عصر بازار

عربستان کسری بودجه امسال خود را نزدیک به ۵۳ میلیارد دلار اعلام کرد

عصر اعتبار- وزارت دارایی عربستان سعودی در جدیدترین آماری که امروز /دوشنبه/ آن را منتشر کرد، از مشکلات گسترده مالی این کشور ناشی از کسری بودجه و کمبود منابع مالی و تصمیمات ریاضتی طی سال جاری میلادی خبر داد و کسری بودجه این کشور را ۵۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

عربستان کسری بودجه امسال خود را نزدیک به ۵۳ میلیارد دلار اعلام کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، دولت عربستان کسری بودجه سال مالی جاری خود را معادل 52 میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام کرد که یکی از بزرگترین ارقام کسری طی چند دهه اخیر به شمار می رود.
    سعودی ها همچنین تصمیم گرفته اند تا از پرداخت پاداش سالیانه به کارمندان دولت طی سال 2017 خوداری نموده و افزایش حقوق آنها را نیز متوقف کنند.
    همچنین بر اساس تصمیمات وزارت دارایی عربستان سعودی تمامی پاداش های قابل ارائه به کارمندان دولت متوقف شده و اضافه حقوق قابل پرداختی به کارمندان در تعطیلات رسمی و اعیاد نیز تنها 25 الی 50 درصد حقوق خواهد بود.
    این در شرایطی است که آثار منفی ناشی از نوسان قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بر اقتصاد کشورهایی که در آنها تولید نفت خام بخش عمده درآمد ملی را تشکیل می دهد سایه افکنده است.
    نوسان قیمت نفت از اواسط سال 2014 میلادی آغاز و باعث شد، کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدامات و تصمیمات قاطعی اتخاذ کنند تا بتوانند در برابر پیامدهای حاصل از کاهش قیمت مقاومت کنند.
    برخی از آنها با اتخاذ سیاست های ریاضتی تا کنون توانسته اند ایستادگی کنند اما برخی دیگر متحمل ضرر و زیان سنگینی شدند.
    این نوسان در نرخ محصولات نفت باعث شد تا برخی از کشورهای خلیج فارس بشدت دچار کسری بودجه شوند و شماری از این کشورها را وادار کرد تا برای جبران کسری بودجه خود به بازارهای مالی و اوراق قرضه متوسل شوند.
    عربستان و قطر نیز برای تامین هزینه طرح های زیربنایی ، ثبات اجتماعی و تقویت رقابت و جذابیت در بخش سرمایه گذاری به ترتیب 40 درصد و 37 درصد از هزینه های عمومی خود را کاهش داده اند.
    به عقیده کارشناسان، عامل اصلی کسری بودجه سعودی ها، کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی از یک سو و مداخلات سیاسی و نظامی در کشورهای دیگر است.
    دولت عربستان سعودی که در شرایط بغرنج مالی به سر می برد با در پیش گرفتن سیاست های ریاضت اقتصادی دستمزد کارکنان بخش های دولتی و خصوصی را کاهش داد و موجب شد تا شهروندان در این کشور به ستوه درآمده و با چالش های گسترده ی معیشتی روبه رو شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو