبات مشترک دیده می شود.

    وی همچنین با اشاره به ظرفیت بالای ایران در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی از آمادگی کشورش برای افزایش همکاری با طرف ایرانی در این حوزه ها و همچنین صادرات محصولاتی همچون برنج، چای، قهوه، بادام هندی، فلفل و قطعات موتورسیکلت به ایران خبر داد.

    تران دای کوانگ، با اشاره به حجم فعلی مبادلات تجاری دو کشور گفت: حجم مبادلات میان ایران و ویتنام در شان روابط خوب سیاسی میان دو طرف نیست؛ از این رو در سفر رئیس جمهور محترم ایران به هانوی، توافق شد در سال های پیش رو به 2 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

    رئیس جمهور ویتنام گفت: دولت ویتنام تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ویتنامی در ایران و همچنین همکاری و تعامل بهتر میان بخش های خصوصی دو کشور را فراهم خواهد کرد.» کوانگ در مقابل، از شرکت های سرمایه گذاری ایرانی دعوت کرد برای مشارکت در پروژه های ویتنام اقدام کنند.

    رئیس جمهور ویتنام همچنین با هدف تسریع در توسعه همکاری های دوجانبه، از تصمیم این کشور برای تسهیل در صدور ویزای توریستی و تجاری برای اتباع ایران خبر داد. او همچنین از بانک های ویتنامی خواست برای برقراری ارتباطات بانکی با بانک های ایرانی پیش قدم شوند.

    تران دای کوانگ جمعیت 90 میلیون نفری ویتنام را بازاری با پتانسیل های بسیار، برای تجار ایرانی دانست و اعلام آمادگی کرد که کشورش به عنوان دروازه ورود کالاهای ایرانی به بازار آسه‌آن، با جمعیتی بالغ بر 600 میلیون نفر عمل کند.

    جایگاه ویژه ویتنام برای ایران

    غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، ضمن اشاره به احساس نزدیک میان مردم ایران و ویتنام و احترام ملت ایران به تاریخ پرافتخار ویتنام که حاکی از آزادی خواهی، میهن پرستی و جهد در استقرار انسانیت است، اضافه کرد: نگاه به شرق و توسعه روابط اقتصادی با منطقه شرق یک سیاست راهبردی دولت ایران است؛ در این میان، ویتنام از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

    شافعی نگاه مثبت مردم دو کشور به تعامل با یکدیگر را در شرایطی که دولت ایران و ویتنام تصمیم به توسعه مناسبات اقتصادی گرفته اند، مولفه ای موثر برای جهش در تعاملات دوجانبه دانست.

    رئیس اتاق ایران به دیدارهای روسای جمهور دو کشور در هانوی و تهران اشاره کرد و گفت: ثمره این دیدارها در همین مدت کوتاه، افزایش 22 درصدی حجم مبادلات تجاری بوده است. هم اکنون، ویتنام در میان 20 کشور اول هدف تجاری ایران قرار گرفته است.

    شافعی با اشاره به هدف گذاری 2 میلیارد دلاری برای مناسبات اقتصادی میان ایران و ویتنام در دیدار سال گذشته حسن روحانی و تران دای کوانگ گفت: ظرفیت های اقتصادی دو کشور نشان از آن دارد که هدف تعیین شده به راحتی قابل دسترس است و امیدوارم اتاق های بازرگانی دو کشور، در زمان مناسب اهداف دو رئیس جمهور را محقق کنند.

    رئیس اتاق ایران با اشاره به سخنان رئیس جمهور ویتنام در مورد ظرفیت این کشور به عنوان دروازه ورود به آسه‌آن گفت: ویتنام می تواند راه ورود ما به پنجمین بلوک اقتصادی دنیا، آسه‌آن، باشد؛ ایران هم در مقابل، می تواند یک راه مطمئن و کوتاه برای رسیدن به یک بازار 400 میلیون نفری در آسیای مرکزی، قفقاز، افغانستان و عراق برای ویتنام باشد.

    شافعی تاکید کرد که نگاه طرف ایرانی تنها به روابط دوجانبه نیست بلکه به دنبال همکاری های اثربخش در اقتصاد منطقه ای هر دو طرف است و اتاق ایران این موضوع را در دستور کار قرار داده است. او همچنین با اشاره به ظرفیت های بالای تجاری میان ایران و ویتنام، اقتصاد دو کشور را مکمل یکدیگر دانست و گفت که این موضوع می تواند محور تقویت همکاری های دوجانبه قرار گیرد.

    رئیس اتاق ایران در این دیدار از توافق شکل گرفته میان اتاق ایران و اتاق ویتنام برای تشکل اتاق مشترک بازرگانی خبر داد و ابراز امیدواری کرد اتاق مشترک دو کشور طی 3 ماه آینده در هانوی و تهران راه اندازی شود.

    رئیس پارلمان بخش خصوصی به حضور 5 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون های انرژی، صنایع، حمایت از تولید و بودجه  در ترکیب هیات ایرانی حاضر در هانوی هم اشاره کرد و گفت: «این حضور، نشان از جایگاه ویژه ویتنام برای ایران و همچنین حمایت مجلس ایران از توسعه مناسبات اقتصادی با ویتنام دارد.»

    شافعی به توافقات شکل گرفته در سفر سال گذشته رئیس جمهوری ایران به هانوی اشاره کرد و توضیح داد: در سفر سال گذشته هیات سیاسی-اقتصادی ایران به ویتنام، سه توافقنامه عمده به امضا رسید که شامل تشکیل کمیته مشترک بانکی، بررسی توافقنامه تجارت ترجیحی و توافقنامه میان وزارتخانه های کشاورزی دو کشور برای تقویت همکاری ها بوده است. ایران قدم های مهمی در هر سه زمینه برداشته و منتظر پاسخ مناسب از سوی دولت ویتنام است.

    شافعی افزایش سرعت عمل طرف ویتنامی برای عملی کردن این توافقات را خواستار شد و گفت: نمایندگان مجلس ایران هم حمایت خود را از هرگونه توافق میان ایران و ویتنام اعلام کرده اند.

    رئیس اتاق ایران گفت: ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی، مصمم هستیم پاسخ مناسب را در زمان مناسب به اراده سران دو کشور برای رسیدن به مناسبات اقتصادی 2 میلیارد دلاری بدهیم و بسیار امیدوار هستیم که در این راه توفق پیدا خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی