عصر بازار

گسترش همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران موانع اصلی ارتباط اقتصادی ایران و پاکستان را سیستم بانکی، تعرفه‌ها و روادید عنوان و تاکید کرد: باید ارتباط بانکی- مالی مستقیم بین دو کشور برقرار شود؛ مشکل روادید برای تجار برطرف شده و تعرفه‌ها در تجارت ترجیحی کاهش یابد.

گسترش همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «غلامحسین شافعی» در دیدار رئیس مجلس ملی پاکستان با وی در محل اتاق ایران افزود: مناسبات سیاسی تهران و اسلام آباد در سطح بسیار خوبی قرارگرفته و دو کشور در همه زمینه‌ها با یکدیگر روابط خوبی دارند.
    وی افزود:ایران با پاکستان احساس قرابت فرهنگی زیادی دارد، اما روابط اقتصادی دو کشور در سطح قابل قبولی نیست.
    رئیس اتاق ایران تصریح کرد: ظرفیت‌های متعددی در حوزه اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید از آنها استفاده مناسبی شود. البته در طول یکی دو سال گذشته تحرک‌های خوبی انجام‌شده، اما این‌ها قانع‌کننده نیست و برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور باید تلاش جدی انجام شود.
    شافعی به تجارت ترجیحی ایران و پاکستان اشاره‌ کرد و ادامه داد: در کنار تجارت ترجیحی، باید تجارت آزاد هم مورد توجه قرار گیرد.
    به گفته شافعی، حوزه انرژی، کشاورزی، حمل‌ونقل، صنعت نساجی، غذایی، مواد شیمیایی و معادن از حوزه‌هایی است که می‌تواند برای رابطه اقتصادی موردتوجه قرار گیرد.
    وی تصریح کرد: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های واردات و صادرات باهم همکاری داشته باشند.

    ** تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان
    برپایه این گزارش، دومین مساله‌ای که رئیس اتاق ایران به آن اشاره کرد تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان در تهران و اسلام‌آباد بود.
    وی اظهار امیدواری کرد که دولت پاکستان و این هیات بتوانند راهگشای روابط اقتصادی دو کشور باشند.

    ** هموار کردن مسیر به عهده دولت‌هاست
    شافعی تأکید کرد: هموار کردن مسیر تجارت ایران و پاکستان بر عهده دولت‌هاست و پس از آن، بخش خصوصی دو کشور می‌توانند همکاری خوبی باهمدیگر داشته باشند.
    وی همچنین به ارتباط منطقه‌ای اشاره‌ کرد و گفت: از سه شهر ایرانی اصفهان، شیراز و خراسان هیات اقتصادی به پاکستان سفرکرده بود و ارتباط تجاری با این سه شهر برقرار شده است.
    شافعی به تجارت غیررسمی میان دو کشور اشاره کرد و آن را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که نتیجه سیاست‌گذاری و طرح گمرکی دو کشور است.
    به گفته این مسوول، با کاهش تعرفه گمرکی حجم تجارت غیررسمی کاهش پیدا می‌کند.

    ** رئیس مجلس ملی پاکستان: اقتصاد ایران و پاکستان مکمل هم است
    «سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی پاکستان نیز در این دیدار به مشترکات دینی، فرهنگی و تاریخی و روابط خوب سیاسی دو کشور اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم در حوزه‌های متعدد با همدیگر همکاری داشته باشیم ولی هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه اقتصادی از همه این فرصت‌ها بهره بگیریم.
    وی تأکید کرد: اقتصاد ایران و پاکستان مکمل یکدیگر است و در حوزه‌های متعدد اقتصادی می‌توانند باهم تعامل داشته باشند.
    وی پاکستان را دروازه ورود ایران به چین خواند و گفت: پاکستان و چین رابطه اقتصادی خوبی باهم دارند و اگر این رابطه بین ایران و پاکستان هم برقرار شود، ایران می‌تواند از این ظرفیت بهره بگیرد؛ ایران از طریق پاکستان می‌تواند به چین، آسیای میانه متصل شود.
    وی تصریح کرد: اکنون ارتباط ایران با چین از طریق خلیج‌فارس انجام می‌شود که بیش از 12 هزار کیلومتر باهم فاصله‌دارند، اما از طریق بندر گوادر این فاصله به حدود 2200 کیلومتر کاهش می یابد که از نظر هزینه، زمان و فاصله مسافتی به نفع ایران خواهد بود.

    ** چابهار-گوادر کریدور توسعه دو کشور
    ایاز صادق به جمعیت ایران و پاکستان اشاره کرد که می‌توانند بازار مصرف خوبی برای همدیگر باشند و بندر چابهار و گوادر را خواهرخوانده‌هایی ‌خواند که می‌توانند در توسعه دو کشور نقش بسزایی ایفا کنند و کریدوری برای ارتباط این دو کشور با آسیای میانه، چین و روسیه باشند.
    وی با اشاره به حوزه کشاورزی و باغداری پاکستان، ادامه داد: پاکستان در برنج، مرکبات و سایر میوه‌ها مثل انبه می‌تواند با ایران رابطه خوبی داشته باشد؛ این کشور صنعت نساجی بسیار خوبی دارد که به کشورهای آلمان، ایتالیا و انگلستان صادرات دارد، اما صنعت نساجی و محصولات آن جایگاه مناسبی در بازار ایران و در میان واردکننده‌های ایرانی ندارد.
    رئیس مجلس ملی پاکستان به دیدار خود با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معادن و تجارت کشورمان اشاره کرد و افزود: در آن دیدار هم به این ظرفیت‌های بالقوه اشاره شد و امیدواریم این دو کشور بتوانند روابط خوبی را باهم دیگر شروع کنند.
    وی سپس از رئیس اتاق ایران درخواست کرد که هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی ایرانی به پاکستان ارسال کند تا از نزدیک زمینه‌های همکاری بررسی شود.
    برپایه این گزارش، شافعی در این دیدار، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور را کمتر از 900 میلیون دلار عنوان کرد که در مدت کوتاهی باید به سه برابر برسد. اما رئیس مجلس ملی پاکستان در پاسخ شافعی تأکید کرد که این حجم باید به پنج میلیارد دلار برسد.
    به گفته رئیس مجلس ملی پاکستان دولت‌ها باید زمینه را فراهم کنند تا بخش خصوصی دو کشور بتوانند در نیل به این هدف حرکت کنند.
    وی از تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان استقبال کرد و خواستار برقراری پروازهای مستقیم بین تهران و اسلام آباد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی