عصر بازار

نشست بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برگزار شد

عصر اعتبار- نشست بهاره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول روز شنبه با حضور سران اقتصادی ۱۸۹ کشور جهان برگزار شد.

نشست بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برگزار شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، این نشست در حالی به کار خود پایان داد که در بیانیه اختتامیه آن هیچ اشاره ای به محکومیت سیاست های حمایت گرایانه تجاری و همچنین تغییرات آب و هوایی نشده است.

    با وجود این محور اصلی مباحث این نشست چگونگی برخورد با موج رو به افزایش احساسات ضد جهانی شدن در آمریکا بعد از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری این کشور بود که سال گذشته در جریان مبارزات انتخاباتی خود کسری تجاری آمریکا را دلیل اصلی از بین رفتن بسیاری از مشاغل پُردرآمد کارخانجات دانسته و وعده داده بود آن را کاهش دهد.

    صندوق بین المللی پول در بیانیه پایانی این نشست با لحن آرام تری نسبت به بیانیه ماه اکتبر خود از کشورها خواسته از اجرای سیاست های درونگرایانه بپرهیزند و علاوه بر این هیچ اشاره ای به تهدید تغییرات آب و هوایی نکرده است.

    این صندوق در بیانیه اکتبر با لحن تندتری از تمامی کشورها خواسته بود در مقابل تمامی اشکال حمایت گرایانه مقاومت کنند.

    ترامپ تهدید به اعمال تعرفه های تنبیهی تا 45 درصد علیه مکزیک، چین و کشورهایی کرده است که به اعتقاد او رقابت ناعادلانه ای را با نیروی کار آمریکایی دارند. وی در مبارزات انتخاباتی خود تغییرات آب و هوایی را هم یک شوخی دانسته بود.

    کریستین لاگارد؛ رییس صندوق بین المللی پول و آگوستین کارستنز؛ رییس بانک مرکزی مکزیک و رییس کمیته سیاست گذاری این صندوق در کنفرانس خبری اختتامیه نشست هیچ اشاره ای به این دو موضوع نکردند و لاگارد اعلام کرد این امر مسئله جداگانه ای است که در دستور کار صندوق قرار ندارد.

    وی در این باره با اشاره به اهمیت توجه به دیدگاه های تمامی کشورها نسبت به تجارت گفت: همه ما به دنبال تجارت آزاد و عادلانه هستیم.

    بنا بر این گزارش، بیانیه اختتامیه نشست 20 کشور اقتصادی بزرگ جهان G20 که ماه گذشته در بادن بادن آلمان برگزار شد نیز با تغییرات مشابهی نسبت به موضوع سیاست های حمایت گرایی همراه بود.

    اسوار پراساد از کارشناسان تجاری دانشگاه کورنل معتقد است تغییر در بیانیه های صندوق بین المللی پول و G20 نشان دهنده تمایل دولت آمریکا به تأکید بر تغییر سیاست های این کشور است.

    نشست بهاره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در حالی برگزار شد که اقتصاد جهان به دلیل عملکرد بهتر آمریکا و چین به عنوان بزرگترین اقتصادهای دنیا در حال بهبود است و افزایش قیمت کالاها موجب کمک به بسیاری از کشورهای در حال توسعه شده است.

    صندوق بین المللی پول در جدیدترین پیش بینی خود، رشد اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی را 3,5 درصد تخمین زده است که بیشترین رشد در پنج سال گذشته و بالاتر از 3.1 درصد رشد سال گذشته است.

    این صندوق در بیانیه اختتامیه خود نسبت به عوامل خطری مثل کاهش بهره وری، افزایش سطح بدهی ها و همچنین ابهامات سیاسی هشدار داده است.

    اقتصاد دنیا هنوز موفق به بازگرداندن میلیون ها شغلی که در بحران مالی 2008 از بین رفت، نشده است و از اینرو سران اقتصادی دنیا معتقدند تأثیرات جانبی این رکورد عمیق، نقش بسزایی در افزایش فشارها بر تجارت آزاد و مهاجرت دارد.

    وولفگانگ شوبل؛ وزیر دارایی آلمان در اینباره گفت: اگر تلاش بیشتری در مقابل افزایش نابرابری دستمزدها انجام نشود، شاهد حمایت گرایی بیشتر خواهیم بود و کشورها از جهانی شدن دور می شوند.

    اما تارو آسو؛ وزیر دارایی ژاپن با رد نگرانی ها در مورد افزایش حمایت گرایی اظهارداشت: تجارت آزاد که از زمان پایان جنگ جهانی دوم موجب افزایش رشد جهانی شده است و باید با انجام برخی از تغییرات، تقویت شود.

    استیون منوچین؛ وزیر خزانه داری آمریکا نیز درخواست این کشور را برای کنترل بازارهای ارز توسط صندوق بین المللی پول و همچنین جلوگیری از تلاش کشورها برای کاهش ارزش پول خود به منظور افزایش ناعادلانه قیمت صادرات خود تکرار کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو