عصر بازار

نائب رئیس اتاق بازرگانی:

امنیت اقتصادی دستآورد بزرگ دولت یازدهم است

عصر اعتبار- نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت : امنیت و ثبات اقتصادی مهم ترین دستآورد دولت یازدهم است و ادامه همین روند زمینه ساز آرامش در بازار و اقتصادکشور و موجب رونق اقتصادی خواهد شد.

امنیت اقتصادی دستآورد بزرگ دولت یازدهم است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مجید فانی روز پنج شنبه افزود : دولت ها از ظرفیت های محدودی برای رونق اقتصادی برخوردار هستند و آنچه توان دولت ها را در این زمینه افزایش می دهد سرمایه گذاری و تزریق منابع مالی داخلی و خارجی به اقتصاد است و مهم ترین دغدغه سرمایه گذاران در هر نقطه ای از جهان امنیت سیاسی ، امنیت اقتصادی و توجیه اقتصادی است .

    نائب رئیس اتاق ایران اظهار داشت : اکنون کشور ایران از بالاترین امنیت سیاسی در میان کشور های جهان و به خصوص منطقه ی خاورمیانه برخوردار است که این موضوع زمینه ساز آرامش در بازار و اقتصاد یک کشور است .
    وی همچنین در ارتباط با توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در ایران گفت : کشور ایران دارای ظرفیت های بسیاری مانند جمعیت 80 میلیونی ، واقع شدن در منطقه ای با بیش از 300 میلیون نفر جمعیت ، دسترسی به آبهای آزاد در جنوب و یکی از مهم ترین راه های ارتباطی با بازارهای کشورهای آسیانه میانه و شمال آسیا و نیز دارای امنیت سیاسی است که از نظر تجارت و سرمایه گذاری ظرفیت های بالایی محسوب می شود .
    فانی ضعف اقتصاد ایران را درضعف امنیت اقتصادی و آرامش سرمایه گذاری ، به خصوص در بخش سرمایه گذاری خارجی عنوان کردو گفت : با این موضوع در دولت های گذشته نه تنها جذب سرمایه خارجی حاصل نشد بلکه باعث شد حتی سرمایه گذار داخلی هم فرار را بر قرار ترجیح دهد .
    نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود : دخالت های غیر کارشناسانه ، هیجانی و سلیقه ای دولت های قبل در اقتصاد و برداشت سلیقه ای از قوانین به این منجر شد که سرمایه گذاران خارجی تمایلی به حضور در ایران نداشته باشند .
    وی ایجاد امنیت اقتصادی را مهم ترین دست آورد دولت یازدهم دانست و گفت : مصداق این مطلب را می توان به وضوح در تردد هیات های تجاری ، کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی از سراسر جهان به ایران پس از برجام مشاهده کرد .
    فانی گفت : برجام دروازه ای برای عادی سازی روابط با اقتصاد بین المللی است که برای مدت زیادی این ارتباط قطع شده بود .
    نایب رئیس اتاق بازرگانی کشور گفت : ایران ازسال 1380 تاکنون حدود 42 میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشته که از این میزان حدود 12 میلیارد دلار آن مربوط به پس از برجام است و این نشان می دهد ، دولت در حوزه جذب سرمایه خارجی در مسیر درستی قدم برداشته است .
    مجید فانی گفت : یکی از دست آوردهای مهم دولت در بحث برجام ، ایجاد فضای اطمینان و آرامش برای اتصال سرمایه داخلی و خارجی بوده است .
    وی همچنین اتصال به شبکه بانکی و بیمه ای بین المللی در دولت یازدهم را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت : نقل و انتقال سرمایه در سطح بین المللی باید از طریق بانک های بزرگ دنیا انجام شود ، که متاسفانه برای دوره ای کشور ما به دلیل ترس این بانک ها از جریمه شدن نتوانست عملا ارتباطی برای نقل و انتقال حتی درآمد نفتی ما داشته باشد .
    این کارشناس مسائل اقتصادی افزود : اما امروز بسیاری از بانک های اروپایی و آسیایی روابط خود را با ما آغاز کرده و حتی در حال ارزیابی بازارهای ما برای سرمایه گذاری و یا جذب سرمایه هستند .
    وی یکی دیگر از موانع بر سر سرمایه گذاری خارجی در ایران را قطع ارتباط شرکت های بزرگ بیمه گر بین المللی دانست که پس از برجام شاهد از سر گیری این روابط بوده ایم .
    نایب رئیس اتاق بازرگانی کشور بابیان اینکه برخی از رکود بازار در دولت یازدهم انتقاد دارند گفت : رکودی که اکنون در کشور وجود دارد بیشتر در بخش مسکن مشاهده می شود که افزایش بیش از اندازه قیمت ان در دولت گذشته باعث رکود ان شده که حاصل کار دولت یازدهم در کنترل تورم است .
    این استاد دانشگاه افزود : ریشه رکود در کشور در کاهش تورم بوده و کاهش تورم حتما در کوتاه مدت رکود را همراه خواهد داشت و دولت روحانی برای ایجاد بسترهای لازم برای جذب سرمایه و رونق منطقی و پایدار بازار ، باید تورم و تنش تورمی که به دولت یازدهم ارث رسیده بود را کاهش و آن را کنترل می کرد .
    فانی امید داد که اگر ثبات تورم و امنیت اقتصادی در بازار ادامه داشته باشد ، در سال 96 و 97 از نظر جذب سرمایه و رونق بازار چشم انداز روشنی خواهیم داشت .
    وی همچنین افزود : پیش بینی می شود در سال 96 چیزی حدود 10 تا 15 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم .
    این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت : بر اساس برنامه ششم توسعه ایران باید تا سال 1404 حدود 450 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب و به اقتصاد داخلی تزریق کند که این نیازمند بستر سازی های مناسب است که دولت یازدهم در این سه سال بخصوص پس از برجام قدم های مثبتی برداشته است .
    این استاد دانشگاه ساماندهی به موسسات مالی و اعتباری که در دولت قبل به صورت قارچ گونه ای سربر آوردند را عملکرد خوب دیگر دولت تدبیر و امید دانست.
    رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد : این موسسات اعتباری به خودی خود به دلیل نداشتن پشتوانه اقتصادی و سرمایه گذاری ، یکی از عوامل اصلی افزایش تورم هستند که ساماندهی آنها خود باعث رکود کوتاه مدت در بازار ایران شده است .
    فانی افزود : در دولت قبل پول های بسیاری به این موسسات وارد شد که باعث افزایش نقدینگی بدون پشتوانه در بازار گردید ، اما اکنون این موسسات مالی و اعتباری مهار یا در هم برای ایجاد بانک ادغام شده اند .
    وی یکی دیگر از نشان های ثبات و امنیت بازار در دولت تدبیر و امید را انضباط در نظام بانکی کشور ارزیابی کرد و گفت : بانک ها در دولت یازدهم منظم تر از دولت قبل اداره شده است که نشانه آن را می توان در کاهش نرخ بهره تسهیلات از 28 درصد به 18 درصد و متمرکز کردن این نرخ دید .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی