عصر بازار

دلار اردیبهشت را کاهشی آغاز کرد

جزر قیمتی در بازار ارز

عصر اعتبار- در روزی که تعداد زیادی از معامله‌گران خرید ارز را به دیگر بازیگران توصیه کردند و ارزش دلار در مناطق همسایه کمی بالاتر بود، قیمت آن در بازار داخلی به کاهش خود ادامه داد.

جزر قیمتی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  دلار که روز پنج‌شنبه با 2 تومان کاهش روی مرز 3 هزار و 750 تومان قرار گرفته بود، روز شنبه 3 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 747 تومان رسید. این در حالی بود که شماری از معامله‌گران عنوان کردند ارزش دلار در مناطق سلیمانیه عراق و هرات افغانستان نزدیک به 3 هزار و 770 تومان بود. این موضوع چنانکه اشاره شد نتوانست زمینه رشد قیمت را فراهم کند و این ارز به زیر مرز روانی 3 هزار و 750 تومان رفت. در تحلیل افت قیمت دلار بیشتر به 3 موضوع اشاره شد.

    عده زیادی از معامله‌گران عرضه متناسب بازیگران بازارساز را در کاهش قیمت موثر دانستند و باور داشتند حجم ارز عرضه شده از سوی صرافی بانک‌‌ها پاسخگوی نیاز بازار بوده است، در‌حالی‌که این عده بیشتر به عامل بنیادی عرضه تکیه داشتند، گروه اندکی عوامل روانی را در افت قیمت اثرگذار عنوان کردند. این عده بیشتر به رد صلاحیت برخی چهره‌ها که ریسک نااطمینانی در بازار را بالا می‌بردند، اشاره داشتند. افت قیمت شاخص ارزی در معاملات پشت‌خطی روز جمعه مهم‌ترین نشانه‌ای بود که این عده برای تایید ادعای خود عنوان کردند. در کنار این، عده دیگری بیشتر به متغیرهای فنی توجه داشتند. به گفته آنها روند بهای دلار در فروردین‌ماه عموما افزایشی بود، ولی این روند در فروردین 96 قطع شد. به این ترتیب، این عده اعتقاد داشتند، افت بهای دلار در ماهی که به‌طور عادی رنگ افزایشی داشت، انتظارات برای افت در اردیبهشت‌ماه را نیز بالا خواهد برد. انتظار فنی‌های بازار زمانی تقویت بیشتری می‌شود که دقت کنیم، روند بهای دلار در اردیبهشت دو سال اخیر نیز کاهشی بوده است. قرار گرفتن در مقطع زمانی انجام انتخابات ریاست‌جمهوری انتظار فنی‌ها برای بالا نرفتن قیمت در این ماه را نیز تقویت بیشتری کرد. این در حالی است که عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند، قیمت این ارز پس از انتخابات و خروج بازار از فاز کاهشی در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. گروهی از این افراد باور دارند، معامله‌گران پیش از اتمام انتخابات به پیشواز افزایش انتظاری خواهند رفت. افت قیمت دلار در اولین روز اردیبهشت‌ماه نتوانست مانع افزایش بهای سکه شود. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی 5 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 221 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس در ساعات انتهایی روز جمعه انتظار معامله‌گران برای ادامه افزایش آن در هفته‌جاری را بالاتر برد.

    آربیتراژ مشهدی

    به گفته فعالان، در اولین روز هفته، ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان بالاتر از بازار داخلی بود. به گفته شماری از حاضران در بازار این موضوع موجب شد که دلار از بازار مشهد خارج و به این منطقه جغرافیایی فرستاده شود. این در حالی است که اکثر معامله‌گران عنوان کرده‌اند که در بیشتر مواقع ارزش دلار در هرات افغانستان پایین‌تر از بازار داخلی بوده است. همچنین روز شنبه، ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق نیز بالاتر از بازار تهران بود. بالا بودن ارزش دلار در مناطق همسایه موجب می‌شد، برخی معامله‌گران به دیگران توصیه کنند که اقدام به تهیه ارز کنند. هرچند که این توصیه‌ها نیز نتوانست سد راه کاهش قیمت شود و دلار یکبار دیگر به زیر 3 هزار و 750 تومان رفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی