عصر بازار

جک استراو:

مراودات تجاری انگلیس با ایران در یک سال گذشته ۴۲ درصد رشدداشته است

عصر اعتبار- جک استراو'وزیر خارجه پیشین انگلیس روز چهارشنبه در کنفرانس 'بررسی مسایل تجاری ایران' در لندن، با تاکید بر لزوم دخالت دولت انگلیس برای حل مشکل تعاملات بانکی با ایران،گفت: به دنبال برجام و عادی شدن روابط تهران و لندن، مراودات تجاری دو کشور ۴۲درصد رشد داشته است.

مراودات تجاری انگلیس با ایران در یک سال گذشته ۴۲ درصد رشدداشته است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایرنا، جک استراو در این کنفرانس یک روزه ، افزود: موضع رسمی دولت انگلیس در خصوص تجارت با ایران، برابر با آنچه در تارنمای وزارت تجارت بین الملل نوشته شده، موید گسترش و توسعه کسب و کار تجاری با ایران است.
    وی افزود: به دنبال توافق هسته ای با تهران و عادی سازی روابط میان انگلیس و ایران، روابط تجاری دو طرف طی یک سال گذشته 42 درصد افزایش یافته است. هر چند سایر کشورهای اروپایی مانند، فرانسه، ایتالیا و آلمان قادر به بهره برداری بیشتری از برجام و توسعه روابط تجاری شان با ایران نسبت به انگلیس بوده اند.
    استراو همچنین به عدم برقراری روابط کارگزاری میان بانک های بزرگ اروپایی و انگلیسی با ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه بانک های بزرگ به دلیل ترس از جریمه های آمریکا، با ایران رابطه مالی نداشته و تمایلی برای همکاری در این زمینه نشان نمی دهند.
    وی بیان داشت: بانک انگلیسی «اچ اس بی سی» حتی حساب بانکی گروه پارلمانی فراحزبی ایران و انگلیس را که متشکل از اعضاء رسمی پارلمان و یک نهاد انگلیسی است را به دلیل برخورداری از نام ایران بست و ما مجبور شدیم تا با مقامات بانک در این رابطه گفت وگو کنیم تا حسابمان را باز کنند.
    این مقام انگلیسی اضافه کرد: 'هر چند صندوق ضمانت مالی انگلیس اکنون خدمات خود را برای تعاملات تجاری با ایران از سرگرفته است، اما به من گفته شده که بانک «اچ اس بی سی» که صندوق ضمانت مالی انگلیس نزد آن حساب دارد، طی 24 ساعت گذشته سه تراکنش مرتبط با ایران را رد کرده است. این یک افتضاح است. '
    استراو تصریح کرد: 'من بر این باور هستم که تنها با مداخله مستقیم دولت انگلیس این مساله قابل حل است.'
    وی افزود: اما در صورت عدم حل این مساله مهم، تمام اظهارات دولت انگلیس و آنچه در سایت ها مبنی بر گسترش همکاری های تجاری با ایران نوشته شده، بلا اثر خواهد شد.
    استراو در ادامه، تحولات سیاسی در آمریکا و مواضع خصمانه کاخ سفید علیه ایران را چالشی برای اجرای برجام برشمرد و گفت: در حالی که توافق هسته ای از سوی دولت باراک اوباما به امضاء رسید، اما دونالد ترامپ آن را یک «فاجعه» می خواند.
    وی با بیان اینکه «وزارت خارجه آمریکا بایستی هر سه ماه پایبندی ایران به برجام را به کنگره گزارش کند»، افزود: این وزارتخانه در ماه جاری گزارش داد که ایران به برجام پایبند بوده است اما عصر همان روز 'رکس تیلرسون' (وزیر خارجه آمریکا) مدعی شد که ایران همچنان از تروریسم حمایت می کند و مساله تمدید تحریم ها را مورد اشاره قرار داد.
    وزیر خارجه پیشین انگلیس افزود: اما به نظر من اگر دولت ایران رویکرد کنونی اش را عوض نکند و به لابی های اسرائیلی و عربستان سعودی در کنگره، که هرگز علاقه ای به توافق هسته ای نداشتند، بهانه ندهد، توافق هسته ای پیش خواهد رفت. اما در کل، به نظر من آینده برجام تا حد زیادی به مواضع دولت ایران بر می گردد.
    جک استراو در ادامه اظهاراتش انتخابات پیش رو در انگلیس، فرانسه و آلمان و تاثیر آن بر برجام را مورد توجه قرار داد و گفت: به نظر من نتیجه این انتخابات ها تاثیری بر تعهد دولت های یاد شده به برجام نخواهد داشت.
    وی همچنین رویکرد دولت انگلیس در صدور روادید برای ایرانیان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: شمار روادیدهایی که از سوی سفارت انگلیس در تهران صادر می شود به عمد در حد 150 فقره ویزا در هفته نگه داشته شده است.
    استراو بیان داشت: این تصمیم از سوی «ترزا می» زمانی که او وزارت کشور را بر عهده داشت گرفته شد و همچنان نیز ادامه دارد.
    این مقام انگلیسی اضافه کرد: بر اساس دیدگاه وزارت کشور، این سطح از صدور ویزا به صورت مستقیم به پیشرفت های صورت گرفته در رابطه با پذیرش اتباع ایرانی که به صورت غیرمجاز در انگلیس اقامت دارند، از سوی دولت ایران، بر می گردد.
    وی افزود: اما ما در چارچوب گروه پارلمانی فراحزبی ایران و انگلیس، بر این باوریم که محدود کردن سقف صدور ویزا، نوعی خودزنی و به روابط اقتصادی انگلیس و ایران آسیب می زند.
    کنفرانس 'بررسی مسایل تجاری ایران در سال 2017' روز چهارشنبه با حضور و شماری از کارشناسان و فعالان اقتصادی و نمایندگان شرکت‌های تجاری در لندن گشایش یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو