عصر بازار

بازار سرمایه اسلامی ، حباب قیمتی ندارد

عصر اعتبار- عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد : بازار سرمایه اسلامی با بازار اقتصادی واقعی موجب می شود شاهد حباب قیمتی در بازار سرمایه نباشیم.

بازار سرمایه اسلامی ، حباب قیمتی ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ دکتر علی سعیدی گفت : بازار سرمایه محلی است که قراردادهای اسلامی در آن اعمال و بر اساس آن قرارداد اجاره به اوراق اجاره و قرارداد مشارکت به اوراق مشارکت تبدیل می شود.
    بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، وی گفت: مقررات مربوط به صکوک 10 سال پیش در انگلیس با هدف تسهیل داد و ستد مسلمانان به تصویب رسید. علاوه بر آن برخی از شرکت ها و بانک های خارجی از بانکداری اسلامی و اوراق صکوک استفاده می کنند که این امر به این دلیل است تا مسلمانان هم در بانک های خارجی سرمایه گذاری کنند و به این ترتیب سرمایه های آنها هم جذب شود.
    عضو هیئت مدیره سازمان بورس ادامه داد: بحران بین المللی سال 2008 موجب شد تا بانکداری اسلامی مورد توجه ویژه بانک های خارجی قرار بگیرد، در همان سال سوال اصلی این بود که بازار سرمایه اسلامی چیست؟
    به گفته علی سعیدی اوراق اجاره نسبت به اوراق قرضه ریسک کمتری دارد به این ترتیب سرمایه گذاران دارای اوراقی هستند که حتی پس از ورشکستگی شرکت مادر، مالکان اوراق می توانند به اصل سرمایه خود دست پیدا کنند.
    وی گفت: کمتر از 10 نفر در جهان اسلام گفته هایشان در مورد بازار سرمایه به فتوا تبدیل می شود، به این ترتیب تعدادی از شرکت ها عمل استاندارد سازی را انجام می دهند و بقیه تبعیت می کنند.
    معاون سازمان بورس گفت: در بسیاری از کنفرانس های اسلامی در مورد بازار سرمایه روی این موضوع متمرکز هستیم که روی مشترکات تاکید کنیم، بازار سرمایه اسلامی خود موجب اتحاد و اتفاق نظر در بین مسلمین هم مراجع و هم مفتی ها می شود.
    سعیدی گفت : در ابتدای تشکیل کنفرانس ها اختلاف نظرها بین مسلمین زیاد بود اما هرچه جلوتر می رویم از اختلافات کاسته و به اجماع نظرها افروده می شود.
    وی افزود : ظرفیت بازار سرمایه اسلامی از اوراق قرضه بیشتر است هرچه بازار سرمایه به سمت اوراق قرضه حرکت کند ، شکننده تر خواهد شد و برعکس هرقدر ابزار های بازار سرمایه بیشتر شود بر ثبات این بازار افزوده می شود.
    سعیدی افزود: در بازار سرمایه می توانیم ابزار ساختار یافته داشته باشیم، کارگاه مالی اسلامی که در ایران فعال است در سطح بین المللی از جایگاه مطلوبی بهره مند است.
    وی گفت : سرمایه گذار خارجی برای صکوک کم نداریم اما با توجه به محدودیت های بین المللی ناشی از تحریم ها و سایر مسائل بین المللی نتوانسته ایم سرمایه گذار خارجی جذب کنیم، ما برای برخی از کشورها برنامه ریزی کرده ایم تا بتوانیم سرمایه های خارجی را به سمت بازارهای خود جذب کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو