عصر بازار

شاخص سهام در بازارهای مالی عربی چگونه تعیین می‌شود؟

عصر اعتبار- شاخص سهام روشی برای اندازه‌گیری بخشی از بازار سهام است. این شاخص بیانگر روند عمومی قیمت سهام همه شرکت‌های پذیرفته در بورس اوراق بهادار است که در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به صورت‌های مختلف تعیین می شود.

شاخص سهام در بازارهای مالی عربی چگونه تعیین می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شاخص، در مفهوم کلی، معیاری است که براساس آن می‌توان چیـزی را تشخیص داد. در بورس هم شاخص‌ها، در واقع معیارهای مهمی هستند که با بررسی و تحلیل آنها، می‌توان وضعیت گذشته و حال بورس را از جنبه‌های مختلف، ارزیابی و حتی روند آینده بورس را پیش‌بینی کرد. بنابراین، شاخص سهام در بورس نقش بسیار مهمی برای سرمایه گذاران ایفا می کند.

    شاخص سهام در بازارهای مالی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به روش های مختلف تعیین می شود در بعضی از این کشورها مانند امارات و عربستان سعودی شاخص سهام توسط مسولان بورس تعیین می شود و عددی را مبنای شاخص سهام تعیین می‌کنند در دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شرکت‌ها شاخص و ارزش سهام خود را اعلام می‌کنند که پس از موافقت مسوولان بورس سهام آن شرکت در بورس عرضه می شود.

    با توجه به بحران‌های متوالی که چند سال گذشته گریبان گیر بورس‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بخصوص بورس های دوبی، ابوظبی، کویت و ریاض شده است شاخص سهام در این بورس ها به شدت تغییر یافته و باعث فرار سرمایه گذاران خارجی بورس‌های عربی شد.

    مسولان شیخ نشین دوبی در سال 2001 میلادی همزمان با آغاز بحران در بازارهای مالی امارات، شاخص کل سهام بورس دوبی را 1500 واحد به  2800 واحد افزایش دادند که در حال حاضر شاخص سهام در بورس دوبی   3402 و در بورس ابوظبی  4492 واحد است.

    هم چنین در حال حاضر شاخص کل سهام در بازارهای مالی کویت، ریاض، مسقط  و دوحه به ترتیب 6884 واحد 7011 واحد  و 5528 واحد و 10336 واحد است.

    رسانه های عربی امارات نوسانات شاخص سهام در بورس‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را بحران‌های سیاسی و جنگ‌های منطقه اعلام کردند و کارشناسان اقتصادی امارات معتقدند که تا زمانی که بحران در منطقه و آسیا هست اقتصاد کشورهای عربی =حوزه خلیج فارس نیز شاهد نوسات و بحران خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی