عصر بازار

نفت رشد اقتصادی ایران را افزایش داد

عصر اعتبار- افزایش قیمت نفت بعد از توافق اوپک رشد اقتصادی کشورهای تولید کننده نفت از جمله ایران را افزایش داد اما این مسئله برای کشورهای مصرف کننده برعکس بود.

نفت رشد اقتصادی ایران را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، میزان رشد اقتصاد هند در سال جاری بسیار تحت تاثیر افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد بود.

    این کشور که وارد کننده بزرگ نفت جهان است با کاهش قیمت نفت طی دو سال گذشته توانست رشد اقتصادی بالایی را کسب کند اما با بالارفتن قیمت نفت در سال جاری این روند برعکس شده است.

    این گزارش حاکی است؛ افزایش قیمت نفت بعد از توافق اوپک که توانسته قیمت را در محدوده 55 دلار تثبیت کند و برخی کارشناسان انتظار افزایش به 60 تا 65 دلار را نیز دارند، می‌تواند رشد اقتصادی کشورهایی نظیر ایران، عربستان، قزاقستان، نیجریه و روسیه را تا حدود زیادی افزایش دهد.

    کشورهای تولید کننده به دنبال تمدید توافق اوپک برای 6 ماه دیگر هستند که احتمالاً در 4 خرداد انجام خواهد شد.

    براساس چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول؛ افزایش یا کاهش غیرمنتظره قیمت نفت می‌تواند در تولید ناخالص داخلی کشورهای تولیدکننده و مصرف کنند تأثیر زیادی داشته باشد.

    هند در سال‌های گذشته توانست از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی سود قابل ملاحظه‌ای ببرد و تولید ناخالص کشورش را افزایش دهد.

    در سال 2015 کاهش قیمت نفت باعث شد رشد اقتصادی هند به 3.6 درصد برسد در حالیکه در سال 2016 افزایش قیمت نفت این رشد را 0.6 درصد کاهش داد.

    به هر حال رشد اقتصادی سال‌های 2015 و 2016 هند بیشتر متأثر از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بود چرا که این کشور واردکننده عمده نفت در جهان است و کاهش قیمت نفت سود زیادی برای این کشور داشت اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال‌های 2017 و 2018 که قیمت نفت افزایش می‌یابد، وضعیت رشد اقتصادی در هند برعکس شود.

    صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند در صورتیکه قیمت نفت در همان محدوده آگوست سال گذشته باقی بماند هند رشد اقتصادی خود را 51 درصد از دست خواهد داد اما اگر این قیمت در محدوده ماه ژانویه باشد این کاهش به 64 درصد هم خواهد رسید.

    در این میان کشورهای کره شمالی، پاکستان و تایلند حتی کاهش رشد اقتصادی بیشتری نسبت به هند خواهند داشت اما در این میان افزایش قیمت نفت به رشد اقتصادی کشورهای تولیدکننده نفت منجر خواهد شد و رشد اقتصادی کشورهایی مانند ایران، عربستان، قزاقستان، نیجریه و روسیه به واسطه بالا رفتن قیمت نفت بیشتر خواهد شد.

    یعنی این کشورها که طی 2 سال گذشته با کاهش رشد مواجه بودند یک دفعه رشد اقتصادی بالاتری را تجربه خواهند کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی