عصر بازار

عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری خارجی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

عصر اعتبار- براساس تئوری‌های رشد، تحقق رشد اقتصادی از طریق افزایش موجودی سرمایه و ارتقا بهره‌وری امکان‌پذیر خواهد بود.

عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری خارجی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، مطالعه ی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که این سیاست‌ها با ایجاد شرایط برای بازسازی ساختارهای ناکارآمد اقتصادی در پی افزایش توان تولیدی کشور و رشد اقتصادی مناسب می‌باشند.

    براساس تئوری‌های رشد، تحقق رشد اقتصادی از طریق افزایش موجودی سرمایه (سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی) و ارتقا بهره‌وری امکان‌پذیر است. با بررسی آمارهای مربوط به نرخ بیکاری مشاهده می‌شود که عمده مشکلات پایین بودن نرخ رشد اقتصادی، فقدان سرمایه در بخش‌های مختلف کشور است. لذا سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان یکی از راه‌های تقویت توان تولیدی کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی مطرح می‌گردد.

    در این یادداشت به بیان نقاط قوت و ضعف بازار ایران در جذب سرمایه‌گذاران خارجی پرداخته می‌شود.

    سرمایه‌گذاری خارجی همواره به عنوان یکی از روش‌های تأمین مالی پروژه‌های تولیدی در کشورهای در حال توسعه مطرح می‌باشد، در سرمایه‌گذاری خارجی اشخاص حقیقی و حقوقی با تابعیت کشورهای دیگر در تأمین مالی پروژه‌ها مشارکت می‌کنند این تامین مالی می‌تواند به صورت وجوه نقد، انتقال کالا، خدمات و تکنولوژی مطرح شود.

    از جمله فواید سرمایه‌گذاری خارجی شامل؛ افزایش اشتغال، استفاده از دانش و فناوری جدید، افزایش بهره‌وری، افزایش توان صادراتی کشور، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، جلوگیری از فروش مواد اولیه به سایر کشورها و ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور است.

    علاوه بر موارد ذکر شده، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تعامل سارنده با دیگر کشورها می‌تواند باعث ارتقا جایگاه کشور در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی در سطح بین‌المللی گردد.

    افزایش میزان سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند شناسایی عوامل مؤثر بر جذب آن است. کشور ایران با موقعیت جغرافیای مناسب، وجود جمعیت افزون بر 79 میلیون نفر و و دسترسی به کشورهای همسایه دارای بازار مصرفی مناسبی می‌باشد از سوی دیگر نیروی کار ارزان و تنوع و وفور منابع طبیعی به عنوان منابع اولیه تولید از جمله عوامل مؤثر بر جذابیت کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

    متاسفانه طی سالیان گذشته نوسانات اقتصادی و سیاسی کشور منجر به کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران شده است و چه بسا حتی سرمایه‌گذاران داخلی نیز به جای ورود به بخش‌های تولیدی کشور جذب سایر فعالیت‌های غیرمولد و زود بازده شده‌اند.

    در حقیقت سرمایه‌گذاران باید از یک محیط امن برای سرمایه‌گذاری که متضمن حفظ اصل و بازگشت سود سرمایه آن‌هاست، اطمینان حاصل کنند.

    امنیت محیط کسب و کار، یکی دیگر از عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری است. منظور از محیط کسب و کار عواملی است که بر مدیریت بنگاه‌ها اثر گذار است اما خارج از کنترل مدیران قراردارد که از شاخص‌هایی مانند: ورود آسان به کسب وکار، مقررات خروج، شرایط قرارداد‌ها و حقوق مالکیت تشکیل شده است. با توجه به جدول1 و مقایسه‌ی آمارهای بین‌المللی در خصوص محیط کسب و کار به این نکته پی برده می‌شود که با وجود ارتقا 26 پله‌ای در طول سالهای2012 تا 2016 همچنان در وضعیت مناسبی قرار نداریم.

    امید است با اجرای توافق در خصوص برنامه هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، کاهش نوسانات اقتصادی از طریق یکسان سازی نرخ ارز وتثبیت شرایط اقتصادی، بهبود شرایط سیاسی و تلاش در جهت ارتقا شاخص کسب و کار شرایط برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی در کشور فراهم شود و با برنامه-ریزی صحیح و هدفمند، سرمایه‌گذاران خارجی را به بخش‌های مورد نظر هدایت نمود به طوریکه با حفظ اقتدار کشور توان تولیدی افزایش یابد و شاهد کاهش واردات و خروج ارز از کشور باشیم.

    نویسنده: مریم نفیسی
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو